شناسهٔ خبر: 144522 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

بودجه آستان قدس کمتر از یک هزارم بودجه دولت است/ تا بهمن ماه ۸۰۰ شغل ایجاد کردیم

رئیسی تولیت آستان قدس رضوی : بودجه آستان قدس رضوی کمتر از یک هزارم بودجه دولت است، ولی ما به همین میزان برای خودمان ماموریتی قائل هستیم که تا بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم از ابتدای سال تا بهمن ۸۰۰ شغل ایجاد شد.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک اظهارداشت: یکی از محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در حکم انتصاب بنده زیارت و توجه به زائران است لذا در سیاست کاری به موضوع زیارت محوری و تسهیل زیارت امام رضا (ع) برای مشتاقان در سراسر کشور و خارج پرداختیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: از جمله نکات مورد توجه مسئله زیارت آن دسته از مردمی است که به دلیل مشکلات اقتصادی امکان زیارت امام رضا (ع) برایشان امکان پذیر نبود. در این زمینه یکی دو ماه بعد از انتصاب، بابی برای زیارت این دسته از مردم باز کردیم و تا امروز بیش از ۶۰۰ هزار نفر زائر اولی و یا کسانی که از زیارتشان مدت زمان زیادی گذشته است، داشته ایم.

وی افزود: بنایمان بر این است که روزی اعلام کنیم که دیگر کسی در ایران اسلامی نیست که آروزی زیارت داشته باشد و نتواند به دلیل مشکلات مادی به زیارت بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره ارائه خدمات برای زائران خارجی، بیان کرد: زائران پاکستانی مشتاقانه به زیارت امام رضا (ع) می آیند برای آنان هم تسهیلاتی از مرز میرجاوه فراهم شده است تا زیارت دلنشین و خاطره انگیزی داشته باشند. زائران پاکستانی جزو مخلص ترین زائران هستند و ما هم توفیق خادمی و میزبانی آنان را داریم.

وی با بیان ینکه یکی از مسائل بسیار مهم توجه به زائر در درون حرم امام رضا (ع) است، تصریح کرد: درمان و اسکان زائران دو موضوع قابل توجه است. در خانه‌های مردم مشهد نسبت به زائران همیشه باز بوده است، اما زائران کم درآمد در مشهد مشکل اسکان دارند، برای اسکان آنان کمپ‌هایی وجود داشت اما کمپ را در شان زائر امام رضا (ع) نمی دانیم لذا ساخت یک شهر زائر را آغاز کردیم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: قول دادیم که بهره برداری از زائر شهر در یک سال آغاز شود، اینگونه هم شد. زائر شهر می تواند بیش از ۲۰هزار زائر را در خود جای بدهد فاز اول آن مورد بهره برداری قرار گرفت و فاز دوم هم تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: مکان دیگری هم نزدیکتر به حرم مطهر در نظر گرفته ایم که امکان پذیرش ۸ هزار زائر را دارد و چند بلوک آن آماده شده است و به زودی به بهره برداری می رسد.

تولیت آستان قدس رضوی درباره استفاده از زائر شهر، ادامه داد: در حال حاضر استفاده از زائر شهر برای زائر اولی هاست یعنی کسانی که با خرج خود آستان قدس برای زیارت می آیند. برای کسانی که کم درآمد هستند امکان استفاده از زائر شهر فراهم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره خدمات دیگر آستان قدس رضوی از جمله بهداشت و درمان، گفت: در مراکز درمان آستان قدس رضوی در سال جاری اقدامات درمانی برای نزدیک به یک میلیون نفر انجام شده است. با تمام امکانات و پیشرفتی که در بیمارستان رضوی و سایر مراکز صورت گرفته است، مشهد در حال تبدیل شدن به قطب سلامت حتی برای کشورهای منطقه است.

