شناسهٔ خبر: 144354 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

درسال "اشتغال وتولید" ؛چه کسی مسئول تعدیل نیرو درشهردار وشورای شهراست؟

شب عید بیکاران

شورای شهر-نجفی "در عصر تکنوکرات ها در شورا و شهرداری تهران، تعدادی از نیروهای انسانی شورای شهر تهران تعدیل شدند و مدیران شهری، امید آنها را در شب عید نامید کردند؛ به راستی در سال اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال چه کسی مسئول تعدیل نیرو در شهرداری وشورای شهراست؟"

گروه پارلمان شهری «نماینده» - «محسن هاشمی رفسنجانی"رئیس شورای شهر تهران" در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار تعدیل ۴ درصدی نیروهای شهرداری تهران تا پایان سال شد.»

این خبر، هفتم اسفندماه سال جاری در رسانه ها منتشر شد؛ در نامه محسن هاشمی به شهردار تهران در رابطه با تعدیل نیروهای شهرداری آمده است: «به موجب ماده ۱۱۷ مصوب برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ابلاغی به شماره ۱۶۰.۱۸۸۲.۴۹۳۸ مورخ ۹۳/۲/۳۱ شهرداری تهران موظف است نسبت به بررسی صلاحیت عمومی و ارزیابی شایستگی‌ها و عملکرد کلیه کارکنان قراردادی و ساماندهی نیروی انسانی به نحوی که حداقل ۴ درصد از نیروهای قراردادی کاهش یابد اقدام نماید.»

در ادامه این می خوانیم «با عنایت به ساختار نامتناسب نیروی انسانی شهرداری تهران و افزوده شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در ۱۸ ماهه پایانی دوره مدیریت قبلی و ضرورت اجرای مصوبه مذکور، سپاس‌گذار است دستور فرمایید تا قبل از پایان سال جاری گزارش حسن اجرای ماده مذکور را در تمامی سطوح سازمانی تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نمایید.»

پس از انتشار این نامه، رئیس شورای پارلمان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  ارسال نامه برای تعدیل نیروهای شهرداری تهران را تکذیب کرد و گفت که: من تاکنون‌ چنین نامه‌ای ننوشته‌ام و هیچگاه‌ از این طریق‌ خواستار اقدامی تحت عنوان تعدیل‌ نیروهای شهرداری نشده‌ام.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: این نامه دستور تعدیل‌ نیست، این نامه برای گزارش‌گیری از اجرای برنامه است و وظیفه‌ شورا درخواست گزارش از برنامه دوم است.

او(رئیس شورای شهر تهران) در حالی درخواست خود از شهردار برای تعدیل نیروهای انسانی  شهرداری را رد کرد که معاون توسعه منابع انسانی شورای شهر در نامه ای اعلام تعدیل کارکنان شورای شهر را رسما به تعدادی از آنها اعلام کرد و این نشان دهنده آن است شورا برای تعدیل نیروهای انسانی از بدنه متبوع خودشروع کرده تا موج تعدیل گربانیگر شهرداری نیز شود.


نمونه نامه اعلام تعدیل کارکنان شورای شهر تهران

همچنین پیش از این تعدادی از مدیران و معاونان بلند پایه شهرداری در دوره جدید به صراحت اعلام کرده بودند: «قصد تعدیل نیرو نداریم، در این راستا می توان به مواضع معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران اشاره کرد.

ابراهیم شیخ ۴ دی ماه سال جاری که خبرنگاران را برای تشریح گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود به بهشت دعوت کرده بود با اطمینان از عدم تعدیل نیروها وعده داد اما این وعده محقق نشد و مُهر اخراج بر پرونده تعدادی از نیروهای انسانی در شورای شهر تهران زده شد.

باید اذعان داشت، مسئولان شهرداری و شورای شهر منتظر تعدیل نیروهای انسانی این دو نهاد بودند چرا که معاونت توسعه منابع انسانی در گزراشی ۱۶ صفحه ای به ارزیابی عملکرد کارکنان قرار دادی پرداخته بود.

در بخشی از این گزارش به مرجع تصمیم گیری تجدید و یا عدم تجدید قرارداد کارکنان اشاره شده و آمده بود:

*شورای تحول و ارتقاء سرمایههای انسانی واحد محل خدمت، مسئولیت تصمیم گیری در خصوص تجدید و یا عدم تجدید قرارداد
کارکنان را بر عهده دارد.

*در واحدهای ستادی و ادارات کل، شورایی با همین عنوان برابر دستورالعمل تشکیل و نسبت به تصمیم گیری در این
خصوص اقدام می نمایند.

*شورای تحول و ارتقاء سرمایهه ای انسانی واحدهای تابعه شهرداری تهران، موظف به اجرای دقیق و عادلانۀ فرآیند
تعیین وضعیت تجدید یا عدم تجدید قرارداد کارکنان می باشند.

