شناسهٔ خبر: 144236 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اگر در دانشگاه آزاد "نفوذی" وجود دارد باید شناسایی شود

رهبر/2 رئیس دانشگاه آزاد گفت: اگر نفوذی در این دانشگاه وجود دارد و مانع انجام مأموریت‌های اصلی آن محسوب می‌شود، آن را بشناسیم و مانع انجام مأموریت‌هایش شویم.

به گزارش «نماینده»، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست معاونان فرهنگی این دانشگاه طی سخنانی، اظهار داشت: حرکت دانشگاه‌ها براساس فرهنگ موجود در آن دانشگاه شکل می‌گیرد. اندیشیدن، فکر کردن و تصمیم گیری دانشگاهیان، روابط بین استاد با استاد، استاد با دانشجو و کارمند با کارمند همه براساس فرهنگ آن محیط دانشگاهی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در دانشگاه آزاد و با بیان اینکه ما موظف به تحول و تغییر هستیم یادآور شد: یکی از وظایف جدی شما برنامه تحول در محیط دانشگاه آزاد اسلامی است. ما موظفیم این محیط را بشناسیم. اگر مشکلات و مسائلی در حوزه فرهنگ وجود دارد آن را بشناسیم و نقاط ضعف را تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر نفوذی در این دانشگاه وجود دارد و مانع انجام مأموریت‌های اصلی آن محسوب می‌شود، آن را بشناسیم و مانع انجام مأموریتهایش شویم.

رهبر با بیان اینکه جامعه ما جامعه دانشگاهی است و اصلاح این جامعه به جز اصلاح فرهنگ دانشگاه اصلاح نمی‌شود، ادامه داد: دانشگاه آزاد هم اصلاح نمی‌شود مگر اینکه فرهنگ درون آن اصلاح شود.

وی با بیان اینکه عرصه فعالیت فرهنگی به دلیل گسترده بودن نیازمند حضور افرادی کارآمد حرکتی مداوم و همراه با مدیریتی راهبردی است، اضافه کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری در این عرصه باید حرکتی جهادی وجود داشته باشد وظیفه شما معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد فرماندهی جهاد فرهنگی است. فعالیت فرهنگی یک جبهه جنگ است در جبهه جنگ شما دشمن و ابزار دشمن را می بینید اما در عرصه کار فرهنگی دشمن و ابزار آن دیده نمی‌شودلذا بدون طراحی عملیاتی و نقشه راه این فعالیت به نتیجه نخواهدرسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: فرمانده جنگ باید جبهه فرهنگی خود را بشناسد و آن را شناسایی کند. نفوذی‌هایی را که به دنبال ایجاد اختلال در این مسیر هستند را شناسایی کند و شیوه‌های آنها را که ممکن است در بخشهای مختلف متفاوت باشد را شناخته و در مقابله با آن مسیر حرکت کند. فصل مشترک اقدامات آنها مقابله با سبقه‌های دینی اسلامی و ایرانی است.

"شما نیز به عنوان فرمانده این جبهه فرهنگی باید روشهای نفوذ وشیوه های آن را در محیطهای خودتان شناسایی کند. نماد بارز حرکت آنها رفتارهای ضدفرهنگی وسبقه آنها مخالف با دین، مذهب و فرهنگ ایرانی است. آنها به دنبال استحاله فرهنگی دینی و اسلامی هستند و ارزشهای ضددینی و ضدایرانی را باقالبهای ظاهرا موجه به جوانان و دانشجویان ما القا می‌کنند. "