تولیت آستان قدس رضوی یکی از اقدامات مناسب را افزایش دسترسی مردم به غذای امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش تعداد زائران رضوی تعداد اطعام را افزایش دادیم در سال‌های گذشته حدود ۵، ۶ هزار اطعام انجام می‌شد، اما امروز در برخی موارد حدود ۳۰ هزار اطعام انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تعداد مراکز پذیرایی از زائران حرم مطهر امام هشتم (ع)، بیان کرد: مردم وقتی دیدند که ما تعداد اطعام را افزایش داده ایم، نذورات خود را افزایش دادند. سال گذشته ۲۱ درصد افزایش و امسال ۲۵ درصد افزایش نذورات آستان قدس رضوی را شاهد بودیم. علی‌رغم اینکه مردم وضع اقتصادی خوبی ندارند، اما زمانی که بحث حضرت رضا (ع) و دیدن کار مطرح می‌شود، خودشان مشارکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: مردم خودشان در کارها مشارکت می‌کنند و همه هزینه‌های اطعام و بخشی از هزینه‌های ساخت و سازها را مردم می‌دهند. اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر وقف و نذر است. آستان قدس هیچ شرکتی ندارند الا اینکه مبنایش نذر و وقف باشد یا اصل شرکت وقف بوده و یا از پول وقف تهیه شده است.

تولیت آستان قدس رضوی درباره رسیدگی به محرومان و مستضعفان گفت: اولین اقدام تاسیس معاونتی به نام امداد مستضعفین بود که سازوکار توجه به محرومان و مستضعفان در آن دیده شده است. در ابتدای امر هزاران نفر از مستضعفان به این معاونت مراجعه کردند و به آنان پاسخ داده شده است، اما کار اصلی ما این نیست بلکه بحث توانمندسازی محرومان را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال به حل مشکل مادی محرومان کمک می‌کند، اظهار کرد: بودجه آستان قدس رضوی کمتر از یک هزارم بودجه دولت است، ولی ما به همین میزان برای خودمان ماموریتی قائل هستیم که تا بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم از ابتدای سال تا بهمن ۸۰۰ شغل ایجاد شد و تا پایان سال این تعداد به ۱۰۰۰ می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به راهکارهای ایجاد اشتغال، گفت: ما افزایش نیرو را کار صحیحی نمی‌دانیم. بسیاری از خادمان آستان قدس رضوی افتخاری هستند و حقوق بگیر نیستند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: کارها در آستان قدس رضوی دست خود مردم است و معتقدیم هر جا مردم پای کار باشند، گره گشایی می‌شود. برای مثال قنات‌هایی در اطراف مشهد وجود داشتند که به لایروبی نیازمند بودند آستان قدس بخشی از هزینه را تقبل کرد و لایروبی انجام و تعداد زیادی شغل در زمین‌های کشاورزی ایجاد شد.

وی گفت: در زمینه دام سبک و صنایع روستایی هم فعالیت‌هایی انجام دادیم که منجر به ایجاد اشتغال شد. ما به توانمند سازی مردم توجه ویژه‌ای داریم. به میزانی که برایمان امکان پذیر باشد موضوع اشتغال و افزایش را دنبال می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین گفت: بنده عمیقا معتقدم که با همین سرمایه اندک و همت مردم و جوانان می‌شود زمینه‌های اشتغال را فراهم کرد. در مورد فضای مجازی هم اقداماتی انجام دادیم اگر اقتصاد فضای مجازی فعال شود اشتغال جدی ایجاد می‌کند. آستان قدس در این زمینه گام‌هایی برداشته است.

وی با اشاره به نقش مهم بنیاد کرامت اظهار کرد: بنیاد کرامت وابسته به آستان قدس رضوی از زمان حادثه کرمانشاه در آنجا حضور یافت و در دوران حوادث این چنینی از جمله مسئله ریزگردهای خوزستان همواره حضور فعال آنان را شاهد بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: بنیاد کرامت طی دو سال اخیر تاسیس شده و ماموریت آن اقدام سریع جهت خدمت رسانی به مناطق نیازمند کمک بوده است.

وی کمک به فقرا و ایجاد مسکن را به عنوان دو تغییر ساختاری اساسی در آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: در اواخر سال گذشته ٤٠ واحد مسکونی آماده تحویل به شهدای مدافع حرم در باقر شهر تهران بود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: اکنون ساخت مجموعه حدود ٦٠٠ واحدی را انجام داده ایم که این اقدام پیشرفت ٢٠ الی ٣٠ درصدی داشته همچنین ساخت یک مجموعه ١٢٠ واحدی در بیرجند شروع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: اکنون برخی از مراکز جهان اسلام دارای مرجعیت علمی هستند بنابراین چرا ما نتوانیم با وجود این همه فرهیخته و مجموعه‌های علمی مشهد مقدس را به عنوان شهری با یک مرجعیت علمی تبدیل نکنیم؟

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مراکز علمی در مشهد قابل توجه است، گفت: اگر برنامه‌هایی در جهت مسائل علمی دقیق انجام شود، مشهد می‌تواند با دلشتن این مراکز مرجعیت علمی پیدا کند.

