شناسهٔ خبر: 144555 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند

بطحایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش زنان هستند،گفت: از حیث کیفی فرصت‌های آموزشی، با نابرابری بین دانش‌آموزان دختر و پسر مواجه هستیم.

به گزارش «نماینده»، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش "بانوی امید" با بیان اینکه یکی از مهمترین روش‌های مورد توجه در فرآیند یاددهی و یادگیری روش الگوبرداری است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم الگوهایی چون حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) ملاک و الگوی ما برای زندگی باشد و یکی از مهمترین و مؤثرترین الگوها در دنیای سرشار از بداخلاقی‌ها برای کاربست عملی، سنت و سیره حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) الگویی جامع و فراگیر در همه ابعاد برای ما به ارمغان گذاشتند؛ تلاش کردیم نشانه‌هایی از این الگو را در نظام آموزشی به کار بگیریم، اما این ظرفیت جای کار بسیار بیشتری دارد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: زن به عنوان رکن اصلی خانواده و مهمترین عامل تربیت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

بطحایی با اشاره به دانش محور بودن نظام آموزشی و ایجاد استرس در دانش‌آموزان، تصریح کرد: اگر مادر خانواده توانمندی لازم را برای مدیریت فشارهای عصبی فرزند خود نداشته باشد، تلاش آموزش و پرورش به ثمر نمی‌رسد.

 وی ادامه داد: پایداری از یادگیری جداناشدنی است و یادگیری بدون وجود آرامش در دانش‌آموز اتفاق نمی‌افتد و مادر نقش مهمی در این مسئله دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستاوردهای خوبی در حوزه آموزش دختران پس از انقلاب داشته‌ایم، گفت: سهم دانش‌آموزان دختر و پسر در نظام آموزشی تقریباً برابر است و مدارس شبانه روزی روستایی برای دختران که پیش از انقلاب سابقه نداشت، امکان ادامه تحصیل دختران را تسهیل کرده است.

بطحایی بیان داشت: جنبه‌های کمی برای دستیابی به فرصت‌های برابر آموزشی ایجاد شده اما از حیث کیفی همچنان با نابرابری مواجه هستیم و در حوزه تربیت بدنی دختران همچنان با مشکلات زیادی دست به گریبانیم.

وی با بیان اینکه فضاهای آموزشی برای ورزش دختران آماده نیست، گفت: به همین دلیل دختران مجبور می‌شوند از فعالیت و تحرک فاصله بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در برخی مناطق کشور در مقاطع پایین خانواده‌ها در صورت وجود اختلاط، فرزند دختر خود را به مدرسه نمی‌فرستند که البته عیب از آموزش و پرورش است.

بطحایی خاطر نشان کرد: در حوزه نیروی انسانی بعد از انقلاب از حیث کمی شاخص‌های رو به بهبودی در حوزه زنان داشتیم و ۶۰ درصد نیروهای ما زنان هستند، اما سهم مدیریتی آنها کم است.

وی متذکر شد: ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختران هستند و با این وجود ۶۰ درصد مدیران مدارس زنان هستند، اما اشتغال آنها در مقاطع بالای مدیریتی آموزش و پرورش بسیار کم است.

نظر شما