*واحدهای تابعه موظفند از ارسال هرگونه لیست عدم تجدید قرارداد کارکنان به شرکت خدما ت اداری شهر و مؤسسۀهادیان شهر بصورت مستقیم و بدون تأیید نهایی اداره کل منابع انسانی خودداری نمایند.

*بدیهی است کارکنانیکه امتیاز لازم جهت تجدید قرارداد را کسب نموده اند، پس از طی مراحل اداری مربوطه در سال۹۷، عقد قرارداد جدید می گردند.

چه کسانی از شورای شهر تعدیل شدند؟

شنیده ها از خیابان بهشت حاکی است، نیروهای باسابقه و با تجربه در حلقه نیروهای تعدیل شده قرار گرفته اند.

تعدادی از نیروهای انسانی شورای شهر تهران به شورا آنلاین خبر دادند: نامه پایان همکاری برخی کارکنان(حدود ۲۰ نفر) امروز تحویل آنها شده و ضمن اعلام عدم  تمدید قرارداد برای سال ۹۷  از آنان خواسته شده تا پایان سال جاری نسبت به تسویه حساب با شورای شهر تهران اقدام کنند.

گفته می شود، در بین کارکنان قراردادی تعدیل نیرو شده، کارکنانی با سابقه ۱۵ ساله نیز دیده می شود.

یک نیروی انسانی شورای شهر که با دستور مقامات بلند پایه حکم اخراج او صادر شد، گفت:واقعا نمی دانم چه بگویم و آنقدر بهم ریخته ام که حتی نای حرف زدن هم ندارم. من از سن ۲۲ سالگی وارد شورای شهر تهران شده ام و حالا با ۳۵ سال سن و ۱۳ سال سابقه در لیست تعدیل نیرو قرار گرفته ام و نمی دانم دردم را باید به چه کسی بگویم.

وی که با دل پُر از مدیران شهری سخن می گفت اظهارداشت:به پشتوانه شغلی که داشتم تشکیل خانواده دادم و حالا در آستانه سال جدید بیکار شده ام و نمی دانم با چه رویی این موضوع را با خانواده ام در میان بگذارم و چه جوابی به زن و بچه ام بدهم. وقتی که بهترین سن و جوانی خودم را برای شورا گذاشتم و با اخراج مزد زحماتم را دادند. در این ۱۳ سال تجربه بالایی پیدا کردم، حالا باید کجا بروم و با این وضعیت اقتصادی و معیشتی و مشکل بیکاری که وجود دارد، دنبال کار بگردم؟

این کارمند شورای شهر تهران  به بی توجه ای رئیس و شهردار تهران به پرسنل خود اشاره و تصریح کرد: متاسفانه صدای ما به هیچ کجا نمی رسد و نمی دانم که من و بقیه کارمندانی که در لیست تعدیل قرار گرفته اند به کجا باید اعتراض و شکایت مان را اعلام کنیم که چنین برخورد و رفتاری با ما صورت گرفته از شما به عنوان رسانه فعال این حوزه خواهش می کنیم که صدای ما را به گوش آقای شیخ و آقای نجفی، بازرسی شهرداری و هر مقام مسئول دیگری برسانید.

انتظار می رفت، اعضای شورای شهر در حمایت از نیروهای باسابقه شورای شهر تهران وارد صحنه شوند و از حق و حقوق آنها دفاع کنند؛ اعضاء اظهار نظر کردند اما مواضع آنها عبور از نیروهای تعدیل شده شورای شهر بود.

سید حسن رسولی" عضو و خزانه دار شورای شهر تهران و از نیروهای نزدیک و همسو با محمد رضا عارف" نسبت به اعتراض این بخش از نیروهای تعدیل شده واکنش نشان داد و گفت: اینکه می‌گویند اخراج شده‌ایم به لحاظ حقوقی هم صحیح نیست. چراکه شهرداری تهران و دبیرخانه شورای اسلامی شهر تهران همچنان که با کارکنان ساعتی قرارداد می‌بندد، برای تامین خدمات مورد نیاز نیروی انسانی قرارداد «کارِ معین» انعقاد کرده است.
او می گوید: تعدیل نیروی شورای شهر تهران براساس قوانین است و پس از پایان دوره قرارداد، قرارداد جدیدی منعقد نخواهد شد.  

به هرحال در عصر تکنوکرات ها در شورا و شهرداری تهران، تعدادی از نیروهای انسانی شورای شهر تهران تعدیل شدند و مدیران شهری، امید آنها را در شب عید نامید کردند به راستی در سال «اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال» چه کسی مسئول تعدیل نیرو درشهردار وشورای شهراست؟

اصلاح‌طلبان، سالها حسرت رانده شدن از جلوس بر کرسی های سبز خیابان بهشت بر دلشان مانده بود! درست بعد از شورای جنجالی اول شهر تهران؛ حال دوران حاکمیت آنها در مدیریت شهری  است؛ حال اینکه آنها چه کارنامه ای از خود به جا خواهند گذاشت و با قصدشان از بنای کج در بهشت چیست!؟ جای تامل دارد.

نظر شما