شناسهٔ خبر: 144580 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

ادغام بانک مهر اقتصاد و ثامن در بانک انصار

بانک انصار براساس توافق بین نیروهای مسلح بانک مهر اقتصاد و ثامن در بانک انصار ادغام می‌شوند.

به گزارش «نماینده»، فرشاد حیدری در نشست خبری با موضوع ارائه گزارش ملی در خصوص ساماندهی موسسات غیر مجاز گفت: صندوق‌های قرض الحسنه و تعاونی‌ها مقدمه بسیار طولانی دارد که برخی از آن‌ها به قبل از انقلاب برمی گردد و این صندوق‌ها در آن زمان با رویکرد مقابله نظام بانکی ربوی تشکیل شده بود.


وی افزود: ریشه برخی از این تعاونی‌ها به دهه ۷۰ باز می‌گردد که با مجوز وزارت تعاون، تعاونی‌ها تشکیل شد تا فقط به اعضاء خدمت رسانی کنند، اما تعدادی از چارچوب خارج شده و بدون اخذ مجوز زمینه ساز مشکلاتی در عرصه پولی بودند.


معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به تدوین لایحه ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در سال ۸۲ گفت: لایحه در سال ۸۳ تصویب و برای اجرا ابلاغ شد و از سال ۸۶ ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه، صرافی‌ها و تعاونی‌ها و موسسات غیرمجاز در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.


حیدری سار ۹۶ را سال پایان موسسات غیرمجار دانست و افزود: رسماً اعلام می‌کنیم که درحال حاضر هیچ صندوق، تعاونی و یا موسسه حائز اهمیت غیرمجازی در کشور فعالیت نمی‌کند.
 

وی در ادامه به تشکیل جلسات قوای سه گانه برای ساماندهی موسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: پایان فعالیت موسسات غیرمجاز پولی را می توان تبلور همراهی و همکاری همه جانبه قوا و از اقدامات بزرگ نظام اقتصادی کشور دانست که در نهایت ارزان شدن تسهیلات اعطایی به مصرف کننده را همراه خواهد داشت.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اینکه امکان ایجاد و تاسیس موسسات غیر مجاز پولی در حال حاضر وجود ندارد اظهار کرد: برخی افراد ذی نفع نگران بودند که با ساماندهی موسسات غیرمجاز، تخلفاتشان فاش شود از همین رو در این مسیر سنگ اندازی های بسیاری صورت گرفت.

حیدری در ارتباط با نحوه رفتار بانک مرکزی در ساماندهی موسسات غیرمجاز گفت: این رفتار متناسب با نوع موسسات و تعاونی ها بوده و در این میان رقم داریی های انها و بدهی هایشان تاثیرگذار است به همین دلیل نمی توان یک رفتار را با همه تعاونی ها و موسسات داشت.

وی در ادامه به موضوع ساماندهی تعاونی اعتباری فرشتگان در سال ۹۵ از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این تعاونی ۴۵۰ هزار نفر سپرده گذار داشته است به طوریکه با تصمیم کمیته سران قوا بنا شد سپرده‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان ساماندهی شود و اشخاصی که بالای ۲۰۰ میلیون سپرده گذاری کرده بودند حداقل ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند با این شرط که از شهریور و همزمان با انحلال تعاونی، هیچ سودی دیگر به سپرده‌ها پرداخت نشود.

معاون نظارتی بانک مرکزی اظهار کرد: سپرده‌های ۴۵۲ هزار سپرده گذار این تعاونی تا به حال پرداخت شده است به طوریکه ۹۹ درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شده و یک درصد باقی مانده هر کدام نفری ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کردند و پرداخت مابقی سپرده‌ها بر اساس تصمیمی است که هیات تسویه اتخاذ کند.

حیدری گفت: تعداد سپرده گذاران البرز ایرانیان ۴۴ هزار و ۷۰۱ نفربوده و قرار شد تا ۱۰۰ میلیون تومان به سپرده گذاران پرداخت شود، ولی با شرط تعدیل نرخ سود به ۱۵ درصد، ۴۱ هزار و ۷۳۰ نفر از این سپرده گذاران تعیین تکلیف شده اند که شامل ۹۳ درصد سپرده گذاران می‌شوند و تنها ۷ درصد باقی مانده است.

این مقام بانک مرکزی تعداد سپرده گذاران وحدت را ۳۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۳۷۰ هزار و ۹۵۸ نفر تعیین تکلیف شده اند که ۹۳.۷ درصد را شامل می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: تعداد سپرده گذاران افضل توس ۳۶۵ هزار و ۶۰۰ نفر بوده که از این تعداد ۹۹ درصد تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: از مصوبات سران قوا برکناری هیات تسویه این صندوق‌ها بوده که دچار قصور و تقصیر شدند، که البته از این‌ها شکایت هم شده است، در این بین مقرر شد هیات تسویه‌ای از نماینده قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی و یک نفر نماینده این تعاونی‌ها و یک نفر از ناحیه سپرده گذاران به انتخاب خودشان در این جلسات حضور داشته باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی اظهار کرد: جلسات درحال برگزاری است و امیدواریم هر چه زودتر وضعیت ۲ درصد باقی مانده سپرده گذاران در نیمه اول سال ۹۷ مشخص شود.

حیدری اعتبار اختصاص داده شده برای ساماندهی تعاونی‌ها و موسسات غیرمجاز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بانک مرکزی طبق دارایی‌های موسسات، پرداخت سپرده‌ها را انجام می‌دهد و تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع بانک مرکزی پرداخت شده است

وی در گوشه‌ای از صحبت‌های خود به ادغام بانک مهر اقتصاد و ثامن در بانک انصار اشاره کرد و گفت: این توافق بین نیروهای مسلح انجام شده و هم اکنون درحال مراحل اجرایی آن است و امیدواریم در روزهای باقی مانده از سال فرایند ادغام را آغاز و در بهار سال آینده ادغام را نهایی کنیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: سپرده گذاران این موسسات نگران نباشند چراکه این ادغام یکی از رویکردهای مناسب بانک مرکزی برای تقویت نظام بانکی است.

حیدری در ادامه به وضعیت صرافی‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: امیدواریم فعالیت غیرمجاز در بازار ارز نیز با همکاری‌های بین دستگاهی برچیده شود.

وی در ادامه عنوان کرد: درحال حاضر ۶۰۰ صرافی مجاز در حال فعالیت هستند شاید در یک صرافی مجاز فعالیت غیرمجاز انجام شود که بازرسان ما آن‌ها را رصد می‌کنند و بسته به نوع تخلف با آن صرافی برخورد می‌کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی در انتها خاطرنشان کرد: در سال جاری با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه ۲۰۰ صرافی غیرمجاز و مجاز تعطیل شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما