شناسهٔ خبر: 144608 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

جلسه استیضاح وزیر کار در صحن علنی مجلس؛

ربیعی ناپلئونی رای آورد

استیضاح ربیعی علی ربیعی با رای نمایندگان مجلس در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماندگار شد.

به گزارش «نماینده» ، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۲۲ اسفندماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه و با حضور ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس برگزار شد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر قرائت کرد:

بررسی طرح استیضاح ربیعی و آخوندی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر راه و شهرسازی.

گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل(۴۴) قانون اساسی در مورد اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

بررسی طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون مشترد در مورد بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی

جهانگیری وارد صحن مجلس شد

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی قبل برای دفاع از وزیر کار وارد صحن علن مجلس شد.

همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی و اردکانیان برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

تشریح نحوه رسیدگی به استیضاح ربیعی + اسامی سخنرانان موافق استیضاح

اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۲۲ اسفند ماه) به تشریح نحوه برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: طبق توافق صورت گرفته بین استیضاح کنندگان و وزیر، این جلسه سه ساعت به طول خواهد انجامید.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آقایان محمدقسیم عثمانی، حسین مقصودی، ابوالفضل حسن بیکی، شهاب نادری، محمدحسین فرهنگی و فریدون حسنوند به عنوان متقاضیان استیضاح سخنرانی می کنندو بعد از آن وزیر تعاون به مدت یک ساعت صحبت خواهد کرد و بعد از دفاع وزیر، محمدرضا پور ابراهیمی و غلامرضا تاجگردون در موافقت با استیضاح صحبت خواهند کرد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: براساس توافق صورت گرفته استیضاح کنندگان نیم ساعت کمتر از دو ساعت پیش بینی شده و وزیر یک ساعت کمتر از سه ساعت پیش بینی شده صحبت خواهند کرد که بر این اساس ساعت جلسه استیضاح به جای ۵ ساعت، ۳ ساعت به طول خواهد انجامید.

عثمانی: ربیعی وزیر «کارفرما» و «تبعیض اجتماعی» است

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس با تاکید بر اینکه استیضاح نه یک تهدید بلکه فرصتی برای عملکرد وزرا است اظهار داشت: البته طبیعی ا ست که وزیری که عملکرد مثبت برای دفاع نداشته باشد از هر ابزاری برای مبارزه با استیضاح استفاده می‌کند و آقای ربیعی یکی از نمونه‌های بارز این مبارزه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای ربیعی همانقدر که به مقابله با استیضاح می‌پرداخت به وظایف خود در وزارتخانه عمل می‌کرد امروز وضع کارگران و بازنشستگان به گونه دیگری بود.

عثمانی در ادامه گفت: قدرت شایعه پراکنی و ایجاد شک و دو دلی از سوی هواداران آقای ربیعی در دل استیضاح کنندگان قابل تقدیر است! همدستان شما (ربیعی) استیضاح کنندگان را متهم کردند که چون شما به آنها باج نداده‌اید استیضاح را کلید زده‌اند؛ مرد باشید و پشت همین تریبون بگویید که کدام نماینده از شما باج خواسته  است صریحا اعلام کنید تا در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عذر این نماینده را بخواهیم و در غیر این صورت مجلس به واسطه اتهام بر نمایندگان عذر شما را خواهد خواست.

وی با اشاره به اینکه ربیعی وزارت تعاون را به وزارت «حصر تعاون» تبدیل کرده است خطاب به وی عنوان داشت: مدیریت شما موجب شده است که سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور هر روز کاهش یابد و امروز بیش از ۲۸ درصد تعاونی‌ها به حالت تعطیل درآمده است و استمرار مدیریت شما تعاون را از عرصه اقتصاد حذف می‌کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه ربیعی وزیر کار نیست بلکه وزیر کارفرما است خطاب به او گفت: به جایی رسیدی که به وضع کارگران به  تشکل‌ها رسیدگی می‌کنید تا در چنین روزی به کمک شما برسند.

وی با تصریح بر اینکه ربیعی چشم خود را بر وضعیت کارگران بسته است خاطرنشان کرد: امروز کارگران با مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد حداقل حقوق را می‌گیرند و اگر هم اعتراض کنند اخراج می‌شوند و از حق بیمه هم برخوردار نیستند.

عثمانی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شما می‌گویید اگر کسی اعتراض کند رسیدگی می‌کنید اما شما او را از چاله به چاه می‌اندازید و شما مسئول همه این چاله‌ها و چاه‌ها پیش پای کارگران هستید.

وی با یادآوری اینکه امروز بسیاری از کارگران ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنند اما حداقل دستمزد هم به آنها پرداخت نمی‌شود خطاب به ربیعی گفت: مقابل وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولت است که خانم‌هایی با مدارک کارشناسی و ارشد در آن روزی ۱۵ ساعت با ۵۰۰ هزار تومان حقوق کار می‌کنند؛ اگر توان بیرون آمدن از اتاق‌تان را ندارید حداقل پرده اتاق را کنار بزنید تا وضع آنان را ببینید.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ربیعی را نه وزیر «رفاه اجتماعی» بلکه وزیر تبعیض اجتماعی برشمرد و خطاب به او گفت: شما صندوق تامین اجتماعی را به وجه‌المصالحه باندی و جناحی تبدیل کردید؛ الحق شما استادید! استاد گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط.

عثمانی گفت: شما متخصص ارتوپدی را مدیرعامل تامین اجتماعی کردید بعد می‌گوید صندوق تامین اجماعی در حال ورشکستگی است، شما متخصص جامعه شناسی را به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای منصوب کردید و به ما می‌گویید چون یک کرد و اهل سنت را منصوب کرده‌ام، از استیضاح صرف‌نظر کنید در حالی که با این انتصاب غیرتخصصی موجب شدید راه برای انتصاب سایر کردها مسدود شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید فضای استیضاح را به واسطه نزدیک بودن به سال جدید احساسی کرد اظهار داشت: من صدای بازنشستگانی هستم که در شب عید پولی در جیبشان برای عیدی دادن به نوه‌ها و نتیجه‌هایشان نیست؛ اگر شب عید است برای بازنشستگان هم شب عید است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به ربیعی گفت: شما و مدیران‌تان جمعا توان دویدن ۱۰۰ متر را هم ندارید.

نادری:اگر جوانان صفر مرزی را جذب نکنیم داعش و کومله آنان را جذب می‌کنند

 شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی و موافق استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت: آقای ربیعی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شما است، مثل شستا و سازمان بازنشستگی که هیچ وقت بر روی آن مدیریتی نبوده است.

نادری خاطرنشان کرد: شما متولی کارگران هستید، ‌تاکنون چه اقدامی برای کارگران و بازنشستگان انجام داده‌اید؟ تخلفات گسترده در مجموعه وزارت تعاون سوء مدیریت به واسطه انتصاب افراد ناشایست، ناکارآمد و بدون تخصص از عملکردهای شما است.

وی اضافه کرد: عدم کارآمدی و پایین بودن نرخ بازه سرمایه‌گذاری یکی از شاخص‌های دیگر شما است. عدم توجه به اشتغال یکی دیگر از مشکلات شما است. همین نمایندگان ۱.۵ میلیارد از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکلات وزارتخانه‌ها به شما اختصاص دادند. شما ۹ ماه هیچ اقدامی انجام ندادید و کشور را معطل خود و همکارانتان کردید.

