شناسهٔ خبر: 144193 - سرویس «نماینده کاغذی»
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

سلمان خدادادی از بررسی طرح جامع ساماندهی تعطیلات کشور در گفت‌وگو با «نماینده» می‌گوید

کاهش تعطیلات نوروزی به 5 روز!

خدادادی43 ساماندهی تعطیلات کشور مخالفان و موافقان جدی دارد؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در پی ارائه طرح دقیق کارشناسی

به گزارش ماهنامه «نماینده»، «آمریکا 117 روز و چین 115 روز در سال تعطیل هستند، درحالی که ایران 78 روز تعطیلی دارد و در رتبۀ یازدهم قرار گرفته، این درحالی است که سرانۀ کار مفید در ایران 15 است، اما آمریکا با این تعداد از تعطیلات، سرانۀ کار مفیدش 42 است و این نشان می‌دهد کشورهایی که تعطیلات بیشتری دارند، سرانۀ کار مفیدشان بیشتر است.» این عبارت گفتۀ «شکور پورحسین»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون مقایسۀ روزهای تعطیل ایران با دیگر کشورهاست. در واقع ایران دارای بیشترین تعطیلات مناسبتی است اما از آن سو تنها کشوری است که فقط یک روز در انتهای هفته تعطیل است. بی‌شک ارتقای بهره‌وری و افزایش سرانۀ کار مفید در ایران یکی از ابعاد مهم ساماندهی تعطیلات رسمی کشور است؛ موضوعی که‌ سال‌هاست در دولت و مجلس معطل مانده و هنوز منتج به نتیجه مشخصی نشده است.

علاوه‌براین، مواردی چون قاعده‌مند نبودن تعطیلات و توزیع نامتعادل آن در ایام سال، ابهام در تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در دستگاه‌های مختلف، عدم تطابق تعطیلات ایران با سایر کشورها و قطع شدن روابط اقتصادی و سیاسی با جهان در روزهای شنبه و یک‌شنبه، چرخشی شدن تعطیلات در هر سال به علت عدم انطباق تقویم شمسی و قمری و کاهش امکان برنامه‌ریزی مناسب در حوزۀ گردشگری، اختلالات و مشکلاتی را در پی دارند که ضرورت ساماندهی تعطیلات را دوچندان می‌کند.

در همین راستا «سلمان خدادادی»، نمایندۀ مردم ملکان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده»، به تبیین جزئیات و آخرین روند بررسی طرح جامع ساماندهی تعطیلات کشور می‌پردازد و با بیان اینکه یکی از مباحث مهم و مطرح این روزها، ساماندهی تعطیلات کشور است، می‌گوید: «این موضوع از دیرباز در دستورکار مجلس، بزرگان و علما بوده و صاحب‌نظران عقاید مختلفی دربارۀ تعطیلات رسمی کشور داشتند.»

وی می‌افزاید: «از مجلس هفتم طرح‌های مختلفی در این باره تهیه شد و در این بین برخی درخواست حذف تعدادی از روزهای خاص و برخی نیز درخواست افزوده شدن روزهای دیگری را به تقویم رسمی داشتند.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی یکی دو سال اخیر برخی علما و به‌ویژه مقام معظم رهبری پیگیر موضوع مهم ساماندهی تعطیلات رسمی کشور شدند، می‌گوید: «در مجلس دهم تعدادی از همکاران طرح جامع ساماندهی تعطیلات کشور را به همین منظور ارائه و پیشنهاد کرده بودند تا تغییراتی را در تقویم رسمی ایجاد کنند.»

خدادای ادامه می‌دهد: «به‌عنوان مثال در این طرح آمده بود که روزهای شنبه به‌جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد. علت پیشنهاد مزبور این بود که تعطیلات رسمی در دنیا روزهای شنبه و یک‌شنبه است، اما ما پنج‌شنبه و جمعه تعطیل هستیم و از این حیث روابط اقتصادی و سیاسی ما چهار روز با دنیا قطع می‌شود. مخالفان تعطیلی شنبه‌ها نیز معتقد بودند روزهای شنبه، روز رسمی یهودیان است.»

وی در پاسخ به پرسشی دربارۀ کاهش تعطیلات نوروزی نیز اظهار می‌کند: «در طرح پیشنهادی بررسی جامع تعطیلات کشور تعطیلات نوروز از 13 به 5 روز کاهش یافته است. در این طرح حذف تعطیلی 29 اسفند و روزهای 12 و 13 فروردین آمده است. بسیاری نمایندگان مخالف حذف تعطیلی 13 فروردین و عده‌ای دیگر موافق بودند، باید این روز تعطیل بماند.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد حذف تعطیلی 15 خرداد نیز به‌دلیل آنکه حضرت امام(ره) تأکیدشان بر عزای عمومی در این روز است و نه تعطیل رسمی در این طرح مورد تأکید قرار داشت، می‌گوید: «در سال اول مجلس دهم که بنده مسئولیت کمیسیون اجتماعی را برعهده داشتم سه جلسه را با حضور تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران امر و نمایندگان علما در کمیسیون برگزار کردیم، اما در نهایت از آنجا که حساسیت برخی روزها در تقویم رسمی بالا بود با حجم بالای موافقت و مخالفت‌ها روبه‌رو شدیم.»

خدادادی می‌گوید: «ساماندهی تک‌تک روزهایی که به آنها اشاره کردم، مخالفین و موافقان جدی داشت و در نهایت بعد از سه جلسه تصمیم بر این شد که این طرح برای کار کارشناسی دقیق به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شود و مرکز نیز این موضوع را مفصل بررسی کند، نظر بزرگان و علما و اصحاب امر را دریافت و طرحی جامع و کامل را ارائه دهد.»

به‌گفتۀ وی این طرح روزهای پایانی خود را در مرکز پژوهش‌ها می‌گذراند و امیدواریم هرچه سریع‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس کار تحقیقی و پژوهشی خود را ارائه دهد تا در دستور کار مجلس قرار گیرد. در واقع این طرح آخرین روزهای بررسی خود را سپری می‌کند و ان‌شاءالله به‌زودی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی دربارۀ سرانجام لغو تعطیلی هشتم ربیع‌الاول به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی) نیز می‌گوید: «تعطیلی این روز سال گذشته در مجلس مصوب شده بود اما در تقویم رسمی وارد نشده بود اما چون مصوبۀ قانونی داشت، تعطیل اعلام شد؛ با این حال برخی همکاران معتقد بودند که این تعطیلی بیش از حد است و نباید وارد تقویم شود. به همین علت اوایل آذرماه طرح یک فوریتی مبنی بر حذف تعطیلی روز هشتم ربیع‌الاول از تقویم رسمی مطرح و در جلسۀ اخیر کمیسیون اجتماعی تصویب شد. اکنون باید منتظر اعلام نظر نمایندگان در صحن باشیم و اگر در صحن مصوب شود، این روز دیگر در تقویم تعطیل نیست.»

نظر شما