رهبر با تأکید بر ضرورت هوشیاری مسئولان فرهنگی در این عرصه یادآور شد: بدترین روش و شیوه این است که مسئولان ما در چنین شرایطی در خواب باشند و به تعبیر امام علی (ع) اگر بخوابیم دشمن ما را با لگد بیدار می‌کند لذاباید هوشیار بود و این نفوذی‌ها و روش‌ها را شناخت و با آن مقابله کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مفهوم آزادی خاطرنشان کرد: یکی از دام‌هایی که امروز زیر پای جوانان ما انداخته‌اند این است که هر نوع فعالیت ضد فرهنگی را با عنوان آزادی رنگ و لعاب می‌دهند. استاد سر کلاس هر اراجیفی که می‌خواهد می‌گوید و اگر با آن برخوردی صورت گیرد فریاد وا اسلاما سر می‌دهد و می‌گوید اسلام در خطر است. ما اعلام می‌کنیم هر کسی در این قالب بخواهد خدشه‌ای به دین، قرآن، پیغمبر و ولایت وارد کند لحظه‌ای تحمل نمی‌شود و ما قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آزادی غیر از ولنگاری است و در هیچ کجای دنیا آزادی را اینگونه تعریف نمی‌کنند، تصریح کرد:در دانشگاه‌های معتبر می‌بینید که دانشجو می‌تواند با هر شکل و نمادی به دانشگاه بیاید اینجا اگر به دانشجو بگویید  با لباسی که شب گذشته به عروسی رفته‌اید نمی‌توانید به دانشگاه بیایید فریاد سرمی‌دهند که جلوی ازادی را گرفته‌اند. آزادی غیر از رهاسازی است آزادی در هر کجای دنیا چارچوب و ضوابطی دارد و براساس همان ضوابط معنا پیدا می‌کند.

رهبر با اشاره به اینکه آیا هر کسی بخواهد می تواند با قمه و قداره به دانشگاه بیاید و جان دانشجویان را تهدید کند، گفت: برخی در کلاس‌های درس هرچه بخواهند به دانشجو می‌گویند و افکار، عقاید و باور او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از نظر ما این نوع ولنگاری سخت‌تر از این است که اسلحه بگیرید و به دانشگاه بیایید و دیگران را تهدید کنید. برخی در دانشگاه اعتقاد، باور و امید دانشجوی ما را قلع و قمع می‌کنند و این خطرناکتر از آن قداره و اسلحه‌ای است که به سمت جان آن هدف می‌گیرند.

وی  تصریح کرد: چرا دانشجوی ما امروز ناامید است چون من معلم که وظیفه دارم به او امید بدهم طوری در کلاس درس سخن گفته‌ام که او امیدواری خود را از دست داده است. لذا شما معاونان فرهنگی وظیفه دارید چنین افراد و اشخاصی را با دلایل متقن و منطقی شناسایی کنید، ما مدافع آزادی هستیم. آزادی از اصول اسلام است و از ارزش‌ها مهم انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خطاب به معاونان فرهنگی ضمن تأکید بر ضرورت نتیجه گیری اقدامات فرهنگی، گفت: ما از شما پرکردن فرم‌های گزارش را نمی‌خواهیم، اقدامات شما باید در عمل نتیجه آفرین باشند. برای اقدامات فرهنگی نیازمند فعالیت گسترده و شبکه سازی هستیم. اگر شبکه سازی را برای برنامه‌های منسجم فرهنگی بین دانشجویان و اساتید ایجاد نکرده اید به زودی آن را ایجاد کنید.

رهبر در ادامه با بیان اینکه کار فرهنگی نیازمند عزم ملی است، اضافه کرد: این عزم از بالاترین رده دانشگاه که دکتر ولایتی است ایجاد شده و شما در بین دانشجویان و اساتید این حلقه را باید ادامه دهید. اگر بتوانیم این عزم ملی را در این حوزه ایجاد کنیم موفق هستیم و بدانید موفق شده‌اید.

وی با اشاره به دوران جنگ نیز خاطرنشان کرد: در دوران جنگ زمانی که همه توان خود را به میدان آوردیم موفق شدیم و این جا هم بدانید وقتی همه امکانات و توان خود را به میدان بیاورید و عزم خود را برای این عرصه جزم کنیم پوزه دشمن را در این عرصه هم به خاک می‌مالیم.

نظر شما