نماینده پاوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما برای اینکه نمره خودتان در مقابل سونامی فقر بالا کنید، سونامی فقر را پایین کشیدید. معاون شما در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را در سال ۹۶،   ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ حضرت عالی قهرمان شوید. این درحالی است که مطابق با نظر کارشناسان نرخ فقر ۲.۵ میلیون تومان است. به برکت مدیریت شما در این مدت ۶ ساله در حوزه رفاه ۸۰ درصد جامعه ما زیر خط فقر هستند.

نادری اضافه کرد: شما که مسئول اشتغال کشور نیستید. خودت این را گفته‌ای، ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شما است. شما باید اعضای هیئت مدیره شرکت تابعه خود را اعلام می‌کردید تا بدانند سرمایه اشتغال جوانان در دست چه کسانی است. ماحصل دوران مدیریت حضرت عالی این بوده است که ارزش دارایی سرمایه کارگران به دو درصد تنزل پیدا کرده است. این درحالی بود که اگر شما و وزارتخانه طویل شما نبود و سرمایه کارگران را در بانک می‌گذاشتیم، ۲۰ درصد حداقل ارزش افزوده برای کارگران داشت.

وی اظهار داشت: شما در نقطه صفر مرزی که چندین بار هم خودم پیش شما آمدم و این را گفتم که اگر ما جوانان آنجا را جذب نکنیم، داعش و کومله آنها را جذب می‌کنند، چه اقدامی انجام دادید؟ حضرت عالی با یک رایزنی کاری کردید که ما کوتاه آمدیم و می‌گفتید که انجام می‌دهم، اما متأسفانه امروز اگر جوانی در نقطه صفر مرزی بیکار باشد مشکلات امنیتی برای کشور به وجود می‌آورد و اگر جوانی بیکار در تهران باشد آسیب اجتماعی به وجود می‌آورد.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چه جوانان عزیز و بزرگواری در نقطه صفر مرزی ۸۶ درصد به همین دولت رأی دادند، اما امروز از بیکاری می‌نالند درحالی‌که به خاطر بیکاری کسان دیگر دارند جوانان را جذب می‌کنند. متولی اشتغال جوانان شما هستید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد: شما اگر امروز کاری انجام دهید که در جامعه بازخورد خوبی داشته باشد، همین شما از مردم رأی می‌خواهید. ملت ایران باید بداند ما نمایندگان دنبال لابی‌گری نیستیم و نه از کسی خواسته شخصی داریم.

مقصودی: رئیس جمهور در صورت شنیدن صدای مردم ربیعی را مجبور به استعفا می‌کرد

حسین مقصودی نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در صحن علنی مجلس و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت: امروز اوضاع و احوال وزارت رفاه بیمار است و این وزارتخانه که با تمام لایه‌های جامعه، کارگران، عشایر و زنان بی‌سرپرست سروکار دارد تحت مدیریت آقای ربیعی است.  

وی با اشاره به اینکه اقشار مذکور به نظام بی‌اعتماد شده‌اند، ماجرای وزارت کار را قصه‌ای پرغصه برشمرد و اظهار داشت: در مجلس مصوب کرده بودیم که روستاییان بالای ۶۰ سال که ۱۰ سال حق بیمه دادند بازنشسته شوند اما از تیر امسال، وزارت رفاه یک نفر را بازنشست نکرده است.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت: شما می‌گویید پول جهت پرداخت به بازنشستگان روستایی به ما نمی‌دهند؛ در حالی که شما باید به جای لابی‌ کردن جهت چند صباح بیشتر در قدرت ماندن برای گرفتن حق و حقوق بازنشستگان لابی می‌کردید.

وی با ذکر اینکه اگر یک قالی‌باف یک روز بر سر کار نرود بیمه او قطع می‌شود، اظهار داشت: اوضاع این وزارتخانه عریض و طویل را بنگرید اگر صدای کارگران و بازنشستگان را می‌شنیدید این اغتشاشات به وجود نمی‌آمد.

نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر رئیس جمهور پیام مردم را می‌شنید قطعاً آقای ربیعی را هم مانند آقای فانی مجبور به استعفا می‌کرد.

وی با یادآوری اینکه کارگران بسیاری دو سال است که عیدی نگرفته‌اند، عنوان داشت: بیایید برای اصلاحات واقعی و شنیدن اعتراضات کارگران به رفتن آقای ربیعی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رأی مثبت دهیم.

مقصودی در ادامه خطاب به نمایندگان، گفت: مجلس دهم عزت خود را از دست داده است؛ اگر می‌خواهید امید در دولت تدبیر و امید به کارگران و بازنشستگان برگردد به این استیضاح رأی دهید.

نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی تاکنون چند بار برای پاسخ به سؤال به مجلس آمده است، گفت: آقای ربیعی تبدیل به کیسه بوکس دولت شده است و به نفع ایشان است که با رأی نمایندگان در سمت دیگری مشغول شود.

نگهبان سلامی: مجلس بلیت سقوط وزیر کار از وزارتخانه را صادر می‌کند

محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: شما حق ندارید به خاطر پرسشگری وکلای ملت را زیر سوال ببرید، ‌توانمندسازی اقشار ضعیف و ناتوان یعنی تبدیل معلولیت به فرصت نه محدودیت؛ ولی عملکرد حضرتعالی در چند سال گذشته نشان می‌دهد نه ضعفا توانمند شدند و نه معلولیت خود را از دایره تنگ محدودیت رهانیده است که این امر باید از رهگذر توسعه بنگاه‌های اقتصادی و سرازیر شدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغال‌زایی دهک‌های پایین صورت می‌گرفت.

وی افزود: نکته بعدی در ارتباط با گروه هواپیمایی آسمان است امروزه شما چه بخواهید و چه نخواهید ایران اسلامی عزیز داغدار است، داغدار ۶۶ نفر از هموطنان گرانمایه خویش است، هواپیمایی آسمان که در زیرمجموعه مدیریتی شما است چارت مدیریتی آن بدون رعایت کمترین شاخص‌های ایکائو انتخاب شده است و چیزی جز سقوط هواپیما نمی‌توان از یک مجموعه غیرمتخصص، ناکارآمد و کارنابلد انتظار داشت.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید برای شما و هواپیمایی آسمان درآمدزایی مهم باشد ولی برای ما جان عزیزانمان که هنوز اجسادشان پیدا نشده عزیزتر از هر وزیر و هر هواپیمایی آسمانی است.

نگهبان سلامی ادامه داد: همکاران عزیز! آقای ربیعی عزیز! سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم طبق عادت قرآنی از جیب در می‌آورید، بغض می‌کنید، ‌ فضا را احساسی می‌کنید تا از این رهگذر ارزش‌های دینی و انسانی مجددا برای خودتان بلیت بازگشت به وزارتخانه را اخذ کنید. اما امروز باید خدمتتان عرض کنم مجلس شورای اسلامی امروز بلیت سقوط شما را توسط هواپیمایی آسمان صادر خواهد کرد.

