شناسهٔ خبر: 144215 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا

حدادعادل:

نوروز شاخص هم‌زیستی ایران و اسلام است

حدادعادل رئیس بنیاد سعدی گفت: نوروز در فرهنگ و تمدن اسلامی نشانه و شاخصی از امکان هم‌زیستی ایران و اسلام است.

به گزارش «نماینده» در نشست «نوروز در فرهنگ ایرانی» که سه‌شنبه، ۸ اسفندماه در تالار ملل دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی به‌عنوان سخنران این مراسم گفت: وجود نوروز در فرهنگ و تمدن اسلامی، بقای نوروز و اهمیت داشتن آن یک شاخص از امکان هم‌زیستی اسلام و ایران است که یک نمونه از شیوه رفتار اسلام با نوروز این است که آن را مصداق کفر ندانست و به آن اجازه حیات داد.

وی با بیان اینکه نوروز، شاخصی از امکان هم‌زیستی ایران واسلام است، افزود: اکنون هم، سفره‌های نوروز به قرآن مزین است وهم در لحظه تحویل سال، دعا و قرآن خوانده می‌شود که این سنت با اصل توحید، منافات نداشته و باقی مانده است.

رئیس بنیاد سعدی عنوان کرد: آداب تحویل سال، دید و بازدید، آراستن خانه، عیدی دادن وآشتی کردن از آداب این عید باستانی است که آغاز نوروز را به یک اتفاق طبیعی و مبارک که به انسان جان تازه می‌بخشد، تبدیل کرده است.

رئیس فرهنگستان ادب فارسی با تشریح پیشینه تاریخی نوروز و مقارن دانستن آن با زبان فارسی در دوره‌های مختلف تاریخی و پهنه جغرافیایی به عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران، نوروز محترم شمرده شده و تقویم جلالی را که مبدأ آن هجرت پیامبر(ص) و آغاز آن فصل بهار و نوروز است، به‌عنوان تقویم رسمی قرار داده شده است.

نظر شما