وی ادامه داد: با ایجاد معاونت علمی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه شرایطی را فراهم کردیم تا در آینده‌ای نه چندان دور اعلام کنیم مشهد به این نقطه رسیده که مرجعیت علمی پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: تفاهم نامه‌هایی میان ما و مراکز علم و فناوری دولت در این خصوص به امضا رسیده است که درصورت اجرایی شدن زمینه تحقق این هدف را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه فراخوانی به منظور استفاده از ایده‌های صاحبان اندیشه برای پیشرفت در امور آستان قدس رضوی ارائه داده ایم، گفت: بدین طریق یک بانکی از ایده‌ها را تشکیل داده ایم که به شرایط حال و آینده کمک خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: احیای میراث ماندگار از پیشینیان یکی از اهداف آستان قدس رضوی و ایجاد معاونت تبلیغات در درون حرم و ارتباط یا سازمان‌های فرهنگی در بیرون از حرم از جمله تغییرات فرهنگی آستان قدس رضوی است.

وی اذعان داشت: معاونت فرهنگی داخل حرم در سال جاری نسبت به مراسم مذهبی و حلقه‌های معرفت به ترتیب رشد ٢٠ و ٤٥ درصدی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به مفهوم حلقه‌های معرفت بیان کرد: عده‌ای از جوانان هستند که ٢ الی ٣ ساعتی را صرف مطرح کردن مباحث فرهنگی می‌کنند که میزان حلقه‌های معرفت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: فراخوانی داده‌ایم تا اساتید مختلف از سراسر کشور به عنوان خادمان امام رضا فعالیت‌های فرهنگی انجام داده و توسعه در مفهوم خدمت، خادم و مخدوم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه خدمت تنها در حرم نیست، گفت: خادمان می‌توانند با حرفه خود و در شهرشان گره‌گشایی کنند و خادم یارانی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی ١٠ ساعت در اینجا و ٣٠ ساعت در شهر خود به مردم خدمات ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: اکنون ٧٠ هزار خادم یار جذب شده اند که در صحنه‌های مختلفی از جمله فرهنگی و علمی فعال هستند و به مردم خدمت می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: آستان قدس رضوی بر خلاف آنچه که در افکار عمومی است، امکانات مالی آنچنانی ندارد و با همین منابع اقدامات زیادی در راستای خدمت به مردم انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: در دفاتر آستان قدس رضوی چندین نفر بدون استخدام آستان قدس رضوی و در راستای مامویت‌های آستان از جمله مسئله زیارت اولی ها، خدمت به محرومان و انجام ماموریت‌های سه گانه از جمله فرهنگی، فعالیت می‌کنند و تشکیلات بدان معنا در این دفاتر وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی و برخی اظهار نظرها که جنبه‌های انتقادی، ابهامی و حتی ارزیابی دارد و شفافیت این فعالیت‌ها گفت: نکته اول که باید به آن اشاره کرد این است که برخی شرکت‌ها چون موقوفه ملک وقفی هستند و وقف‌نامه دارند که باید در چهارچوب آن از موقوفه‌ها بهره‌برداری شود.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: برخی شرکت‌های دیگر هم موقوفه نیستند اما از درآمد وقفی ایجاد شدند مانند طلب‌هایی که آستان قدس در سال‌های گذشته از دولت داشته و دولت به جای طلب شرکت واگذار کرده است که درآمد آن در مسیر اهداف آستان قدس استفاده می‌شود.