حسن بیگی: وزیری که نگاه جنگ روانی داشته و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی ببرد نمی‌خواهیم

ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه (۲۲ اسفند ماه ۹۶) پارلمان در موافقت با استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: همه نمایندگان باید برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی سخن حق بگویند و در این بین آن افرادی که توانایی انجام امور را ندارند هیچ پست و مقامی را قبول نکنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است، اظهار کرد: مجلس با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این مجموعه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارتخانه مذکور ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، ادامه داد: اگر این رقم در اختیار بانک‌ها قرار گیرد سالانه ۳۰ میلیارد دلار سود ایجاد می‌کند که طی مدت ۴ سال تصدی وزارت باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سود ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم بر این اساس افزود: طبق اعداد و ارقام اعلام شده نباید حقوق و مزایای هیچ فرد بازنشسته‌ای عقب بیفتد.

حسن بیکی با اشاره به اینکه شرکت نفتکش ایران که سومین شرکت بزرگ بین‌المللی است در اختیار وزارتخانه مذکور است، گفت: همچنین ۶۰ درصد  پالایشگاه‌های کشور نیز به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی  واگذار شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از پتروشیمی‌های کشور نیز زیرمجموعه وزارتخانه یاد شده است، اظهار کرد: پتروشیمی‌ها باید سالانه ۳۰ میلیارد دلار سود داشته باشند و بر این اساس سود حاصله به خزانه واریز شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سهام رجا نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دارد، ادامه داد: مجموعه شستا نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است و با سود حاصل از آن می‌توان یک کشور را اداره کرد؛ در این بین همه دولتمردان، کارگران و غیره اذعان می‌کنند که ۱۰ سال آینده ظلم‌های صورت گرفته مشخص خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه متأسفانه پالایشگاه‌های تحت نظر وزارتخانه نمی‌توانند اورهال شوند، افزود: پتروشیمی‌ها نیز در حال انهدام و از بین رفتن هستند.

حسن بیکی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری! باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی داشته و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد؛ خطاب به جناحی که عنوان می‌کند این وزیر سهمیه ما است عنوان می‌کنم ربیعی را بردارید و وزیر قدرتمندی برگزینید که مجلس هم به او رأی بدهد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: مگر شما اعلام نکردید نگاه جوانگرایانه دارید، چرا به جوانان بها نمی‌دهید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی اشک‌هایش را نشان‌ می‌دهد و کارهای احساس انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: امیدوارم مجلس احساس برخورد نکند و وزیر جدیدی برای وزارتخانه مذکور انتخاب شود و آقای ربیعی به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی منصوب شود.

حسنوند: بی اعتنایی ربیعی به کارگران ما را مجبور به استیضاح کرد

فریدون حسن‌وند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در برنامه استیضاح علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی که صبح امروز برگزار شده بود، به عنوان موافق استیضاح اظهار داشت: ربیعی شش ماه قبل، وعده اشتغال، اصلاح مدیران، برخورد با مفاسد و جمع کردن باشگاه‌های سیاسی در مجموعه این وزارتخانه را داد، اما چه شد؟  

وی ادامه داد: استیضاح امروز ربیعی به دلیل عدم وفای عهد وی به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است، آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به تو نبود؟ آیا سانحه آن را به گردن گرفتی و اظهار تأسف کردی و یا فقط فرافکنی کردی؟ آقای ربیعی چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتی؟  

حسنوند افزود: آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به  جامعه کارگران ما را وادار به استیضاح شما کرد، آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینی؟ آیا زنان را نمی‌بینی که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردی؟  

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای ربیعی! شما در زمان اخذ رأی اعتماد گفتید مسئول مستقیم در رفاه اجتماعی هستید، چرا اقدامی نکردید؟ و اگر ناتوان بودید چرا استعفا ندادید؟ آقای ربیعی شما دوستان خود را با ۲ میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود.  

وی ادامه داد: آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟  

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: شما اعلام کردید من مسئول اشتغال در کشور هستم، ‌ وقتی مردم به مشکلات حوزه اشتغال اعتراض کردند، شما گفتید من مسئول نیستم، پس مسئول این کار کیست؟  

حسنوند گفت: شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید، شما به مجلس اصولگرا آمدید و گفتید من نفوذی نظام در بین آنها بودم، درود بر انسان‌هایی که بر اصول خود ثابت قدم هستند.  

نماینده مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟  

وی افزود: شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان توهین کنند، شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید.  

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران! شما به خیابان‌ها آمدید و برای مشکلات اشتغال، اقتصاد و فساد اعتراض کردید، امروز ما برحسب وظیفه استیضاح وزیر را در دستور کار قرار دادیم، و هر چه مجلس تصمیم بگیرد ما می‌پذیریم.

ربیعی: موافقان استیضاح با استناد به آمار بگویند چند درصد از برنامه‌ها انحراف داشته‌ام

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز(سه شنبه ۲۲ اسفند) در صحن علنی مجلس در دفاع از خود اظهار داشت: حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین خردمندانه اهم مسائل کشور و فرصتی برای مباحثه‌ای جدی میان عضو دولت و نمایندگان حول چالش های پیش روی کشور می‌دانم.

وی با بیان اینکه در مقام یک کنشگر سیاسی اجتماعی که سابقه چهار دهه خدمت و حدود ۵ سال در این وزارت خدمت کرده درس‌های بزرگی برای تحولات اجتماعی سیاسی اقتصادی امروز آموخته ام.

ربیعی با بیان اینکه استیضاح را حق مجلس که به فرموده امام(ره) عصاره فضایل ملت است می‌دانم تصریح کرد: استیضاح و سؤال مجلس آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متأسفم که در همین ابتدا مطابق آنچه در قانون استیضاح آمده بود باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند. از رئیس مجلس انتظار دارم از طرح مسائل خارج از موضوع جلوگیری کند.

ربیعی با بیان اینکه در ۲۹ مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و ۱۹۱ نماینده به آن رأی دادند اظهار داشت: مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.

وی با بیان اینکه با جملات و گزاره‌های کلی نمی‌توان در مورد مشکلات قضاوت کرد تصریح کرد: باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.

ربیعی تصریح کرد: اگر هم بنده رأی نیاورم سرباز کوچکی برای نظام خواهم بود.  

وی با بیان اینکه متأسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه هایی چون شستا آن هم به شکل اغراق آمیز تقلیل یافته اظهار داشت: من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر می‌گویم که امروز مسائل بنیادینی پیش روی داریم. به جز سیاست خارجی و خشکسالی که دو مسئله پیش روی ماست، فقر عدالت، آینده مردم، بیکاری مزمن شده مسائلی هستند که پیش روی ما قرار دارد. با فهم درست و اجماع حول آنها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر اظهار داشت: خشکسالی، فقر و موضوعاتی از این دست را در به وجود آمدن این ناآرامی‌ها دخیل می‌دانم. غالب دستگیرشدگان شغل داشتند و اتفاقات دیگری در این حوادث دخیل است.

ربیعی با بیان اینکه خوشحالم که در وزارتخانه‌ای حضور دارم که با اصلی ترین مسائل امنیت ملی مربوط است اظهار داشت: خواهم گفت که در حد وسع خودم در این حیطه‌ها موفق عمل کردم.

وی ادامه داد: من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ماه یک میلیون نفر به وزارتخانه ما مراجعه می‌کنند و همین موضوع، شرایطی را به وجود آورده که می‌توانیم با استفاده از آن، برنامه هایی را برای ثبات بیشتر نظام پیش بریم.  

