شناسهٔ خبر: 144284 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شفاف‌سازی دارایی‌ مسئولین ضروری است، برخی دارای آلودگی‌هایی هستند

توکلی/2 رئیس سازمان عدالت و شفافیت ضمن حمایت از طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، تصریح کرد: شفاف‌سازی دارایی‌ مسئولین ضروری است، برخی دارای آلودگی‌هایی هستند.

به گزارش «نماینده»، احمد توکلی رئیس سازمان عدالت و شفافیت ضمن حمایت از طرح مجلس برای اعاده اموال نامشروع مسئولان، گفت: شفاف‌سازی دارایی‌های مسئولین امری ضروری است، برخی، دارای آلودگی‌هایی هستند، اگر شفاف شود، آلودگی‌شان معلوم می‌شود، مجلس نهم خیلی برای این کار تلاش کرد و آقای دهقان، نماینده طرقبه و شاندیز، خیلی برای آن زحمت متحمل شد، اما متاسفانه همکاری‌های لازم با وی نشد، به انتهای مجلس رسیدیم و نتیجه نگرفتیم، اما در حال حاضر نیز همین کار را تعقیب می‌کنند.

وی با بیان اینکه عزم جدی باید از سوی دستگاه‌های اجرایی در جهت مبارزه با فساد صورت وجود داشته باشد، اظهار داشت: دوستانی که می‌گویند برای مبارزه با فساد باید به اصلاح ساختارها بپردازیم، پاسخ دهند که وقتی فساد سیستماتیک است و دستگاه‌های مبارزه با فساد، اعم از قوه‌قضائیه، مجلس، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی،  خودشان دچار فساد می‌شوند، در نتیجه فاسدها به مجموعه تصمیم‌گیری نفوذ کرده‌اند، اجازه نمی‌دهند که شما بسترها را درست کنید، کما اینکه اکنون نیز قوانینی برای شفاف‌سازی وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود، چرا؟، این قوانین باید اجرا شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اضافه کرد: مجلس از ابتدای امسال تصویب کرده که تمامی مدیران و مقامات کشور، دریافتی‌هایشان را بر روی سایت قرار دهند و شفاف به مردم اعلام کنند، چرا این کار انجام نشده است؟ به پایان سال نزدیک می‌شویم، اما هنوز اقدامی در راستای این مصوبه مجلس صورت نگرفته است.

توکلی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ناظر،  معلول نیستند، بلکه خودشان علت اجرا نشدن قوانین برای شفاف‌سازی هستند، افزود: فساد در امیران جامعه رخنه کرده که فساد به جامعه کشیده شده است، باید مسئولان دارایی‌های خود را افشا کنند تا معلوم شود که چقدر حقوق می‌گیرند؛ باید اعلام کنند تا معلوم شود که آیا می‌توانند با دستمزدهای مشروع خودروی شاسی‌بلند بخرند یا جهیزیه اشرافی بدهند؟

وی، مهم‌ترین هدف طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان را در راستای مطالبه جدی اقشار مختلف مردم دانست و تصریح کرد: مردم خواهان این هستند که فساد در جامعه نباشد و این طرح نیز در راستای مطالبات به حق مردم است.

توکلی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه  فساد بلایی برای جمهوری اسلامی است و اگر به سرعت، با قاطعیت و بی رحمی و مدبرانه با آن مبارزه نشود، مشکلاتی ایجاد می‌کند، گفت: در این عرصه، متاسفانه بخشی از سیاستمداران و به خصوص،  سیاستمداران ارشد، آلودگی پیدا کرده‌اند؛ به تعبیر امام علی(ع)، وقتی کارگزاران حکومت، میل به جمع‌آوری مال پیدا کنند، فقر درست می‌شود، ریشه اصلی فقر اقتصادی، همین سوء‌استفاده‌هایی است که از اموال عمومی مردم صورت می‌گیرد، به همین جهت در همه جا وقتی مسئولیت به کسی می‌دهند،  نظارت بر آن را افزایش می‌دهد که کار عقلانی نیز هست، اما این نظارت باید، عمومی و نه سازمانی باشد.

وی اضافه کرد: وقتی فرد خودش در سازمانی صاحب قدرت باشد و سازمان بر او نظارت کند، احتمال اینکه مسئولان سازمان نیز آلوده شده باشند، وجود دارد، در نتیجه نظارت سازمان‌یافته حکومتی، گرچه لازم است، اما کافی نیست، در نتیجه باید به سمت نظارت مردمی پیش رفت که آن هم شامل تقوا و امر به معروف می‌شود؛ وقتی امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود، مردم باید از نحوه کارکرد مسئولان اطلاع داشته باشند تا بتوانند آنها را نهی کنند.

رئیس سازمان عدالت و شفافیت، افزود: اطلاعات شفاف برای امر به معروف و نهی از منکر،  امری واجب است، حکومت باید امور این واجب الهی را تسهیل کند تا شفاف شود؛ اولین کسی که دارایی‌های خود را اعلام کرد، امیرالمومنین بود، وقتی ایشان به کوفه تشریف آوردند، مردم برای سخنرانی ایشان جمع شدند و در خطبه‌شان اعلام کردند که با مرکب و لباسی که بر تن دارم، به اینجا آمده‌ام و هیچ چیز دیگری ندارم، اگر پس از پایان مسئولیتم با بیش از این مقدار دارایی بروم، به شما خیانت کرده‌ام.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان مطالبه جدی مردم و افراد پاک‌دست جامعه است که تصویب و تایید آن در مجلس می‌تواند امیدی برای بهبود اوضاع ایجاد کرده و گامی مثبت در جهت مقابله با فساد در جامعه، به‌خصوص در سطح کلان باشد.

نظر شما