شناسهٔ خبر: 144628 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حجتی اعتماد نمایندگان ملت را دوباره جلب کرد

حجتی قرار است موافقان و مخالفان استیضاح سخنرانی و سپس وزیر کشاورزی از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»، جلسه استیضاح محمود حجتی"وزیر کشاورزی در مجلس" دقایقی پیش آغاز شد.

قرار است موافقان و مخالفان استیضاح سخنرانی و سپس وزیر کشاورزی از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 220 نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و 70 صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.

**وقفچی نماینده زنجان در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی:

*آقای حجتی در رای اعتماد متعهد شدند تغییرات اساسی در مدیریت کلان وزارتخانه را سرلوحه کار خود قرار دهند این در حالی است که اقدامات صورت گرفته مبین این مهم است که ایشان به تعهدات خود عمل نکردند.

*با وجود تذکرات متعدد دوستان و صاحب نظران از تشکل های  متعدد کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی به خصوص کانال های مجازی از جمله کانال تخصصی همبستگی کشاورزان ایران همچنان وزارت کشاروزی از بازنشستگان در بدنه مدیریتی خود استفاده می کند.

 *باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات ۳۰ سال سابقه، رکنی معاون امور دام، ۳۱ سال سابقه، عباس کشاورزی معاون زراعت ۱۰ سال سابقه بازنشستگی، طهماسبی معاون باغبانی ۱۰ سال سابقه بازنشستگی، مهرفر معاون بازرگانی ۱۲ سال سابقه بازنشستگی، عبدالمردی بخشنده معاون اقتصادی ۳۵ سال سابقه، فتاح الجنان مدیرکل امور استان ها ۱۲ سال سابقه بازنشستگی، عماری سفیر ایران در یونسکو ۱۰ سال سابقه بازنشستگی.

*علاوه بر این در بسیاری از مسئولیت ها از افراد غیرمتخصص استفاده شده است به عنوان مثال موسسه رازی که موسسه ای برای بهداشت دام و انسان است به فردی که دکترای شیمی دارد سپرده شده است.

*کسی را در صنعت طیور در جایگاه مدیریتی قرار داده اند که حتی یک سال سابقه مدیریتی ندارد. این فرد موجب شد ایران که صادرکننده مرغ و تخم مرغ بود به واردکننده تخم مرغ تبدیل شود.

 *با آرایش موجود در مدیران وزارت کشاورزی صادرات محور کردن کشاورزی ایران دور از دسترس است. این موارد موجب شده کشور به جای نگاه علمی به کشاورزی که بیش از ۵۰ درصد مردم درگیر آن هستند با مدیریت سنتی اداره شود و حاصل این نوع مدیریت نابسامانی در خاک، هوا و کشاورزی است.

*ایران به جای کشور صادرکننده محصولات کشاورزی امروز به کشور واردکننده محصولات کشاورزی تبدیل شده است.۵۰ درصدر محصولات سبزی و صیفی در کشور نابود می شود. چای چایکاران در انبارها در حال نابودی است. جایگاه خود را در پرورش کرم ابریشم از دست داده ایم.

*مدیریت این بخش باید به دست وزارت جهاد کشاورزی باشد، زیرا بیشترین بخش استفاده از  آب در کشاورزی است.

 *گزارش محرمانه از تهدیدات امنیت غذایی کشور خدمت نمایندگان به صورت مکتوب ارائه می شود.

**بدری نماینده تبریز در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی:

* وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر در توزیع اعتبارات و فرصت‌ها، عملکرد خوبی نداشته و شاهد تبعیض و بی‌عدالتی هستیم که نتیجه سوءمدیریت شخص وزیر است.

*در زمینه عرضه و بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم و کمترین میزان درآمد، عاید روستاییان و کشاورزان می‌شود؛ عدم برندسازی و بسته‌بندی مناسب نیز باعث این مشکل شده است.

*همه این مشکلات باعث شده است تا جمعیت روستاها به تدریج از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یابد و روستاها از سکنه خالی شوند.

*با وجود تولیدات مناسب داخلی، به دلیل سوءمدیریت و یا اعطای رانت به برخی‌ها، مجوز واردات محصولات کشاورزی به ویژه در فصل برداشت صادر می‌شود.

* واردات محصولات خطرناک تراریخته بدون هیچ ضابطه‌ای در حال انجام است و سلامت و امنیت غذایی را به خطر انداخته است.

* استان اردبیل یکی از رتبه‌های برتر سرطان را به خود اختصاص داده که این به دلیل وضعیت مواد غذایی است.