وی با بیان این که در منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری آستان قدس ماموریت ساماندهی اقتصادی را عهده‌دار شد، تصریح کرد: در این زمینه ما باید ۴ نکته را مورد توجه قرار می‌دادیم؛ اول شناخت وضع موجود، دوم شناخت مشکلات، سوم راه برون رفت از مشکلات و چهارم برنامه برای اداره وضع اقتصادی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: در این راستا اولین اقدام برگزاری مجامع عمومی بود که همه انجام شد و در مجمع سال ۹۵ مشخص شد بیش‌تر شرکت‌های آستان قدس ضررده هستند و فقط ۵ یا ۶ شرکت سودده در آستان قدس رضوی وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این موضوع که باید این شرکت‌ها را ساماندهی کنیم، گفت: در ۲ سال گذشته در درجه اول با توجه به وضع اقتصادی کشور نگذاشتیم شرکت‌ها تعطیل شوند و در درجه بعدی اجازه ندادیم برای این شرکت‌ها بحران کارگری و تولید رخ دهد و سعی شده شرکت‌ها از حالت زیان‌دهی به سوددهی برسند.

وی افزود: تلاش‌ها حتی برای صادرات هم شده و بر اساس آمارها تا پایان امسال صادرات شرکت‌ها ۲۵ درصد افزایش یافته است و در کنار آن سعی شده برخی مشکلات کارگری یا تولیدی به وقوع پیوسته به سرعت رفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: ما سعی کردیم ساماندهی اقتصادی که رهبر معظم انقلاب در حکم به آن اشاره فرمودند را در شرکت‌های آستان قدس اجرایی کنیم و حتی در واگذاری شرکت‌ها در بورس هم سعی کردیم وضعیت را به حالت عادی برسانیم بعد اقدام به واگذاری کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این موضوع که ما در دستور کار داریم تا برخی از سهام یا شرکت‌ها را واگذار کنیم، ادامه داد: ما در حال بررسی هستیم تا برخی شرکت‌ها البته به جز شرکت‌های موقوفی را واگذار کنیم؛ ما حتما به دنبال این موضوع هستیم که حرکت آستان قدس وضعیتی در مسائل اقتصادی به سمتی که باشد که منافع آن مستقیم به جیب مردم برود.

وی با تاکید به این موضوع که نگاه ما در آستان قدس گره‌گشا بودن است، ادامه داد: ما قصد داریم گره زائرین باز شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره تمهیدات لازم برای تامین درآمد آستان قدی برای ارائه خدمات اظهار کرد: درآمد خوب است اما ما نمی‌خواهیم به هر قیمتی درآمد کسب کنیم؛ برای ما هزینه اجتماعی نباید کسب درآمد کند.

تولیت آستان قدس رضوی برای نمونه نیاز امروز مردم مشهد را بیمارستان عنوان کرد و گفت: ممکن است بگوییم کارهایی چون ساخت بیمارستان و جاده کار دولت است که درست هم هست اما شرکت‌های آستان قدس می‌توانند کاری کنند تا هم مشکلی از کشور حل شود و هم مشکل زوار مرتفع گردد.

وی افزود: ما برای اولین بار در آستان قدس علاوه بر حسابرسی داخلی؛ یک حساب‌رسی خارجی توسط دفتر حسابرسی راهرو که زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری است را انجام دادیم و امروز بالاترین حجم بارزسی و گزارش از آستان قدس رضوی انجام می‌شود؛ ما معتقد هستیم این حساب‌رسی‌ها لازم است چرا که سلامت این مجموعه را تایید و موضوع شفاف سازی را عملیاتی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که بارزسی‌ها منجر به شناخت نقاط ضعف می‌شود که می‌توان آنها را رفع کرد، افزود: شفاف‌سازی جز برنامه‌های کاری ما است و برای نمونه باید بگویم تفریغ بودجه ۹۵ و عملکرد اقتصادی آستان قدس مشخص شده است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: ما علاوه بر این حسابرسی داشبردی را با شاخص‌های مختلف برای اولین بار در آستان قدس ایجاد کردیم که شاید با آن کارمان کمی سخت شود اما این موضوع مشخص می‌کند که بخش‌ها در حوزه خود موفق بودند یا نه.

وی گفت: این داشبرد در اختیار تمامی بخش‌های مدیریتی و نظارتی وجود دارد تا وضعیت آستان قدس رضوی را شفاف ببینند.

آیت‌الله رئیسی درباره پرداخت مالیات توسط آستان قدس رضوی گفت: در طول بیش از ۳۰ سال گذشته با فرمان امام راحل (ره) آستان و تمامی شرکت‌های وابسته معاف از مالیات بودند اما پس از حضور من و استعلام از حضور رهبر معظم انقلاب بر خلاف همه اظهارنظرها آستان قدس مالیات می‌دهد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که ما مالیات ارزش افزوده و تکلیفی را می‌پردازیم، تصریح کرد: طبق اسناد که در وزارت اقتصاد و دارایی موجود است همه مالیات‌ها پرداخت شده و سایر مالیات‌ها هم به صورت جمعی-خرجی است که در دفاتر اقتصاد و دارایی و آستان ثبت می‌شود.