محبی‌نیا: آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا به استان‌ها سر زده است

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جریان بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط وکلای ملت طی سخنانی به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار اظهار داشت: بدون شک مجلس به دغدغه‌های نمایندگان توجه می‌کند و تا حدی که مقدور است هم باید با مجلس و امنای ملت مهربانی صورت گیرد.

وی افزود: نارضایتی‌ها و عدم توجه‌های برخی مدیران شاید باعث ناراحتی همکاران ما شده باشد اما منش دوستان و همکاران نباید تغییر کند.

نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در مجلس چطور اجازه می‌دهند با فردی که شخصیت برجسته‌ای دارد اینگونه سوابق او را مطرح کنیم ما باید خود را جای وزرا بگذاریم.

وی ادامه داد: ما هر چند که از خیلی از وزرا گلایه‌مندیم البته که از آقای ربیعی هم گلایه‌هایی هم داریم البته قرار است صلاحیت آنها را مدنظر قرار دهیم.

محبی‌نیا با بیان اینکه بنده به عملکرد وزیر کار ایراد دارند گفت: اما یادمان نرود که آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا به استان‌ها سر زده است و به نظر من لازم است که او را با بقیه وزرا مقایسه کنیم.

نماینده مردم میاندواب خاطرنشان کرد: آقای ربیعی فرزند جوادیه تهران است، ‌فرزند خانواده‌ای که فقر را در آغوش گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نگاه وزیر کار به امنیت مسائل کنونی و موضوعات امنیتی نگاه پسندیده‌ای است، گفت: ربیعی وزیری بود که از طرف انقلاب آمد او درواقع اولین کسی است که اشتغال نیروهای بیکار را با بدبختی تمام فراهم کرد.

محبی‌نیا درباره موضوع واگذاری‌ها درحوزه وزارت کار که از سوی برخی نمایندگان موافق استیضاح مطرح شد عنوان کرد: اکنون در حوزه ربیعی ۲۸۰ شرکت مدیریتی وجود دارد که تعداد ۲۱۰ شرکت از آن از بابت رد دیون است و ما در این اثنی دیدیم که ربیعی دستور داد تا سال ۹۷ تمام شرکت‌های زیانده حتما واگذار شوند.

وی افزود: در رابطه با مساله فقر باید بگویم طبیعی است وزارت تعاون در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد. این را هم بگویم که شاخص فقر ما در سال ۸۴ به میزان ۱۸ درصد بوده است اما در سال ۹۶ متاسفانه به ۳۰ درصد افزایش یافته است اما با همه این وجود باید ببینیم دلیل آن چه بوده است.

نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما حمایت چند ساله از خدمات تامین اجتماعی داریم، گفت: این همه دستگاه متولی برای جلوگیری از فقر وجود دارد اما باید دید آنها چه کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به ۱۵۹ درخواست برای تاسیس بیمارستان و درمانگاه در مناطق مختلف عنوان کرد اگر میانگین اعتبار بیمارستان را ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم ما مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم البته که اینها تقاضای به حق مردم است ولی باید به صورت زیرساختی مورد توجه قرار گیرند.

حسنوند: آقای ربیعی! به ناتوانی خود اعتراف کنید

فریدون حسنوند نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جریان استیضاح وزیر کار در صحن علنی پارلمان ضمن موافقت با این استیضاح گفت: استیضاح آقای ربیعی به دلیل عدم وفای به عهد، عمل به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است.

وی خطاب به وزیر کار تصریح کرد: آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به زیر مجموعه شما نیست؟ آیا مسئولیت این سانحه را به گردن گرفتید؟ اظهار تأسف کردید یا تنها فرافکنی کردید؟

نماینده مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: آقای ربیعی! چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتید؟ آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به جامعه کارگران ما را وادار به استیضاحتان کرد.  آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینید؟ آیا زنان را نمی‌بینید که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردید؟

حسنوند تصریح کرد: آقای ربیعی شما دوستان خود را با ۲ میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود.

وی خطاب به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، یادآور شد: شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید.

حسنوند خطاب به وزیر کار گفت: شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟

نماینده مردم اندیمشک در مجلس با تاکید بر اینکه شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان مردم توهین کنند، گفت: شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید.

در مخالفت با استیضاح وزیر کار:

کواکبیان: افتخار می‌کنیم که ربیعی زمانی در وزارت اطلاعات بوده است

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه و به عنوان مخالف استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی در آن مسئولیت دارد سه بخش اجتماعی، اقتصادی و خدماتی دارد که فقط ۲۰ درصد آن مأموریت‌های اقتصادی است، در حالی‌که موافقان اصلاح، بنگاه‌داری را یکی از مشکلات این وزارتخانه دانستند.

وی با ذکر اینکه عموم نمایندگان اعلام داشتند که از بهزیستی بخش اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران مسئولیت ربیعی رضایت دارند، خاطرنشان کرد: شفافیتی که در ۸۰ درصد وزارتخانه‌ به کار گرفته شده است به ۲۰ درصد اقتصادی وزارتخانه هم تسری یافته است.

کواکبیان گفت: امروز کدام استیضاح‌کننده آقای ربیعی قائل به این نیست که اتاق شیشه‌ای در وزارت رفاه نداریم؟ کدام اختلاس در وزارت رفاه رخ داده است؟ در دوره قبلی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی داده شد؛ فساد ۳ هزار میلیارد تومانی امیرمنصور آریا و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر از وزارت رفاه سرچشمه گرفته است؟

وی با دعوت از نمایندگان به رعایت انصاف و مقایسه فسادهای رخ‌داده در وزارت رفاه و دیگر بخش‌های کشور عنوان داشت: استیضاح‌کنندگان نمونه‌های فساد را در وزارت رفاه ارائه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوره وزارت ربیعی تغییرات گسترده‌ای در بخش اقتصادی وزارت رفاه رخ داده است، گفت: مدیریت بنگاه‌داری در دوران مسئولیت آقای ربیعی در وزارت رفاه به سهامداری تبدیل شده است و برخی از شرکت‌های این وزارتخانه در بورس قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در زمان آقای سعید مرتضوی در تأمین اجتماعی که ما در مجلس هشتم بودیم، می‌خواستند پول این سازمان را به نمایندگان بدهند؛ ما از آقای ربیعی پرسیدیم آیا شما به نمایندگان وام خواهید داد که ایشان گفتند بروند با ضامن از بانک وام بگیرد، چه اشکالی دارد؟

کواکبیان با اشاره به یکی از محورهای سخنان استیضاح‌کنندگان مبنی بر اینکه آسیب‌های اجتماعی به گردن علی ربیعی است، گفت: آیا جرأت دارید درباره آسیب‌های اجتماعی به وزیر کشور اعتراض کنید؟ آیا همه اشتغال کشور را باید آقای ربیعی سامان دهد؟ اگر آقای ربیعی نبود، ده‌ها تحصن و مشکل کارگری در کشور رخ می‌داد؛ اگر او را برکنار کنید چه کسی می‌تواند حجم مشکلات کارگری را برطرف کند؟

وی با اشاره به سخن یکی از موافقان استیضاح که از قول ربیعی گفته بود نفوذی نظام در ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است، اظهار داشت: عیار اصلاح‌طلبی، ما هستیم و ما آقای ربیعی را صد درصد اصلاح‌طلب می‌دانیم و فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس هم مخالف استیضاح ایشان است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ایرادات این فراکسیون به آقای ربیعی این است که چرا تعامل بسیار خوبی با اصولگرایان و مستقلان مجلس دارد که البته به نظر من این خیلی خوب است.

وی افزود: استیضاح‌کنندگان می‌گویند آقای ربیعی لابی‌گر قوی است، در حالی که من که مخالف استیضاح هستم، حتی یکبار به دفتر ایشان نرفتم و در جلسه‌های ایشان هم شرکت نکردم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پایان با افتخار به اینکه ربیعی زمانی در وزارت اطلاعات بوده است، تصریح کرد: بدنه مجلس می‌خواهد به وزیری که از جنس کارگران است برای وزارت تعاون، کار و  رفاه اجتماعی رأی اعتماد دهد. در غیر این صورت جامعه کارگری دچار تنش می‌شود.

ربیعی دیگر برای ما «عِباد» نیست

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دلایل موافقت خود با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تشریح کرد.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه چهار سال و شش ماه پیش همین‌جا در دفاع از آقای ربیعی صحبت کردم، اظهار داشت: آن روز ربیعی برای من «عِباد» بود که پاک و برنامه‌ریز بود و تحت تأثیر امثال تاجگردون قرار نمی‌گرفت، اما امروز اتفاق دیگری رخ داده و سؤال این است که چرا امثال من مخالف وی شده‌ایم؟

وی افزود: آن زمان به آقای ربیعی گفتم که می‌دانم از همه طرف به تو هجمه می‌شود و هر کسی امتیاز می‌خواهد. ما حمایت می‌کنیم به شرط اینکه مستقل باشی و با کسی معامله نکنی.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خطاب به ربیعی ادامه داد: چهار سال و نیم همراه بودیم ولی همه برنامه‌ها را رها کرده‌ای و بسیاری از بخش‌های مهم کشور را معطل تصمیمات خودت کرده‌ای.

تاجگردون اظهار داشت: بانک رفاه کارگران دهها هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهی دارد و منِ نماینده باید دنبال پول بگردم که بدهی این بانک را بدهم؛ بانک رفاه را ذلیل کرده‌ایم!

وی تصریح کرد: من امروز آدمِ لاریجانی نیستم؛ دوستان امیدی و اصولگرا نگویند که من، آدم روحانی یا لاریجانی هستم؛ ما نماینده مردم و تنها وامدار مردم هستیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج و مالکیت شرکت آسمان بر این هواپیما (وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) عنوان کرد: چرا در سانحه سقوط هواپیما یک نفر عذر نخواست؛ شما حتی هواپیما را هم بیمه نکرده بودید، این چه مدیریت بنگاهی است!؟

تاجگردون گفت: همه را بسیج کرده‌ بودید که استیضاح انجام نشود، چرا روزنامه‌های معلوم‌الحال را بسیج کردید که این حرف‌ها را بزنند؟ مهمترین مسئله ما حفظ اصالت دولت است؛ من از دولت ذلیل و وزیر ذلیل بدم می‌آید، من بدم می‌آید که جلوی اصولگرا و اصلاح‌طلب کُرنش کنید.

وی خاطرنشان کرد: خدا لعنت کند من را اگر بخواهم ربیعی از وزارت بیفتد و دوست من سر کار بیاید، ما وامدار رأی مردم هستیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از وضعیت نابسمان ایجاد اشتغال گفت: نمی‌دانیم پس‌فردا پیش مقام معظم رهبری چه جوابی بدهیم که ۱.۵ میلیارد دلار برداشتی از صندوق توسعه ملی برای اشتغال چه شد؟ خجالت می‌کشیم لیستی را که از همکاران ما در وزارت رفاه توزیع کرده‌اید، بازگو کنیم.

تاجگردون با اشاره به برخی دیدگاه‌ها از جمله موضع فراکسیون امید مبنی بر اینکه الان وقت استیضاح نیست، تأکید کرد: اتفاقاً همین حالا وقت استیضاح است، چرا که عید باید در کنار مردم و مظلومین باشیم.

پورابراهیمی در موافقت با استیضاح وزیر کار:

ویژگی‌های ربیعی متناسب با مأموریت‌های وزارت کار نیست/ در جلسه رأی اعتماد با لابی‌گری اجازه ندادند صحبت کنم

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۹۶) گفت: در زمان رأی اعتماد برای آقای ربیعی در ابتدای دولت یازدهم برای تصدی وزارت کار ما عنوان کردیم که ویژگی‌های آقای ربیعی متناسب با مأموریت‌های این وزارتخانه نیست و امروز براساس همان پیش‌بینی‌ها ارزیابی ما از عملکرد آقای وزیر در طول ۴.۵ سال گذشته این است که وضعیت بسیار اسف‌باری را ما امروز در شرایط اقتصادی کشور شاهد هستیم.

وی افزود: من می‌خواستم در جلسه رأی اعتماد آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف وی صحبت کنم اما به هر دلیل لابی‌گری کردند و اجازه ندادند من مطالبم را مطرح کنم. مطلب من در مورد آقای ربیعی یک موضوع فردی نیست، بنده از روز اولی که آقای ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم بود با وی مخالف بودم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:  آقای ربیعی در طول سوابق کاری خود کارهایی انجام داده اما امروز عملکرد وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنای تصمیمات ما باید باشد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: آقای محبی‌نیا گفتند که آقای ربیعی در یک منطقه فقیرنشین به دنیا آمده و بزرگ شده، سوال من از آقای ربیعی این است که امروز منزل شما در کجاست؟ در شمال شهر است یا جنوب شهر؟ منزل شما چندصد میلیونی است یا چند میلیاردی؟   امروز وضعیت شما در بحث استفاده از ظرفیت‌ها چگونه است؟ فرزندان شما امروز در حوزه‌های مختلف چه‌کار می‌کنند؟

حاشیه های جلسه استیضاح «ربیعی»

نشست بررسی استیضاح ربیعی با حاشیه‌هایی همراه بود که از جمله می‌توان به مشاجره‌های لفظیدو نماینده مجلس که یکی از آنها موافق و دیگری مخالف استیضاح ربیعی بود اشاره کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئس کمیسیون اقتصادی مجلس که به عنوان موافق استیضاح وزیر کار در حال صبحت در تریبون مجلس بود، طی سخنانی گفت: اگر آقای ربیعی فرزند جوادیه است، باید دید امروز کجا زندگی می‌کند، اگر او فقر را در آغوش گرفته است، باید بگوید که چرا اکنون در شمال شهر زندگی می‌کند و یا فرزندانش در کجا و چگونه زندگی می‌کنند، می‌خواهیم براساس این گزارش در میان این سخنان عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر که مخالف استیضاح ربیعی بود، مقابل تریبون پورابراهیمی قرار گرفت و با بالا بردن صدای خود فریاد زد که شما چه کار به فرزندان او دارید، اجازه ندارید در مورد همه چیز اظهارنظر کنید.

در این میان پورابراهیمی خطاب به خدری گفت: شما که حرف خود را زده‌اید، اجازه بدهید من هم حرفم را بزنم.