**قاضی پور نماینده ارومیه در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی:

*قیمت خرید تضمینی گندم باید در اول دی ماه اعلام می شد اما امروز که اواخر اسفندماه است، هنوز اعلام نشده، حتما با این شرایط می خواهند گندم وارد کنند.

*مردم شرق اصفهان و کشاورزان این منطقه سالها زکات پرداخت می کرده اند، اما الان نیازمند زکات شده اند و مشکل دارند.

*کنترل این محصولات با شماست. چرا جلوگیری نمی کنید؟ مردم گیلان در سخت ترین شرایط مشغول کشت گندم هستند اما همزمان برنج تراریخته وارد می شود.

*روزگاری کشور ما رتبه اول تولید پنبه را داشت اما امروز پنبه به کشور وارد می شود و بانک کشاورزی هم تحت سلطه شما هیچ حمایتی از کشاورزان نمی کند.

*چرا با زمین خواران کشاورزان برخورد نمی کنید بهترین زمین های کشاورزی در کرج و اطراف تبدیل به ساختمان و غیره شده است. چرا مکمل ها و نهادهای دامی آلوده را به کشاورزان تحویل می دهید!؟

** نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی:

*عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی به دلیل واردات بی رویه، عدم ایجاد بازار صادرات محصولات کشاورزی از مشکلات حوزه این وزارتخانه است.

*تخلفات زیادی در تعاونی ولیعصر در شهر رباط کریم رخ داده است و ۵ میلیارد تومان از سرمایه صندوق توسط مدیریت استان البرز اخذ شده است. دولت چقدر باید بابت لابی گری ها در وزارت جهاد هزینه بدهد؟

*چرا معاون شما می گوید اگر می خواهید مجوز تاسیس پمپ بنزین بگیرید، باید ۶۰۰ میلیارد تومان بدهید تا مجوز بگیرید؟

*عدم اجرای الگوی کشت، عدم برنامه ریزی برای کشت ارگانیک، عدم پیگیری مشکلات کشاورزان در مناطق زلزله زده، ورشکستگی کارخانجات قند و شکر در اثر واردات بی موقع، عدم توجه به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، عدم دفاع از کشاورزان در مسئله استفاده بهینه از آب را از نقاط ضعف وزیر جهاد کشاورزی است.

* متاسفانه در بدنه وزارت جهاد کشاورزی از مدیران بازنشسته استفاده می شود، در حالی که وزارت جهاد باید چابک باشد و مدیران پیر و فرسوده به درد این وزارتخانه نمی خورند.

*در عین واردات کود، وزارت جهاد کشاورزی اصرار به صادرات ژنتیکی محصولات ایران دارد.

*زمین های منابع طبیعی واگذار می شود و وزارت جهاد نسبت به جنگل کاری بی توجه است.

*وزارت جهاد برنامه ریزی برای کشت محصولات ارگانیک در کشور ندارد.

** سعیدی نماینده مبارکه در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی:

*طبق قانون پیگیری حق آبه کشاورزان به عهده وزارت جهاد کشاورزی است طبق قانون تقسیم عادلانه آب صدور پروانه کشاورزی به عهده وزارت جهاد است و این قانون تاکید دارد وزارت نیرو باید با نظر وزارت جهاد کشاورزی آب به زمین ها اختصاص دهد.

*چرا وزارت جهاد اعلام می کند حق آب کشاورزان به ما ربطی ندارد.

*در استان ما کشاورزان ۵ میلیارد تومان مطالبه از وزارت کشاورزی دارند. اقساط وام های خود را با سود ۲۵ درصد پرداخت می کنند و آب و برق آنها به دلیل بدهکاری قطع می شود.

*یک بار میان کشاورزان می آمدید و می گفتید درک تان می کنم، کشاورزان مظلوم هستند، کشاورزی که روزگاری خودش زکات می داده است امروز زکات گیر شده است.

* این افراد در بدترین شرایط کار می کنند. ناظران کشاورزی تحت پوشش بیمه نمی باشند و بلاتکلیف هستند.

*قیمت شیر صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارد، باید در استفاده مردم در ماست و شیر فرهنگ سازی شود.

*ایجاد نهاد موازی در پیکره مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، به کارگیری سیاسیون به جای متخصصین از نقاط ضعف آقای حجتی است.

*متاسفانه به خاطر اینکه وزارت جهاد الگوی کشت به کشاورزان نمی دهد سیب باغداران روی دست شان مانده است و در زمانی که هزاران تن سیب در سردخانه های کشور انبار شده است دولت اقدام به واردات آب سیب از مکزیک می کند.

