شناسهٔ خبر: 144567 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی دعوت حق را لبیک گفت

شاه آبادی آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری پس از گذراندن یک دوره نقاهت دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری پس از گذراندن یک دوره نقاهت دار فانی را وداع گفت.

برپایه این خبر برای بزرگداشت این عالم ربانی هم در تهران و هم قم مراسمی برگزار می‌شود که زمان و مکان دقیق آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 آیت‌ الله نصرالله شاه‌آبادی، فرزند آیت‌ الله محمدعلی شاه‌آبادی در سال 1310 در قم متولد شد و در سال‌های کودکی به تهران مهاجرت کرد.

تحصیلات خود را در تهران آغاز کرد و در سال 1329 برای ادامۀ تحصیلات عازم نجف شد. در نجف از درس بزرگان حوزه از جمله آیت‌الله خوئی و آیت الله سید عبدالهادی شیرازی بهره برد.

در سال 1349ش، به دعوت مرحوم حجت‌السلام والمسلمین آقای حاج میرزا مهدی پویا - روحانی برجسته و مشهور کراچی - رهسپار پاکستان شد و مورد استقبال فراوان روحانیان و تجار و شیعیان پاکستان قرار گرفت و همراه با حجج اسلام آقایان: حاج شیخ علی اسلامی، حاج شیخ محمد سلطانی، حاج سید محمد مختاری سبزواری به تأسیس مدرسه علمیه و تربیت طلاب پرداخت، اما با گذشت 3 ماه و نیم از توقفش به علت ابتلاء به بیماری مالاریا، به تهران بازگشت (تا دورة درمان را سپری سازد) اما با ممنوع‌الخروجی خویش مواجه گشت (که تا سال 1357 ادامه یافت) و مراجعت به پاکستان و نجف اشرف منتفی شد.

پس از گذشت سه ماه از توقفش در پاکستان ـ به تهران بازگشت و در مسجد لاریجانی - در خیابان پامنار - به اقامة جماعت و خدمات دینی اشتغال ورزید و سپس عازم قم شدو به تدریس علوم دینی در حوزۀ علمیۀ این شهر پرداخت.

در سال 1379ش (69 سالگی) و در پیِ سال‌ها فعالیت‌های مستمر و مداوم، دچار دردِ کمر شد و در بستر بیماری خوابید اما این استراحت سرآغاز مهاجرت به زادگاهش (شهر مقدس قم) و شروع مجدد فعالیت‌های وی در این شهر بود. او در این سال‌ها به اقامه جماعت در مسجد حاج سید صادق (خیابان چهارمردان، کوی گذر قلعه) - که امام جماعتش برادر خانم و پسردایی‌اش آیت‌الله حاج سید مهدی روحانی در همان سال به رحمت خدا رفته بود - و تدریس خارج فقه و اصول و تأسیس صندوق قرض‌الحسنه امام جواد (سلام‌الله‌علیه) و برگزاری مراسمات مختلف در مسجد و رسیدگی به امور مستمندان و نیازمندان و احیای موقوفات مسجد و مدرسه می‌پردازد. در این سالها معظم‌له زمین کنار مسجد حاج سید صادق را جهت توسعه فضای مسجد ، برگزاری مراسمات ، کمک به مستمندان و تاسیس کتابخانه خریداری نمودند که هم‌اکنون این بنا در حال تکمیل است.

در سال 1394 بود که به درخواست مکرر مردم تهران، نامزد پنجمین دورة مجلس خبرگان و رهبری گردید و با انتخاب مردم، به عضویت آن درآمد.

خبر بستری شدن آیت‌الله شاه‌آبادی شب 28بهمن‌ماه سال جاری اعلام شد و امروز این عضو عالیقدر مجلس خبرگان رهبری پس از عمری مجاهدت در مسیر ترویح اسلام ناب محمدی(ص) دار فانی را وداع گفت.

نظر شما