این مشاجره لفظی به همین جا ختم نشد و در حالی که نمایندگان سعی داشتند خدری را آرام کرده و به جایگاهش هدایت کنند، این نماینده مجلس همچنان در حال اعتراض و فریاد نسبت به موارد ذکر شده بود.

در همین میان، پورابراهیمی که می‌خواست به ادامه سخنانش بپردازد، خطاب به پزشکیان که ریاست مجلس را برعهده داشت، گفت: خواست که فایل مورد نظر را برای ارائه توضیحاتش اجرا کنند که پزشکیان گفت متأسفانه فایل شما گویا دچار مشکل است که اجرا نمی‌شود که پس از آن پورابراهیمی به حالت اعتراض گفت بنده فایل خود را به درستی آماده کرده بودم، چرا عوامل اتاق فرمان کمک نمی‌کنند آن اجرا شود، حال که من فایلی برای توضیح ندارم، چگونه توضیح دهم و به مطالب موجود در فایل اشاره کنم.

این گزارش حاکی از این است که پورابراهیمی به نشانه اعتراض و پس از اینکه فایل مورد نظرش اجرا نشد، تریبون مجلس را ترک کرد و در جایگاه خود نشست که پس از آن پزشکیان گفت ما زمان شما را نگه می‌داریم تا آقای تاج‌گردون به ارائه سخنانش بپردازد و پس از برطرف شدن مشکل فایل، شما به ادامه سخنان‌تانبپردازید.

پول پاشی حلّال اشتغال نیست

ربیعی وزیر کار در بخش دوم سخنانش در مجلس اظهار داشت: اجرای بیمه روستائیان عشایر مدتی متوقف شد اما این به خواست من نبود باید تامین منابع شود وگرنه این صندوق هم ورشکست می‌شود. البته من رفتم و تامین منابع  کردم و خوشحالم که امروز اعلام کنم با در نظر گرفتن اجرای این قانون از اول خرداد تا پایان اسفند 14 هزار و 8 حکم بازنشستگی صادر شده و 15 هزار حکم دیگر هم در حال صدور و 20 هزار حکم هم در راه است.

وزیرکار ادامه داد: در خصوص اشتغال هم ابتدا به این نکته توجه کنید. من خودم احساس وظیفه کردم و مسئولیت پذیرفتم اما از دوستان مجلس سؤال می‌کنم و یادتان می‌اندازم که آقای رجوی شیراز روز رای اعتماد به من گفت تو که اختیار نداری چرا مسئولیت می‌پذیری حال من مسئولیت پذیرفتم آیا کار بدی کردم؟

وی افزود: با کارهایی که کردیم خوشبختانه امروز 6 برنامه اشتغال را در دولت جلو می‌بریم که یکی از آنها ایجاد اشتغال از طریق رشد اقتصادی است که صنعت و معدن و جهاد کشاورزی و ... در این حوزه کار می‌کنند و سالانه این شغل‌ها ایجاد می شود.

ربیعی گفت: خوشحالم که اعلام کنیم در 9 ماهه اول سال 600 هزار دفترچه تامین اجتماعی شغل اولی داشتیم که این طبق برنامه‌ها بوده است.

وزیر کار تصریح کرد: برنامه دوم ما تثبیت اشتغال موجود است که نامه‌ای به آقای جهانگیری فرستادم و به دولت آمد و ستاد استان‌ها زیر نظر صنعت ومعدن تصویب شد که بر اساس گزارش ما بود و تمام استان‌ها را بررسی کردیم و آن 16 هزار و خرده‌ای میلیارد تومان به خاطر این رفت اما اگر این برنامه‌ نبود حدود 300 هزار شغل ریزش کرده بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما برنامه اشتغال فراگیر و روستایی و حمایتی را آوردیم و در مورد برنامه‌های اشتغالزا از اول معتقد بودیم که پول پاشی حلال اشتغال نیست.اگر هم این وام‌ها را گرفتیم با برنامه جلو می‌رویم. در مورد اشتغال روستایی چه من باشم و چه نباشم ساختاری با حضور 50 کارشناس بین‌المللی ایرانی معتبر تعیین شده و از برج 3 و 4 این موضوع اوج خواهد گرفت و به شغل خواهد نشست.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم پول بپاشیم، گفت: برای اولین بار طرحی را اجرا می‌کنیم که به طرح‌های زودبازده گرفتار نشود. ما برنامه مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان را دنبال کردیم و با ساماندهی آن حداقل 300 هزار شغل را از این طریق پیش‌بینی می‌کنیم و همه این میزان اشتغال برای بیکاران بوده است.

ربیعی تاکید کرد: از آمارها دفاع می‌کنم اما به عنوان وزیر نگرانم که این شغل‌ها بعضا با کیفیت نیست و به سمت شغل‌های غیررسمی حرکت کردیم. شغل‌هایی که ساعات کاری کمی دارد اما در دوران رکود خود اینها هم مهم است. آماری که سازمان برنامه ارائه می‌دهد ملموس نیست و آن به خاطر بی‌کیفیتی بعضی از شغل‌ها و انباشت بیکارانی است که ورودی و خروجی‌شان دائم در حال افرایش است.

وزیر کار گفت: اما با این حال برنامه اشتغال دولت قابل دفاع بوده و اگر بیکاری خیلی زیاد است ناشی از دو سه دهه برنامه‌ریزی است. شما نمی‌توانید دولت و وزارتخانه‌ای که می‌خواهد کار را جلو ببرد متهم کنید. ما نظام تامین مالی نداشتیم. سیاست تولید داشتیم اما سیاست اشتغال نداشتیم.

وی افزود:‌ امروز ما سند اشتغال را آماده کرده و طبق آن جلو می‌رویم. هیچ گاه مثل امروز نظام بانکی در کنار نظام مالی تامین خرد ننشسته بود. امروز با نظام بانکی حرکت‌های خوبی را جلو برده‌ایم.

ربیعی گفت: 20 هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال فراگیر با بهره‌های کم در نظر گرفته‌ایم زیرساختش آماده شده و به گونه‌ای ارائه می‌دهیم که منجر به اشتغال شود.

وی ادامه داد:‌ آثار برنامه‌های رفاهی و اجتماعی دولت قطعا رو به افزایش است و نمود آن در سال‌های آتی چشمگیر خواهد بود. ما باید کیفیت و رسمیت کار را بالا ببریم و در این جهت برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر کار تصریح کرد: ما در درازمدت شیب اشتغال پایدار را دنبال می‌کنیم و پاشیدن پول اشتغال نیست. ما برنامه داریم و دولت و رئیس‌جمهور بر آنها واقف است.

ربیعی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: اشتغال ناشی از روند اقتصاد کلان شامل سیاست پولی ومالی، واردات و قاچاق؛ روند و اندازه تولید کالا و خدمات، سیاست بازار مصرف و سیاست بازار کار است که تنظیم روابط سیاست بازار کار با من است. با این محدودیت مسئولیت وظیفه را پذیرفته‌ام.

وی با بیان اینکه باید ساختار را درست کنیم  گفت: باید برای ساختار اشتغال کاری کنیم و برای اصلاح صندوق‌ها ساختار سازی کنیم. این راه حل است. به جای اینکه بیکاری را استیضاح کنید جایی را که برای اولین بار آمده و ساختار ایجاد کرده نباید استیضاح کرد.

