شناسهٔ خبر: 144183 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ابوترابی: لایحه مدیریت بحران دولت دردی از بحران‌ها دوا نمی‌کند

ابوترابی یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: لایحه مدیریت بحران دولت مشکلات زیادی داشت که ما تا حدی این مشکلات را در مجلس برطرف کردیم، اما هنوز هم این لایحه دردی از بحران‌های ما دوا نخواهد کرد. در لایحه دولت به مقوله پیش بینی و پیش گیری توجه نشده بود اما ما در مجلس به این دو مقوله پرداختیم.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی در خصوص لایحه مدیریت بحران که در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: در لایحه دولت به مقوله پیش بینی و پیشگیری توجه چندانی نشده بود اما ما در مجلس به این دو مقوله پرداختیم و پیش بینی و پیشگیری را اساس کار خود قرار دادیم تا حداقل بتوانیم از اتفاقات ناگواری که پیش بینی می شود، پیشگیری کنیم. لایحه مدیریت بحران دولت مشکلات زیادی داشت که ما تا حدی این مشکلات را در مجلس برطرف کردیم. اما از آنجا که نمی شود اصل لایحه را تغییر داد هنوز هم از نظر من در این لایحه مشکلاتی وجود دارد. این لایحه اکنون چاپ شده و در نوبت بررسی در صحن است.

وی در ادامه گفت: از نظر من در این لایحه دعوا فقط بر سر پول بوده و دولت به دنبال حل مشکل مردم نبوده است. در اصل دعوا بر سر این بوده که پولی که هر سال مجلس برای مدیریت بحران در نظر می گیرد به جای اینکه به سازمان برنامه و بودجه داده شود به وزارت کشور بدهند. ما در کارگروهی که در کمیسیون داشتیم به مقوله پیش بینی و پیش گیری توجه کردیم و سعی کردیم تا حدی لایحه دولت را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه چه میزان در زمینه مدیریت بحران از حد ایده آل فاصله داریم، بیان کرد: برای مدیریت بحران  دو نگرش در دنیا وجود دارد.  در نگرش اول یک وزارت خانه تشکیل می دهند و در نگرش دیگر به صورت شورایی کار را ادامه می دهند. در کشور ما نیز به صورت شورایی مدیریت بحران انجام می شود. در زمان بحران همه دستگاه ها می آیند و وضعیت آشوب بازاری که امروز مشاهده می کنیم، اتفاق می افتد. مدیریت بحران در زمان بحران خودش بدترین بحران در کشور ما است چراکه ما نمی توانیم کار جمعی انجام دهیم.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: ما باید مانند سایر کشورهای دنیا برای مدیریت بحران یک وزارتخانه داشته باشیم. ما در بحث زلزله زدگان کرمانشاه مدیریت واحد نداشتیم. ما باید اورژانس و هلال احمر و سازمان مدیریت بحران را با یکدیگر ادغام کنیم و یک وزارتخانه به نام مدیریت بحران تشکیل دهیم. این وزارتخانه باید هلیکوپتر و ماشین آلات لازم را داشته باشد تا در زمان بحران بتواند مدیریت صحیح داشته باشد. از طرف دیگر هلال احمر از آنجا که بعد بین المللی و اساس نامه بین المللی دارد، باید حکمش را وزیر مدیریت بحران به جای رئیس جمهور امضا کند تا از نظر بین المللی نیز مشکلی نداشته باشد.

ابوترابی خاطر نشان کرد: امروز کشور روسیه و خیلی از کشورهای دنیا، یک وزارتخانه قوی برای مدیریت بحران دارند هم چنین پروتکل هایی نیز با نیروهای مسلح خود دارند تا در زمان بحران نیروهای مسلح بیایند و به همراه وزارتخانه به آسیب دیدگان کمک کنند. ما متاسفانه امروز وضعیت آشفته ای داریم. در کرمانشاه بدترین حالت، عدم مدیریت واحد بود. در بحث پلاسکو و زلزله کرمانشاه و سقوط هواپیما نیروهای مسلح اصل مطلب بودند. ما باید همه این مسائل را در مدیریت بحران ببینیم که اکنون ندیده ایم.

وی در پایان گفت: مجلس سعی کرده لایحه دولت را تا حدودی اصلاح کند. تا حدی که قانون اجازه می‌داد و امکان اصلاحات بدون تغییر ماهیت لایحه بود، اصلاح کردیم. اما ظرفیت اینکه اساسا آن را اصلاح کنیم وجود نداشت.

نظر شما