** حجتی وزیر کشاورزی در دفاع از عملکرد خود:

*نمایندگان در صف اول جبهه نیازها و مشکلات مردم هستند به خصوص در بخش کشاورزی که نمایندگان مجلس محل رجوع مردم هستند و به همین دلیل انتقادهایی که مطرح می شود را حمل بر مسائل شخصی نمی کنم.

* آقای مهندس کشاورز هرچند که بازنشسته و دارای سن بالایی هستند اما در هفته حداقل دو سفر استانی دارند که با این شرایط نیز اگر به این نتیجه برسیم که کسی می تواند جایگزین وی شود و چنین کارکردی داشته باشد از آن شخص حتما استفاده می کنیم.

*بسیاری از دستاوردهای وزارتخانه متاثر از تلاش همین افراد است.

*تجربه و توانمندی افراد را مورد توجه قرار می دهیم و نگران انجام وظایف هستیم و البته لازم به ذکر است که امروز هیچ قرابت شخصی با معاونین خود ندارم.

*در این زمینه پیش از مباحث دامپزشکی مباحث فرهنگی بهره برداران دارای اهمیت است زیرا این ویروس در هوای سرد تا 10 کیلومتر جابه جا می شود و باید از نظر فرهنگی زمینه کنترل و مراقبت ها را مهیا کرد.

*طرح جامع استقرار واحدهای تولیدی را تعریف کردیم و آرام آرام استقرار واحدها را از نظر مراقبتی و بهداشتی اصلاح می کنیم.

* بعضی وقت ها بیان این موضوع از طرف من، حمل بر این می شود که حجتی نمی خواسته وزیر شود و اکنون انگیزه کار کردن ندارد در حالی که این دو صحبت با یکدیگر متفاوت است.

*من هیچگاه از ابتدای انقلاب تاکنون برای اینکه کسی ابلاغی را به نام من بزند پیگیری نکرده ام و پیش از پذیرش همین مسئولیت نیز تلاش کردم تا آقای رئیس جمهور برای من ابلاغ نزند و دیدگاه من این بود که به عنوان مشاور وزیر فعالیت کنم اما این صحبت من نباید حمل بر این شود که اکنون وزیر شده ام، روش و منش مشاور را داشته باشم.

* وقتی که مسئولیت را بر دوش من گذاشتند تا توان داشتم کم نگذاشتم و وظیفه خودم را انجام داده ام.

*امیدوارم خدا توفیق دهد تا روز به روز ضعف و ناتوانی را کاهش دهم ولی وقتی که مسئولیت بر دوشم گذارده شد تا توان داشتم مایه گذاشتم و می توانید نحوه تلاشم را از مخالفان و منتقدینم بپرسید.

** نیکزادی پناه نماینده بم در مخالفت استیضاح وزیر جهاد کشاورزی:

*آقای حجتی جزء سنگرسازان بی سنگر دفاع مقدس بودند و در دوران سازندگی پست های متفاوتی را داشتند و آدم مثبتی بودند.

*آقای حجتی زمانی که در استان سیستان و بلوچستان استاندار بودند با تدبیر و دوستی با مردم شرایطی را ایجاد کردند که برای مردم امنیت به وجود بیاید.

*برخی از علمای مدیریت، مدیران به سه گروه تقسیم می کنند که یک گروه را اصطلاحا مدیران قمار باز می گویند اما قمار نمی کنند چون استراتژی ندارند همچنین آینده نگر، توسعه نگر، کلان نگر و برنامه نگر و همچنین علم گرا نیستند این مدیران متوسل به همان بحث شیر و خط می شوند که اگر روی شیر سکه آمد کار انجام شود و اگر خط آمد کار انجام نشود.

*گروه دوم را مدیران سرایدار عنوان کرده اند، این گروه دوم نیز همان وضعیت قبل را دارند و متاسفانه از هیچ نظم و علم مدیریتی برخوردار نیستند اما فقط یک گروه مدیران سازنده وجود دارند که در هر نقطه ای که قرار بگیرند تغییر و تحول ایجاد می کنند و آقای حجتی جزء این گروه سوم محسوب می شوند.

*همیشه مسائل را به روز نگاه می کنیم و گذشته را در نظر نمی گیریم این در حالی است که باید توجه داشت حجتی زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفت وزارت جهاد کشاورزی یک وزارتخانه ورشکسته تمام عیار بود و کارکنانش نیز جای مناسبی نداشتند و معاونت ها در نقاط مختلف شهر بود.