وزیر کار ادامه داد: آقای محبی نیا نکاتی گفت که کمتر به آن اشاره می‌کند. اما من در جلسه علنی آمدم و گفتم بحران صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی وجود دارد که باید کاری کنیم. بخشی از آن به خاطر قوانین مجلس و بخشی به خاطر تصمیمات دولت بوده. حال امروز به من می‌گویید چرا در این جا وام گرفته شده. این را که من خودم مطرح کردم اما چه کسی حاضر است هزینه تصمیمات سخت و دشوار را بدهد.

ربیعی گفت:‌ما باید 10 تصمیم سخت و دشوار برای صندوق‌ها بگیریم آیا حاضریم همه در این امر مشارکت کنیم و با هم برای آن تصمیم بگیریم؟ البته ما می‌توانیم در مورد صندوق‌ها تصمیمات سخت و دشواری بگیریم اما با کار مشترک مجلس و دولت و حمایت همه نظام.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت:‌ آیا من برنامه‌ای برای اصلاح نداشتم؟ آیا ارائه نکردم؟ آیا فهم در زمینه صندوق‌ها وجود نداشت؟ اما نباید پیکره‌ای را که 50 میلیون نفر با آن سروکار دارند با یک آدم یک اسم و یک عکس تفسیر کنیم. باید روند را تفسیر کنیم. روند ما روند مثبت و رو به جلو و خوبی بوده است.

وزیر کار با اشاره به اظهارات نمایندگان در خصوص شرکت هواپیمایی آسمان و بحث کشتی‌ها گفت: مطرح شد که آسمان و کشتی زیر نظر ماست. اما آیا من آسمان و کشتی را آوردم؟ مثلا الان بخواهم رجا را بفروشم آیا کسی آن را می‌خرد؟ آیا با قیمتی که آن را خریدیم کسی آن را می‌گیرد؟ من رفتم از بازار و سرمایه بین‌الملل آدم‌هایی را بیاورم که مدیریت را به آنها بدهیم و خودمان خارج شویم اما این اتفاق امروز نمی‌افتد.

ربیعی افزود: در مسئله آسمان هم اعلام شده اشکال از هواپیما نبود و تمام مجوزهای پرواز را داشته و شایعه هشدار هواشناسی هم صحت ندارد و این هواپیما از آبان 96 مجوز پرواز داشت و هر 4 روز به مناطق مختلف کشور پرواز کرده است.

وی تاکید کرد: خلبانش نیز سال 88 جراحی قلب داشته و از سال 89 با کمک‌هایی می‌توانسته پرواز کند که بخشی از خلبانان دیگر هم این وضع را دارند و ثابت شد که سکته هم نکرده است اما متاسفانه به جای اینکه علت سانحه بررسی و اعلام شود دوستان روی مدیریت فردی بحث می‌کند که حداقل من از مدیریت بنگاه‌داری او حمایت می‌کنم و می‌دانم مدیریت نابسامانی در بنگاه‌داری آنجا نداشته است.

وزیر کار خاطرنشان کرد: خلبان فولاد نیز از اردیبهشت امسال گواهی نامه معلم خلبانی ATR گرفته و تا 65 سالگی می‌توانسته پرواز کند. هوا هم در مقصد و مبدا خوب بود اما بالاخره اتفاق افتاده و ما هم متاسفیم و از خانواده‌های داغدار پوزش می‌طلبیم اما درست قضاوت کنیم.

ربیعی گفت: برخی افراد از 6 ماه پیش و قبل از حتی رای اعتماد به دنبال استیضاح ما بودند. آن که به خاطر آسمان نبود و اگر هم به خاطر آسمان است هر نتیجه‌ای که داشته باشد تن می‌دهم اما در صدد این هستیم این هواپیما را با سرمایه‌گذاری خارجی بیاوریم. شرکت ما در آسمان وقتی تحویل ما شد هزار و 250 میلیارد تومان بدهی سررسید داشت اما امروز 900 میلیارد تومان از این بدهی پرداخت شده و بنگاه به بنگاه‌داری رسیده و هواپیماهای آسمان از 7 به 25 هواپیما رسیده که اتفاق خوبی است.

وی با بیان اینکه در سال 89 سهم بخش تعاون 2.6 درصد بوده که حال به من می‌گویند چرا منابع تمهید نکردی اولا منابع را چه کسی باید تمهید می‌کرد و آیا منابعی آمد که من آن را تخصیص ندادم؟ آیا اقتصاد ایران و کیک آن آنقدر بزرگ شده که سهم تعاون 25 درصد شود؟ ما روی کیفی‌سازی تعاونی‌ها اقدام کردیم. اگر می‌پرسید چرا بخش تعاون 25 درصد رشد نکرده من هم سؤال می‌کنم آیا بخش خصوصی شما در این اقتصاد آب رفته 25 درصد بزرگ شده است؟

ربیعی در ادامه اظهارات خود گفت: از رئیس محترم مجلس انتظار داشتم که از اتهام و دروغ‌هایی که نسبت به من داده شد جلوگیری می‌شد.

وی با بیان اینکه خارج از سؤالاتی که برای استیضاح مطرح شده بود مطالبی را عنوان کردند، اظهار داشت: در هر صورت من توضیح می‌دهیم و دیگران هم باید روز قیامت توضیح دهند.

ربیعی با اشاره به اظهارات تاجگردون و پورابراهیمی دو نماینده مخالف خود اظهار داشت: آقای پورابراهیمی! شما می‌گویید شستا پیشانی اقتصاد ایران بوده است، من در نوبت قبل طبق آمار سهم اینها را در اقتصاد ایران گفتم و مثل آقای تاجگردون که توضیح دادم و نشنید شما هم نشنیدید.

وی ادامه داد: تأمین اجتماعی سالها زیر نظر وزیر بهداشت بوده؛ پس باید بگویید وزیر بهداشت باید اقتصاددان باشد. ضمن اینکه بنگاه دار باید بگذاریم نه اقتصاددان. اگر هم بنگاهدار بگذارید با فقر، اشتغال و بهزیستی چکار می‌کنید؟

ربیعی با اشاره به این انتقاد که وی از جنس کار و کارگری نیست اظهار داشت: باید بگویم که اتفاقاً من آدم همین کار هستم و برای همین کار درست شده‌ام. من استادتمام همین رشته هستم و 12 تألیف داشته‌ام.

وی با بیان اینکه زنجیره بنگاه را از نظام جامع تأمین اجتماعی باز کنید تصریح کرد: این خطایی است که در دولت‌ها صورت گرفت و مجلس‌ها نظارت کردند. امروز من می‌خواهم اصلاح این خطا را آغاز کنم و شما باید به من کمک کنید.

ربیعی با اشاره به انتقادات تاجگردون اظهار داشت: اگر این سخن شما که من ضدجاسوسی بوده‌ام، درست باشد، پس همه سخنان شما نیز درست است. 

