شناسهٔ خبر: 144561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پوتین: روسیه تحت هیچ شرایطی کریمه را به اوکراین پس نخواهد داد

پوتین.jpg "ولادیمیر پوتین" در جریان فیلمی مستند به شکست طرح تجزیه روسیه در اواخر دهه ۹۰ اشاره و دست‌آوردهای مهم سیاسی، اجتماعی و نظامی این کشور در طول دو دهه اخیر اشاره کرده و نیروهای مسلح روسیه را قهرمانان میهن نامید.

به گزارش «نماینده»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای در فیلم مستند تلویزیونی تحت عنوان «پوتین»، تاکید کرد که بازگرداندن شبه جزیره کریمه به اوکراین، تحت هیچ شرایطی امکان نخواهد داشت.

پوتین در پاسخ به این سئوال "آندری کوندراشوف" کارگردان این فیلم که در چه صورت امکان بازگرداندن کریمه به اوکراین وجود دارد؟، گفت: «آیا شما عقلتان را از دست داده‌اید؟ چنین مسئله‌ای تحت هیچ شرایطی و هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»

رئیس جمهوری روسیه در جریان این فیلم همچنین به دوره اواخر دهه ۹۰ نیز اشاره و با یادآوری این نکته که روسیه حتی تا حدودی حاکمیت خود را از دست داده بود، افزود: «موضوع بر سر وضعیت نیروهای مسلح و مناقشات داخلی آن دوران است که از آنسوی مرزها به روسیه تحمیل شده بود.»

به گفته وی، روسیه در اواخر سالهای ۱۹۹۰ در آستانه فروپاشی طبق سناریوی پیاده شده در یوگسلاوی قرار گرفته بود که عواقب آن برای ملت روسیه به مراتب فاجعه آمیز تر از خسارات وارده به کشور در طول عملیات ضدتروریستی در چچن بود.   

پوتین روسیه آن زمان را ضعیف ترین وضعیت کشور نامید که با تهدیدات جدی و همه جانبه‌ای مواجه بود، بطوریکه حتی در جمهوری چچن به طرف بالگرد حامل شخص او مستقیما تیراندازی شد و او تصور کرده بود به احترام وی شلیک هوایی انجام گرفته. وی گفت: «زمانی که روسیه با چنین مشکلات واقعی، بخصوص در منطقه قفقاز شمالی روبرو شد، روشن شد که بدون وجود یک ارتش قابل اطمینان، نمی توان حاکمیت کشور را حفظ کرد.   

به عقیده رهبر روسیه، البته اوضاع در جمهوری چچن زمانی به سمت مثبت تغییر پیدا نمود که مواضع مردم این منطقه خود دچار تغییر شده و آنها خود را بخش لاینفکی از فدراسیون روسیه دانسته و طعم آرامش را احساس کردند.

پوتین در تشریح وضیت نیروهای مسلح اعلام کرد که نیروهای هوابرد این کشور از سال ۲۰۱۳ به اینطرف، سالانه ۲۰۰ دستگاه پرنده تحویل می گیرد که با در اختیار داشتن آنها روسیه موفق شده تا به توانایی‌های نظامی جدید و ارتشی به خوبی مسلح شده دست یابد و کارآیی بالای این تسلیحات به خوبی در جریان عملیات سوریه به اثبات رسیده است.

رئیس جمهوری روسیه ضمن ابراز اطمینان از اینکه تمامی مردم کشورش، از جمله نسل جدید روسیه، زمانی که زندگی آنها را در شرایط خاص قرار دهد، مانند یک قهرمان واقعی عمل خواهند کرد، افزود: «در سوریه مردم محلی که از نزدیک شاهد وقایع کشورشان هستند، شجاعت نیروهای مسلح روسی که در سوریه مشغول جنگ بودند را دیده و با تعجب گفته‌اند:اگر جنگی پیش آید، نظامیان روسی از کشور خود چگونه دفاع خواهند کرد؟»

ولادیمیر پوتین از احساس افتخار خود زمانی که افسر روسی به نام "دنیس پورتنیاگین" در جریان جنگ با تروریست‌ها در سوریه حاضر شد خود را منفجر کند تا به اسارت آنها درنیاید، سخن گفته و یادآور شد: «من دست چنین نیروهای نظامی را به گرمی می فشارم که در پاییز سال ۲۰۱۶  در زمان آزادسازی شهر حلب، سه شبانه روز جنگیدند، نه تنها جنگیدند، بلکه در زمان توقف کوتاه مدت درگیری‌ها هم به مین زدایی راهها و نابودسازی زره پوش‌های دشمن می پرداختند. تصور کنید، آنها آنقدر مجهز بودند که حتی زره پوش نظامی داشتند. زمانی که وزیر دفاع این گزارش را برای من خواند، از درون شعله ور شدم. زمانی که شجاعت، عملکرد حرفه‌ای و قهرمانی این افراد که بدون از دست دادن جان آنها نیز امکان پذیر نبود را شنیده و دیدم، از صمیم قلب می خواستم دست تمامی این افراد را فشرده و از آنها قدردانی نموده و بر اهمیت بسیار زیاد اقدامات آنها تاکید کنم.»   

وی خدمات تمامی نیروهای مسلح روسیه در سوریه را عالی ارزیابی کرده و همه آنها را قهرمان نامیده و گفت: «در نیروهای مسلح روسیه چنین افرادی بسیار بسیار زیاد هستند.»  

نظر شما