*علیرغم بی تدبیری ها و بی مهری ها امروز وزارتخانه جهاد کشاورزی ساماندهی شده است. آقای حجتی زمانی که وزارتخانه جهاد کشاورزی را تحویل گرفت گندم و بخشی از گوشت و تخم مرغ و لبنیات و شکر به کشور وارد می شد در هر صورت آقای حجتی انقدر محجوب به حیا هستند که مسائل را بیان نمی کردند اما کاری کردند کارستان و وزارتخانه را از نابودی نجات دادند.

*در همه نقاط کشور مشکل کشاورزی وجود دارد و کشاورزی نابود شده اما باید چرایی موضوع پیدا شود چرا که این موضوعات به حجتی ارتباطی ندارد و وی نابسامانی ها را کم کرده اما امروز مشکلاتی وجود دارد و حتی در حوزه انتخابیه بنده نیز مشکلات وجود دارد اما آن موضوعات چه ارتباطی به آقای حجتی دارد چرا مسائل منطقه ای بیان می شود.

*آقای حجتی ظرفیت ها را افزایش داده، واردات را کاهش داده و صادرات را افزایش داده چرا به این موضوعات توجه نمی شود و بنده از آقای حجتی می خواهم این اطلاعات را به مردم برساند.

* امروز کشاورزی در حال سامان گرفتن است، اجازه دهید این مرد عمل به کار خود ادامه داد و بتواند کشاورزی کشور را سامان دهد و از ناراحتی و نگرانی کشاورزان بکاهد.

*روزی که این وزارتخانه را تحویل گرفت از کدام نیروی انسانی می توانست استفاده کند؟ باید انصاف داشته و قدرشناس مردان انقلابی باشیم.

*وظیفه داریم در کنار وزیر قرار بگیریم و به او کمک کنیم.

*کشاورزی و یا هر اقدام تولیدی دیگر کشور نیازمند منابع است، آیا می شود بانک کشاورزی که بانک تخصصی است، منابع را به عنوان سپرده با سود بیش از 20 درصد جذب کند و آن را با سود 18 درصد در بخش پرداخت کند؟

*هر چند که آقای وزیر قول دادند آرام آرام از نیروهای جوان در مجموعه خود استفاده کنند ، باید گفت که وی هنوز جوان است و براساس تجربیات دنیا، امروز روزی است که مردم ایران از تجربه وی استفاده کنند نه اینکه او را از صحنه خارج نمایند.

*من مطمئن هستم نمایندگان با توجه به اینکه مسائل و مشکلات را خوب می دانند، رأی اعتماد مجدد را به وزیر می دهند؛ مقرر شد بعد از تعطیلات عید نمایندگان مشکلات خود را با وزیر در میان بگذارند.

**غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مخالفت استیضاح وزیر جهاد کشاورزی:

*اینکه یک استیضاح دارای 46 بند است که در نوع خود بی‌سابقه است و جای تعجب دارد.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی در سال 92 مقدار 97 میلیون تن بود که در سال 96 به 122 میلیون تن رسید.

*تولید انواع محصولات کشاورزی از سال 92 تا 96 سالیانه 5 میلیون تن بود که مقدار قابل توجهی است.

*در این بخش ما در افزایش صادرات مقدار 5 میلیارد دلاری را این مقدار از 18 میلیون تن در سال 92 به 16 میلیون تن تقلیل یافته است.

«خرید تضمینی گندم از 4 میلیون تن به 9 میلیون تن رسیده است و همچنین افزایش 5 میلیون تنی در 5 سال اخیر آن هم در موضوع خرید تضمینی گندم بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

*همچنین نیاز به مصرف در کشور 2 میلیون تن برآورد شده است، همچنین ظرفیت جذب مواد خام در بخش کشاورزی بیشتر شده است.

*بیش از 500 سردخانه در دوران مدیریتی آقای حجتی احداث شده است که نقش قابل توجهی در کاهش ضایعات دارد.

وی در بخش پایان سخنانش عنوان کرد: ما از دولت گلایه داریم چراکه فاصله بین رئیس دولت و رئیس مجلس بسیار زیاد شده است.

**مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی:

*آقای حجتی 5 سال وزیر جهاد کشاورزی است و مکلف بوده مشکلات این حوزه را حل کند، در غیراین‌صورت ما باید از چه کسی مطالبه حل مشکلات را داشته باشیم.