وی سخنان پورابراهیمی دیگر نماینده مخالف خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: سود تقسیم شده را نشان می‌دهد این در حالی است که این رقم فقط 95 هزار و 500 میلیارد بوده که من افزایش سرمایه دادم و ذخیره گرفته‌ام. سود تقسیم شده را نشان می‌دهد و می‌گوید از نرخ متوسط سود پایین تر است. آیا این اسمش علم اقتصاد است؟

ربیعی خطاب به تاجگردون گفت: بنده فردی را در پاسارگاد گذاشتم و شما سؤال کردید که چرا آدم تاجگردون را گذاشته‌اید که البته این طور هم نبود. خیلی خوشحالم که الان اینطور می‌گویید. 

وی با بیان اینکه می‌گویید چرا نرخ بازدهی ما کوتاه است اظهار داشت:  از پگاه و سایر شرکت‌هایی که باید پول به آنها تزریق کنیم چند درصد باید بازدهی سرمایه بگیرم؟ ما چطور از ذوب آهن سود بگیریم در حالی که فقط ضرر آن را کم کردیم. من چطور شرکت هایی که بمب در آنها گذاشته اند و آنها را منفجر کرده‌اند سود بگیرم؟ دخانیات را با شش هفت هزار کارگر اضافه به من تحویل داده اند؛ چطور از آن سود بگیرم؟ آیا این ناکارآمدی من است؟ 

وی با اشاره به سخنانی که درباره خانه‌اش مطرح شده اظهار داشت: خانه‌ای که من دارم همان خانه‌ای است که سال 70 خودم ساختم. به خاطر اینکه جای ما تنگ بود مجبور شدم آن را اجاره بدهیم و چهار پنج میلیون روی آن بگذارم و یک خانه دیگر اجاره کنم. این هم اجاره نامه این خانه است.

ربیعی ادامه داد: گفتند وزیر، خانه 25 میلیاردی خریده و در همین مجلس هم میز به میز این را چرخاندند. این خانه، چهار پنج میلیارد بیشتر نمی‌ارزد و متعلق به باجناق آقای نجفی شهردار تهران است.

وی در همین زمینه اظهار داشت: بنده فردی را اخراج کردم که ساختمانی که سه میلیارد تومان ارزش داشت را گفت دوازده و نیم میلیارد در آن هزینه کرده‌ام. وقتی به او تشر زدم، رقم را به دو و نیم میلیارد تومان تغییر داد. بنده او را اخراج کردم و پرونده‌اش را به دادگاه دادم.

ربیعی با بیان اینکه همین فرد اکنون کمپین نه به ربیعی گذاشته و در مجلس می‌پلکد اظهار داشت: اسم او را به هیئت رئیسه می‌دهم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی انتقادات اظهار داشت: اگر از جناح چپ استفاده کنم می‌گویند از یک جناح استفاده کرده. اگر از همه استفاده کنم می‌گویند شرکت سهامی ایجاد شده. اگر کنار افراد بروی و غمخواری کنی می‌گویند چرا غمخواری کردی، و اگر هم بروی و غمخواری نکنی، می‌گویند چرا غمخواری نکردی.

ربیعی با اشاره به اظهارات یکی از مخالفان خود در مورد حمایت یکی از روزنامه‌ها از وی اظهار داشت: من این روزنامه را نمی‌شناسم، مادرم لک و پدرم ترک است و یاد گرفته ام از پل و مسیر یک نامرد رد نشوم.

وی خطاب به برخی مخالفان، در مورد زندگی شخصی خود اظهار داشت: من پول یک شام که به خانه می‌برم را نیز حساب می‌کنم.

وی با بیان اینکه دولت باید بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهد گفت: این پول در دسترس نیست، اگر دولت نگذاشت پس شما می‌گذاشتید؛ چون هزینه درمان ما از 7 هزار میلیارد به 20 هزار میلیارد رسیده و ناچاریم در مقطعی وام دریافت کنیم.

ربیعی ادامه داد: برخی از دوستان از هفته گذشته به بنده پیامک استیضاح می‌دادند، بنابراین این موضوع هیچ ارتباطی به سقوط هواپیمای شرکت آسمان ندارد و من عذرخواه وقایع سانچی تا کارگران معادن و بچه‌های پلاسکو هستم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از یورت تا سانچی و دنا عذرخواه هستم تصریح کرد: من عذرخواه این مسائل هستم چرا که این بنگاه و یا معدن به من تحمیل شده و امروز هم قول می‌دهم اگر از وزارتخانه رفتم، یک جای دیگری در نظام هستم.

وی اظهار داشت: اگر باج می‌دادم هر روز این بلا سر من نمی‌آمد و مسائل شرکت‌ها هر کدام به تنهایی به اندازه یک وزارتخانه وقت من را می‌گیرد.

ربیعی ادامه داد: مسائل را نباید به گوشه‌ای در یک شرکت محدود کنید چراکه اداره کردن سخت است و باید به من کمک کنید.

وی با اشاره به یکی از اشکالات برخی از نمایندگان در خصوص استیضاح خود گفت: عده‌ای از وکلای دولت دلسوزانه نقد دارند و معتقدند مطالباتشان به فرجام نمی‌رسد که در این خصوص حق با آنهاست.

وی افزود: من نمی‌توانم بگویم دلم می‌خواهد کار کنم بلکه امکانات کم است؛ بنابراین این مسئله را به حساب بدقولی من و برادری که می‌خواهد کار انجام دهد نگذارید.

ربیعی بیان کرد: ما در این وزارتخانه به خوبی جلو رفتیم و آن را سامان دادیم و اگر بروم در کنار شما در مرکز پژوهش‌ها کار می‌کنم، همچنین هیچ کسی سفارش آقای پاک سرشت و منصوری را نکرده است

وی با بیان اینکه وزارت کار به وزیر جامعه شناس نیاز دارد اظهار داشت: اقتصاد آن نیز، اقتصاد اجتماعی است ضمن اینکه شرکت آسمان بیمه است و در پرداخت پول آن تاخیری رخ داده است.

ربیعی با بیان اینکه در جلسه امروز جملات نامناسب و ناخوشایندی شنیدم گفت: در این جلسه به بنده گفتند لابی‌گر، به والله قسم آن روزنامه را من نمی‌شناسم؛ آیا واقعاً انصاف است که حرف از دو میلیارد پول به میان می‌اید؟ من یک ریالش را حرام می‌دانم.

وی تأکید کرد: چه رأی بیاورم چه رأی نیاورم بنده علی ربیعی هستم و هویت خودم را دارم. با فقر بزرگ شدم، در کارخانه کارگری کردم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مدیر مسئول اولین نشریه کارگری بودم اظهار داشت: امروز هم دانش کار در حوزه اجتماعی را دارم و با معلولان بهترین رابطه را دارم و به خانه بسیاری از آن‌ها می‌روم.

ربیعی با بیان اینکه بنده با صداقت کار می‌کنم اظهار کرد: به اموال کارگران مانند کارفرمای خودم نگاه کردم هرگز در زندگی از آنچه که ایستاده‌ام عدول نکرده‌ام، همیشه به اصول و پایداری نظام پایبند بوده‌ام.

*علی ربیعی وزیر ماند

بعد از پایان جلسه استیضاح علی ربیعی، نمایندگان در رای گیری برای استیضاح ربیعی شرکت کردند و علی ربیعی ناپلئونی رای آورد.

نتایج شمارش آراء نمایندگان به شرح زیر است:

مخالفان: ۱۲۴

موافقان: ۱۲۶

ممتنع:۲

باطله:۱

منبع: خبرگزاری ها

نظر شما