شناسهٔ خبر: 144604 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شورای حقوق بشر باید از شر سیاسی کاری رها شود

محمد جواد لاریجانی 43 دبیر ستاد حقوق بشر گفت: انتخاب گزارشگر ویژه کشوری برای ایران اقدامی ناموجه، غیرمعقول، ناشی از استاندارد دوگانه و دغل کاری سیاسی است و جمهوری اسلامی بزرگترین و مهمترین دموکراسی غرب آسیا است.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد لاریجانی در سی و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با قرائت بیانیه کشورمان خطاب به رییس شورای حقوق بشر و حاضرین در جلسه اظهار کرد: ابتد انتخاب شما را به عنوان رییس تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم با همت عالی شما این اجلاس میدان خوبی برای بحث و تبادل نظری شود که سبب پیشرفت حقوق بشر در دنیا باشد.

وی در ادامه با ابراز تأسف از فوت خانم عاصمه جهانگیر و عرض تسلیت به خانواده وی، گفت: بارها خیلی صریح بیان کرده‌ایم که نصب گزارشگر ویژه ایران را قبول نداریم و آن را عملی غیرموجه و ناشی از استاندارد دوگانه و سیاست بازی می‌دانیم و نسبت به گزارش‌هایی که ایشان تهیه کرده است انتقادات جدی داشته که همه آن‌ها را به نحو مکتوب و مفصل برای مسئولان سازمان ملل، شورای حقوق بشر و خانم جهانگیر ارسال کرده بودیم.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در عین حال، برای احترام به رأی شورای حقوق بشر رابطه بسیار سازنده‌ای را با همه گزارشگران از جمله خانم جهانگیر داشته‌ایم و کارشناسان ما در جلسات متعدد روی مباحث مختلف با ایشان بحث کردند.

وی در بیان مصداق افزود: به عنوان نمونه آخرین جلسه در سپتامبر سال گذشته در ژنو برگزار شد که در آن از قضات قوه قضاییه، کارشناسان برجسته وزرات خارجه و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند و به طور صریح و روشن اشکالات کار ایشان بیان شد.

لاریجانی در این رابطه اینگونه توضیح داد: اولاً نصب گزارشگر موجه نیست و ثانیاً ایشان باید یک معیاری برای ارزیابی هر اتهام داشته باشد وگرنه اگر در فضای مجازی در رابطه با هر کشوری جستجو کنید هزاران اتهام راجع به آن کشور مطرح شده که اینها را نمی شود قبول کرد بلکه برای اینکه ببینم یک اتهام متوجه است یا خیر و ایشان باید یک الگوریتمی برای نحوه بررسی می‌داشت.

وی تصریح کرد: به ایشان در رابطه با ارائه گزارش‌ها پیشنهاد دادیم که باید در هر گزارشی از لحاظ ساختاری ادعا، جواب رسمی ایران و ارزیابی او هر سه در کنار هم باشد تا هرکسی که آن را می‌خواند خودش تصمیم بگیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایشان راجع به این محورها نسبتا نظر مساعدی پیدا کرده بود، ابراز امیدواری کرد که شورای حقوق بشر در مسیر ارتقای حقوق بشر از شر سیاسی کاری و استاندارد دوگانه رها شود.

وی در ادامه با مورد خطاب قرار دادن رییس شورای حقوق بشر و نمایندگان حاضر در جلسه گفت: ما برای این اجلاس گزارش مفصلی که در مورد بند بندِ گزارش خانم جهانگیر است، تهیه کرده‌ایم و در حال حاضر در دسترس همه حضار است، همچنین متن سخنرانی بنده در خدمت شما است.

لاریجانی با اشاره به جنایاتی که در سطح بسیار وسیع توسط آمریکا و متحدانش و در نقاط مختلف دنیا در حال انجام است و آن‌ها مسئولیت بسیار روشنی در این زمینه دارند، گفت: در نتیجه این جنایت‌ها هزاران کودک، زن و مرد در فلسطین اشغالی یمن سوریه و افعانستان جان و امکانات وسیع زندگی خود را از دست داده و هیچکدام از اینها به حیثیت حقوق بشری این کشورها لطمه ای نمی‌زند.

