شناسهٔ خبر: 144515 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

از شعار سال تا اقدام و عمل مسئولین

امیرابراهیم رسولی به نظر می‌رسد بر اساس آنچه امروز ملموس است عدم تحقق نسبی شعار سال را می‌توان از میان گرفتاری‌های امروز مردم درک کرد.

«نماینده» / هر ساله و در هنگامۀ آغاز سال نو رهبر انقلاب با نگاهی کارشناسانه به آسیب‌ها و مشکلات اساسی مردم، ضمن ارائه رهنمودها شعاری را برای سال جدید طرح می‌کنند. با توجه به گستره و اهمیت موضوع و مقولۀ تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اثرگذاری این موضوع بر اقتصاد خُرد و کلان کشور، سال 96 از سوی ایشان به‌عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال» نام‌گذاری شد، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اقتصاد مقاومتی فقط مختص به سال جاری نیست؛ چرا که سال 95 نیز به نام «اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل» نام‌گذاری شده بود و در سال جاری رهبر انقلاب دو بال برای پرواز اقتصاد مقاومتی تعیین کردند؛ «تولید و اشتغال».

تأکید مکرر رهبر انقلاب بر کلیدواژه «اقتصاد مقاومتی» نشان از آن دارد که هنوز تا تحقق و عینیت بخشیدن به آن فاصله داریم و آنچه پس از این نام‌گذاری با تأکید کنشگران اقتصادی مواجه شد این بود که «اشتغال» و «تولید» دو رکن اساسی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و در نهایت، پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی از مسیر حمایت از تولید داخل و استفاده از نیروی کار جوان داخلی می‌گذرد.

تولید و اشتغال از بندهای مهم اصول اقتصاد مقاومتی بودند که در طول سال‌های بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری همیشه بر آن‌ها تأکید کرده بودند؛ اما اینکه چرا امسال مجدداً معظم‌له بر موضوع سال قبل با تأکید بر اجزا، در نام‌گذاری سال اصرار ورزیده‌اند، نشان از بی‌توجهی و غفلت مقامات اقتصادی کشور دارد.

به‌هرحال در ابتدای امسال نیز ایشان با طرح این شعار تلاش کردند تا نهادهای مؤثر و مسئول کشور از جمله قوای سه‌گانه به‌ویژه دولت و مجلس را نسبت به مسائل مهم حوزۀ اقتصاد به‌ویژه اشتغال و تولید حساس نمایند تا با اقدامات آن‌ها بخش خصوصی و ملت نیز در این مسیر گام بردارند. امروز که در ماه پایانی سال ۹۶ هستیم باید با بررسی میزان تحقق شعار سال بتوان به ارزیابی شفافی دست یافت.

به نظر می‌رسد بر اساس آنچه امروز ملموس است عدم تحقق نسبی شعار سال را می‌توان از میان گرفتاری‌های امروز مردم درک کرد.

برای بررسی دقیق و کارشناسی، اما در گام اول دولت به‌عنوان بازوی اجرایی کشور باید عملکرد خود را در حوزه تولید و اشتغال ارائه دهد و در ادامه مجلس نیز در باب وضع قانون و نظارت بر عمل دولت، گزارش خود را مطرح کند. در این میان البته باید دقت داشت که نتایج عملکردها به دور از آمارهای تبلیغاتی طرح گردد.

این روزها سخنان رهبر انقلاب درباره بحث عدالت مطرح می‌شود و برخی کم‌کاری‌ها محل صحبت شده است، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین راهکارها در جهت رفع تبعیض و بی‌عدالتی، تحقق شعار سال و رفع بیکاری جوانانی است که بعضاً دارای تحصیلات عالیه‌اند اما شرمندۀ خانواده و اطرافیان هستند.

آن‌ها که در تحقق شعار سال کوتاهی کرده‌اند امروز متهم اول آثار ناشی از بی‌عدالتی‌اند، چرا که بیکاری و رکود از عوامل مهم نارضایتی مردم، به وجود آمدن رانت‌های متعدد و از بین رفتن ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی است.

آنان که حقوق شهروندی را صرفاً با نگاه تبلیغاتی و شب انتخاباتی می‌نگرند، باید بیش از آن به تحقق شعار سال همت می‌کردند تا حقوق شهروندی را جامۀ عمل پوشانند.

سال ۹۶ رو به اتمام است؛ گر چه انتظارات محقق نشده، اما شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» قطعاً می‌تواند برای سال بعد نیز مد نظر قرار گیرد.

مجلس شورای اسلامی شاید مخاطب اول کم‌کاری در تحقق شعار سال نباشد؛ اما بی‌تردید شریک کم‌کاری‌ها است و برای جبران، زمان زیادی تا پایان این دوره ندارد.

*مدیرمسئول ماهنامه نماینده

نظر شما