شناسهٔ خبر: 144517 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت برنامه‌ مشخصی برای خرید تضمینی گندم ندارد

پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ظاهراً دولت برنامه مشخصی برای خرید تضمینی محصولات ندارد و بیم آن می‌رود که کشاورزان با این وضعیت دیگر تمایلی به کشت گندم نداشته باشند.

به گزارش «نماینده»، عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در مورد بلاتکلیفی وضعیت خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم، گفت: دولت واقعاً برنامه‌ای برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی به صورت مشخص ندارد و امسال با اصرار نمایندگان مجلس از محل فروش اوراق برای خرید تضمینی و بیمه محصولات کشاورزی سرجمع 4750 میلیارد تومان بودجه مصوب شد که رقم قابل توجهی نیست.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت گندم در مناطق گرمسیری چرا هنوز دولت حرفی از نحوه خرید تضمینی و قیمت به میان نیاورده، گفت: فکر می‌کنم دولت تا آخر فروردین ماه سال 97 منابع لازم برای خرید گندم را از کشاورزان فراهم کند، چرا که در غیر این صورت با بحران در این بخش مواجه می‌شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به این نکته اشاره کرد که چند سالی است پرداخت مطالبات گندم‌کاران با تأخیر انجام می‌شود و اگر این روند ادامه یابد و در کنار آن نرخ خرید تضمینی هم افزایش نیابد، بیم این را داریم که به مرور کشاورزان تمایلی به کشت گندم نداشته باشند و سطح زیر کشت و تولید این محصول کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار فارس، از دو سال گذشته کشور با یک فاصله 8 ساله مجدداً به مرز خودکفایی رسید، اما دست‌اندازهای زیادی از طرف واردکنندگان گندم به بهانه‌های کیفیت بر سر راه تولید ایجاد شد و امسال نیز نرخ خرید تضمینی گندم اعلام نشد و به نظر می‌رسد دولت اراده‌ای برای افزایش قیمت تضمینی گندم نداشته باشد.

نظر شما