شناسهٔ خبر: 144477 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تبعات مصوبه جدید بازنشستگی پیش از موعد روستاییان و بدهی دولت

واعظ مهدوی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر معتقد است:تبعات مصوبه جدید بازنشستگی پیش از موعد روستاییان باعث افزایش بدهی دولت می‌شود.

به گزارش «نماینده»، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر صندوق نوپایی است که12 سال از تاسیس آن می‌گذرد و تا کنون توانسته بیش از یک میلیون و 500 هزار خانوار روستایی را تحت پوشش خود قرار دهد. از آنجا که برخی بیمه‌شدگان به علت فعالیت دیرهنگام صندوق به سن بازنشستگی رسیده‌اند، مجلس شورای اسلامی طرح بازنشستگی پیش از موعد را برای حمایت از این قشر در سال 93 تصویب کرد که در سال 95 به تصویب شورای نگهبان رسید.

طبق این قانون افراد با سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه و 70 سال سن می‌توانند تقاضای  بازنشستگی کرده و مستمری بازنشستگی طبق سنوات دریافت کنند، این در حالی است که  در سال جاری بندی در لایحه بودجه1397 از سوی نمایندگان مجلس اضافه و بر اساس آن مقرر شده سن بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر از 70 به 60 سال کاهش پیدا کند و به این ترتیب بیمه شدگان دارای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه بتوانند با 60 سال سن در سال 97 تقاضای بازنشستگی کنند.

محمدرضا واعظ مهدوی، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر کاهش سن بازنشستگی پیش از موعد اظهار کرد: مصوبه فعلی در وضعیت بازنشستگی پیش از موعد تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: بر اساس مصوبه قبلی و قانون احکام دائمی برنامه توسعه، کلیه کسانی که مشمول بازنشستگی پیش از موعد می‌شدند را تحت پوشش قرار دادیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه تا کنون برای 15 هزار نفر حکم بازنشستگی پیش از موعد صادر شده گفت:‌ به 15 هزار تقاضای دیگر هم رسیدگی شده و در دست صدور حکم است و امیدواریم تا فروردین سال آتی همه این احکام صادر شود. برآورد ما این است که حدود 20 هزار نفر دیگر هم مشمول هستند که هنوز تقاضای بازنشستگی نکرده‌اند و اگر هر زمان تقاضا بدهند، اقدام خواهیم کرد.

واعظ مهدی افزود: اخیرا در مجلس مصوب شد که سن بازنشستگی برای کسانی که 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند 60 سال سن باشد. بر این اساس اشخاص جدیدی مشمول بازنشستگی پیش از موعد خواهند شد و 270 میلیارد تومان هزینه برای ما در ابتدا ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد:طبق قانون دولت باید دو برابر مبالغ دریافتی از بیمه شدگان را به صندوق بدهد. ما تا این تاریخ 300 میلیارد تومان حق بیمه دریافت کردیم و سهم دولت نیز 600 میلیارد تومان می‌شد در حالی که تا کنون 270 میلیارد تومان از خزانه به صندوق پرداخت شده و همین حالا دولت 330 میلیارد تومان از محل حق سرانه‌ها به صندوق بیمه روستاییان و عشایر بدهکار است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به 270 میلیارد تومان هزینه پیش بینی نشده در مصوبه اخیر گفت:‌ برآورد ما این است که در سال‌های آتی بیش از 11 هزار میلیارد تومان هزینه پیش بینی نشده به ما تحمیل خواهد شد و تعادل منابع و مصارف نظام بیمه‌ای دچار اختلال می‌شود. از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم به این موضوع توجه کنند. اگر منابع ما نابجا مصرف شود نمی‌توانیم از عهده پرداخت مستمری دوران بازنشستگی به خوبی بر بیاییم.

واعظ مهدوی با تاکید بر اینکه ما باید حق بیمه بیمه شدگان خود را نگهداریم و سپرده گذاری کنیم تا در زمان بازنشستگی بتوانند از آن استفاده کنند گفت: اگر منابع و مصارف ما در پی بار مالی پیش بینی نشده زودتر مصرف شود اختلالاتی در محاسبات آینده نگری ما پیش خواهد آمد و ممکن است تضمین‌های ما عمل نشده باقی بماند.

وی افزود: شورای نگهبان به این مصوبه مجلس ایراد گرفته و امیدواریم نمایندگان مجلس به آن توجه کنند و اجازه بدهند تا آرام آرام به همه افراد خدمات بدهیم نه آنکه خدمات ناگهانی برای گروهی ارائه شود و مشمولان خدمات در آینده بدون بودجه باقی بمانند. وظیفه ما شمول همگانی است ولو مقدارش اندک باشد.

نظر شما