دبیرستاد حقوق بشر کشورمان بیان داشت: از آن طرف در کشور ما که قانون اعدام وجود دارد دائما راجع به اینکه چرا شما افراد را اعدام می‌کنید اعتراض دارند درحالیکه ما اعدام را برای افرادی انجام می‌دهیم که مرتکب تخلفات وسیع و جنایات سنگین شده‌اند و طبق قانون محاکمه می‌شوند و سال‌ها محاکمه آن‌ها طول می‌کشد.

وی گفت: معتقدیم این حقوق بشری نیست که سازمان ملل خودش را باید نسبت به آن فعال نشان دهد و انتظار است که سازمان ملل در مقابل این جریان کاملاً جعلی راجع به دفاع حقوق بشر که مبتنی بر استاندارد دوگانه، تبعیض و نفاق است روش مداهنه در پیش نگیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها گاهی تسامح وجود دارد بلکه امکانات سازمان ملل در خدمتشان قرار می‌گیرد تا آنجا که تروریست‌های بسیار خطرناک عنوان مدافعان حقوق بشر پیدا می‌کنند و در اسناد رسمی سازمان ملل از آن‌ها به عنوان مدافع حقوق بشر حمایت می‌شود.

دبیرستاد حقوق بشر کشورمان این اقدام را نمونه آشکاری از سوء استفاده از مکانیزم‌های سازمان ملل وصف کرد و به تببین پرچم دیگری که از حقوق بشر وجود دارد پرداخت و ادامه داد: در این حقوق بشر، کرامت انسان هدیه الهی است و صدقه سازمان ملل یا آمریکا و اروپا نیست.

وی اضافه کرد: در این نوع از حقوق بشر ملت‌ها این آزادی را دارند که برای زندگی خود راه و رسمی غیر از راه و رسم سکولار لیبرال غربی انتخاب کنند و به دلیل آن مجازات نمی‌شوند و حقوق بشری است که نفوس انسان‌ها قطع نظر از نژاد و دین و تدین آن‌ها محترم شمرده شده و جنایات علیه بشریت در آن نادیده گرفته نمی‌شود.

لاریجانی با خاطرنشان کردن این موضوع که پیام جمهوری اسلامی ایران به این مجمع خیلی روشن است، گفت: همه باید در یک کمپین جهانی برای حقوق بشر آزاد (Free human rights) قیام کرده و نگذاریم پرچم حقوق بشر در دست کسانی باشد که بزرگترین جنایات و تخلفات را انجام می‌دهند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر بر مواضع حقوق بشری جمهوری اسلامی تاکید و خاطرنشان کرد: نصب گزارشگر ویژه کشوری برای ایران اقدامی ناموجه، غیرمعقول، ناشی از استاندارد دوگانه و دغل کاری سیاسی است و جمهوری اسلامی بزرگترین و مهمترین دموکراسی غرب آسیا است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ساختار مدنی کشور ما که محصول انقلاب اسلامی می‌باشد ساختاری بسیار پر افتخار و پرتحرک برای پیشرفت کشور است، ادامه داد: در اطراف ما کشورهایی هستند که دست حکام آن‌ها آلوده به جنایت‌های وسیع و تجاوز به همسایگان است و صرفا به خاطر اینکه دلار نفتی با حقوق بشر آمریکایی با هم قابل معاوضه است از پیگردهای حقوق بشری در امان هستنند.

محمدجواد لاریجانی افزود: موضع ما خیلی روشن است و با نصب گزارشگر کشوری قویا مخالف هستیم و آن را در جهت تامین حقوق بشر نمی دانیم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم کشورهایی مثل آمریکا و اروپا بیش از بقیه کشورها نیاز دارند که حقوق بشر آن ها ارتقا پیدا کند و آن زمانی که عده ای خودشان را مرجع و معیار حقوق بشر می‌دانستند و بقیه را با خودشان می سنجیدند، گذشته است.

دبیرستاد حقوق بشر تصریح کرد: امروز اگر بنا است گزارشگر ویژه ای تعین شود باید برای آمریکا، رژیم صهیونی، انگلیس و کشورهایی که در جنایت‌های منطقه ما مشارکت دارند و نوکران عامل آن‌ها در منطقه نصب شود نه برای جمهوری اسلامی ایران که مهمترین نیروی مقابله کننده با ترویسم است.

نظر شما