* تب برفکی از سال 94 در کشور شروع شده است، آقای حجتی بگوید برای آن چه کرده است؟

*در کجای دنیا در عرض پنج و نیم ماه 28 تا 30 میلیون مرغ سوزانده می‌شود؟ که در نتیجه آن بالای 10 میلیارد خسارت به کشور خورد و آقای حجتی می‌توانست جلوی این خیانت بزرگ را بگیرد.

*بر اساس برنامه ششم توسعه محصولات تراریخته نباید وارد کشور می‌شد، اما آقای حجتی این محصولات را از کشورهایی که خودشان مصرف را ممنوع کرده بودند وارد کرد.

*واردات محصولات تراریخته به واسطه ترجیح منافع یک عده بر منافع کشور صورت گرفته است.

*شما چاه‌های این کشور را نابود کردید.

*امروز دستان پینه‌بسته چای‌کاران ما مانند اره دست شما را می‌برد؛ چراکه 80 هزار تن تولید چای در کشور امروز به 20 هزار تن رسیده است.

* ما نمایندگان خطه شمال کشور خدمت شما رسیدیم و گفتیم که این کار را نکن؛ چراکه خیانت است، اما درنهایت شما مجوز واردات برنج را صادر کردید.

* 3 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در زمان مسئولیت آقای حجتی تغییر کاربری یافت و تبدیل به ساختمان و ویلا شد و دیگر به عرصه کشاورزی بازنمی‌گردد.

*واردات برنج ما در این مدت 86 درصد، ذرت 40 درصد و روغن پالم 21 درصد افزایش و صادرات پسته 48 درصد کاهش یافته است.

* آقای حجتی «از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید»؛ فقط در شهر من 20 هزار هکتار اراضی میان همکاران شما توزیع شده است.

**محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی:

*فردی که وزیر است چند مسئولیت توأمان در هیئت دولت، مسئولیت ستادی،‌ مسئولیت در صف با مدیران و مسئولیت در قبال مردم دارد.

*تا کی قرار است موافقان استیضاح به نیمه خالی و مخالفان آن به نیمه پر لیوان نگاه کنند؟ آیا انتظار دارید وزیر پس از 4 سال هیچ گزارشی برای ارائه نداشته باشد؟

*زمانی که بارش افزایش و آمار کشت بالا می‌رود، دولت گزارش می‌دهد، درحالی‌که ارائه آمار برعهده کشاورز است و وزارت جهاد کشاورزی باید گزارش دهد که در هنگام کاهش بارش و کشت محصول چه عملکردی داشته است.

*مسئولیت اول شما در هیئت دولت است، یعنی وقتی ما از واردات برنج سؤال می‌کنیم،‌ شما با صراحت باید علت را بگویید.

*مگر مجلس باید بودجه دهد؟ نظام مالی و پولی کشور دست رئیس‌جمهور است.

* مدیر بازنشسته شرکت شما، شرکت واردات سموم راه‌اندازی می‌کند؛ شرکت «بلندپایه» متعلق به چه کسی است؟ تا کی باید وزیر باشیم و معاونانمان عضو اتاق‌ها باشند؟

* آیا تراز مجلس این است که شأن استیضاح را در حد وعده برای حل مشکلات حوزه انتخابیه پایین بیاوریم؟

* چقدر از مدیران شما به حقابه‌های مردم تجاوز کردند؟ آیا از وضع کشاورزان شرق و غرب اصفهان خبر دارید؟ شما حقابه کشاورزان را به بخش صنعت دادید.

*چرا هر وقت برخی موافق استیضاح هستند می‌گویند استیضاح حق نمایندگان است، ولی هر وقت مخالف آنند عنوان می‌کنند که استیضاح مخالف همدلی است.

* پیش از انقلاب در مقطعی نخست‌وزیر و رئیس مجلس با هم برادر بودند و در جلسه‌ای نخست‌وزیر یک رب دیگر رسید اما رئیس مجلس دستور داد او را راه ندهند؛ حال چرا هیئت‌رئیسه در قبال طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن چنین می‌کند؟

* صحیح نیست که وقتی از مسئولیت کنار رفتیم هم‌حزبی‌های خود را جمع کرده و شرکت تأسیس کنیم؛ دست‌کم در همان حوزه تخصصی این کار صورت بگیرد.

** ابقای حجتی در وزارت

*وکلای ملت پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و دفاع وزیر از عملکرد خود به این استیضاح رأی مخالف دادند.

*براساس این گزارش، محمود حجتی با 105 رأی موافق، 117 رأی مخالف و  7 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس در رأس وزارت جهاد کشاورزی ابقا شد.

نظر شما