شناسهٔ خبر: 144531 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک

جلسه ویژه روحانی با سه وزیر استیضاحی

بر اساس شواهد متعدد، مقامات دولتی نه تنها موافق انجام استیضاح های سه وزیر یاد شده نیستند، بلکه در اوضاع کنونی این استیضاح ها را سیاسی و به دلیل عدم موافقت وزیران مربوط با درخواست تعداد محدودی از نمایندگان مجلس می دانند.

به گزارش «نماینده»، برخی به دلیل امضای طرح استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم از سوی تعداد محدودی از نمایندگان حامی دولت و همچنین برخی اعضای فراکسیون امید (اصلاح طلبان) مجلس در حال تقویت شایعه و طرح این ادعا هستند که استیضاح های مذکور با موافقت غیرمستقیم دولت انجام می شود تا از این طریق رای مثبت نمایندگان مجلس به استیضاح سه وزیر را کسب کنند، در حالی که یک منبع آگاه و نزدیک به دولت این خبر را تکذیب کرد.

به گفته این منبع آگاه، «حجت الاسلام حسن روحانی» رئیس جمهور صبح دیروز (شنبه) با هر سه وزیری که برخی نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح آنهاست، یعنی «محمود حجتی»، «عباس آخوندی» و «علی ربیعی» دیدار و نکاتی را به آنها یادآوری کرده است.

بر این اساس شنیده شده که رئیس جمهور از وزیران جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته است تا ضمن دفاع قوی از عملکرد خود، با قوت و قدرت بیشتر به ادامه مسیر خدمت در دولت دوازدهم پایبند باشند و در این راه در جلسه استیضاح با قوت حاضر و به سئوالات پاسخ بگویند.

همچنین خبر رسیده که «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور در جلسات متعددی که با برخی بزرگان و چهره های تاثیرگذار در مجلس داشته، بر حمایت و پشتیبانی قاطع و صد در صدی دولت از وزرای کابینه تاکید و خواستار ادامه حمایت حداکثری نمایندگان قوه مقننه از وزیران کابینه دوازدهم شده است.

به گفته این منبع آگاه، بر اساس شواهد متعدد، مقامات دولتی نه تنها موافق انجام استیضاح های سه وزیر یاد شده نیستند، بلکه در اوضاع کنونی این استیضاح ها را سیاسی و به دلیل عدم موافقت وزیران مربوط با درخواست تعداد محدودی از نمایندگان مجلس می دانند.

نکته قابل تامل در سه استیضاح مطرح شده اخیر که قرار است در روزهای پایانی سال جاری انجام شود، این است که تعداد محدودی از نمایندگان درخواست کننده استیضاح ترکیبی از نگاه های قومیتی، منتقدان اصلاح طلب و مخالفین دولت را شامل می شود که در کنار هم قرار گرفتن آنها در نوع خود قابل توجه است.

در حقیقت خبر مذکور به دو نکته خیلی مهم پاسخ داده است؛ اینکه برخی تحلیل ها بر این مبنا بود که رئیس جمهور و دولت به دلیل عملکرد برخی از وزیرانی که قرار است مورد استیضاح مجلس قرار بگیرند و همچنین حمایت هایی که از بیرون دولت درباره این افراد اعمال می شود، خیلی هم بدشان نمی آید که دیگر شاهد حضور این چهره ها در دولت نباشند.

همچنین در تحلیل دیگری عنوان شده بود که رئیس جمهور و برخی در دولت به جهت اینکه ترکیب یکدست تری در درون دولت باشد و بتوانند چهره های اصلاح طلب قوه مجریه را تا حد ممکن تعدیل کنند، خیلی هم از استیضاح حجتی، آخوندی و ربیعی ناخرسند نیستند!

در خبر مذکور، صراحتا اشاره شده که یکی از دلایل استیضاح های مذکور، عدم موافقت وزیران مربوط با درخواست تعداد محدودی از نمایندگان مجلس است؛ موضوعی که اگر دولت بتواند آن را به اثبات برساند، به نظر باید در ادامه فعالیت نمایندگانی که چنین خواسته هایی داشته اند، تجدید نظر کرد.

نظر شما