وی گفت: میزان کمک‌ها به محرومین و وظایفی که انجام ان وظیفه دولت است چند برابر میزان مالیات آستان قدس است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره دسترسی مسئولین مربوطه اسناد پرداخت مالیاتی بایت کرد: در ۲ سال اخیر این بنا را داریم که مالیات را بدهیم اما متاسفانه برخی مطالبی در این خصوص گفته می‌شود البته تنها این موضوع نیست و تهمت‌های زیادی بالغ بر ۱۱ تهمت توسط برخی مسئولین به آستان قدس زده شده که به ناحق است و من هم بنای پاسخگویی ندارم.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرکت‌های فعال آستان رقابت نابرابر با بخش خصوصی دارند، اظهار کرد: ما اصلا رقیب بخش خصوصی و کسب و کار نیستیم بلکه حامی این موضوع هستیم؛ در ۲ سال اخیر چند نمایشگاه در آستان قدس برگزار شده که بخش خصوصی حضور داشته پس ما عرصه را برای ارائه کالای ایرانی را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: من معتقد هستم باید عرصه را برای حضور مردم ایجاد کرد و نه فقط ما بلکه سایر دستگاه‌ها و حتی خود دولت هم نباید رقیب بخش خصوصی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا شما توانسته‌اید ایرادهایی که به وضع اقتصادی می‌گرفتید را در آستان قدس حل کنید، گفت: اگر من می‌گویم که آستان کمتر از یک هزارم بودجه دولت را در اختیار دارد؛ اگر دولت باید طبق قانون یک میلیون شغل ایجاد کند در آستان قدس این رقم به هزار شغل می‌رسد و تلاش داریم با همین بودجه کم این کار را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه گام های برداشته شده کاملا شدنی و به دست عزیزانمان قابل انجام است، خاطرنشان کرد:زائر شهر در راستای مسکن سازی بود، لذا مسکن اقتصاد پیشران است و بسیاری از کسب و کار ها را به دنبال خود می کشاند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مشاغل با زائر شهر فعال شد، ادامه داد: در حوزه مسکن با همکاری مسؤلان گام های دیگری را بر می داریم، هر کسی باید در حوزه خود با توجه به میزان امکاناتش گام های عملی و اجرایی موثری را بردارد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مؤسسه توسعه رضوی گفت: یک گروه مالی از متخصصین مختلف را تشکیل دادیم و متوجه شدیم که مناسب ترین بانکی که آستان قدس رضوی می تواند آن را دنبال کند، بانک قرض الحسنه است، لذا توجیهات کار به لحاظ علمی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه باید بتوانیم نیازمندان را تامین کنیم، اظهار کرد: می توانیم بانک قرض الحسنه بدون ربا و بهره را ایجاد کنیم، باید بتوان مشکلات نیازمندان و تولیدکنندگان را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از شبکه های بانکی همراه با بهره هایی است که وجود دارد افزود: بخش قرض الحسنه فعالیتش گسترده نیست که بتواند تمام نیاز نیازمندان را تحت پوشش قرار دهد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ما به دنبال تبدیل مؤسسه توسعه رضوی به بانک قرض الحسنه هستیم افزود: اکنون کار قرض الحسنه از طریق موسساتمان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در موضوع اشتغال مراجعه به آستان قدس زیاد است، گفت: امکان به کارگیری همه عزیزان با توجه به امکاناتمان وجود ندارد، امیدوارم دولت اقدامات شایسته و سریعی در راستای به راه انداختن چرخه اشتغال و تولید انجام دهد، آستان قدس و کمیته امداد به نیازمندان کمک می کند اما مگر ما چقدر می توانیم مشکل مردم را حل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: باید در نظامات اقتصادی کشور تحول به وجود آید تا مشکل نیازمندان برطرف شود، امیدوارم بتوانیم منشور هفت گانه مقام معظم رهبری را یه صورت کامل و جامع محقق کنیم.

نظر شما