شناسهٔ خبر: 144176 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انگلیس درباره یمن رفتار صادقانه‌ای ندارد

قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی: سعی می‌کنیم از فرصت‌ها برای کمک به برون‌رفت یمن از این بحران‌ها استفاده کنیم، اما ما یک رفتار ناصادقانه‌ای را از دولت انگلیس می‌بینیم که علیرغم شعارها برای پایان جنگ تلاش می‌کند از سازکار بین‌المللی برای حمایت از متجاوز حمایت کند.

به گزارش «نماینده»، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با تسلیت سانحه هواپیمایی شرکت آسمان به مردم و خانوده آن‌ها، از تمام کسانی که در منطقه در حال تلاش برای یافتن ابدان جان‌باختگان هستند تشکر کرد.

مردم بی‌گناه دمشق هم قربانی حملات تروریست‌ها هستند

وی در خصوص وضعیت در غوطه شرقی دمشق گفت: موضوع سوریه موضوعی پیچیده است که بازیگران زیادی در آن حضور دارند. امیدواریم که قطعنامه جدید (شورای امنیت) بتواند آتش بس را در همه نقاط سوریه برقرار کند و اجازه دهد که کمک‌های بشردوستانه به تمام نقاط سوریه ارسال شود، کاری که جمهوری اسلامی ایران همواره بر آن همیشه تاکید داشته است. ما در دمشق هم شاهد کشتار مردم بی‌گناه هستیم و امیدواریم این آتش‌پراکنی‌ها متوقف شود و کمک‌های بشر دوستانه آغاز شود.

ایران می‌تواند مبدا تلاش‌های صلح‌جویانه در منطقه تلقی شود

سخنگو در خصوص اظهارات ظریف درباره نظم جدید در منطقه گفت: بحث هژمونی ایران در منطقه مطرح نیست، ایران روابط متقابل توأم با احترام با همه همسایگان خود دارد و ایران قدرتمند می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد ثبات در منطقه داشته باشد و مبدا تلاشهای صلح‌جویانه در منطقه تلقی شود.

امیدواری به تحقق پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده در سواحل مکران

قاسمی در خصوص توسعه سواحل مکران از سوی هند گفت: مباحث زیادی در خصوص خطوط انتقال انرژی در منطقه وجود دارد اما شرایط کشورهای منطقه متأسفانه اجازه تحقق بسیاری از این پروژه‌ها را نداده است. در سفر رئیس جمهوری به هند مذاکرات و توافقات خوبی در خصوص بحث انرژی داشتیم و ادامه خواهیم داد و امیدوارم با توجه به رایزنی‌هایی که با سایر کشورهای منطقه است آنچه به صورت واقع بینانه است، رخ دهد.

آمریکا در مسیر بهره‌مندی ایران از منافع برجام کارشکنی می‌کند

وی در خصوص اظهارات عراقچی درباره تأمین نشدن انتظارات ایران درباره برجام گفت: ما در برجام منافع زیادی داشتیم اما با تخطی‌ها و کارشکنی‌های دولت آمریکا روبرور بودیم تا نتوانیم از تمام منافع آن بهره‌مند شویم. برجام توانسته در حوزه‌های مختلفی برای ایران مفید واقع شود و من صفر و صدی نگاه نمی‌کنم و باید آمریکا برگردد به تعهداتی که ملزم به رعایت آنهاست.

به هرگونه اقدام آمریکا در خصوص برجام پاسخ مقتضی خواهیم داد

سخنگو در خصوص برآورد دستگاه دیپلماسی از رفتار آمریکا گفت: تصور می‌کنم ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا هنوز نتوانسته‌اند به جمع‌بندی برسند و صداهای گوناگونی شنیده می‌شود، هدف غایی آن‌ها ایجاد فضایی است که ایران از مزایای برجام به صورت قطعی سود نبرد. تصور می‌کنم جمع‌بندی قطعی در امریکا برای خروج از برجام وجود ندارد. در صورت هرگونه تصمیمی که توسط آمریکا برای خروج از برجام اتخاذ شود با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی و رصدی که از رفتار آمریکا داریم پاسخ مقتضی را به این اقدام خواهیم داد و این موضوع از طریق هیئت نظارت بر برجام اعلام خواد شد.

برای بهینه‌سازی مدیریت حج باید راهکارهای بهتری ارائه و اجرایی شود

سخنگو در خصوص انتقادات مطرح شده درباره مدیریت عربستان بر حج گفت: این موضوع جدیدی نیست و از دیرباز در خصوص نوع مدیریت عربستان بر مسئله حج انتقادات زیادی مطرح بوده و بعد از حوادث «منا» این موضوع در جهان اسلام با شدت بیشتری مطرح است. در جهان اسلام باید در این خصوص بیشتر فکر شود تا در جهت بهینه‌سازی مدیریت حج که یک اقدام اسلامی است راهکارهای بهتری ارائه و اجرایی شود.

سخنان ترامپ علیه ایران بیهوده و بی‌ارزش است

قاسمی در خصوص شروط ترامپ برای تمدید برجام گفت: آمریکا تجربه بسیاری در فرافکنی و اتهام به جمهوری اسلامی ایران دارد و (این روند) ادامه خواهد داشت، این سخنان بیهوده و بی‌ارزش را نباید جدی تلقی کرد زیرا فایده‌ای هم برای آمریکا نخواهد داشت.

رفتار دولت انگلیس در موضوع یمن ناصادقانه است

وی درباره سوالی در خصوص اشتراک نظر انگلیس و ایران درباره یمن گفت: در سفر عراقچی به لندن فرصتی را داشتیم که پیرامون مسایل مختلف گفتگوهایی را داشته باشیم که به‌صورت دوره‌ای هر شش ماه صورت می‌گیرد و فکر می‌کنم در این سفر پیرامون یمن صحبت شده است. سعی می‌کنیم از فرصت‌ها برای کمک به برون‌رفت یمن از این بحران‌ها استفاده کنیم، اما ما یک رفتار ناصادقانه‌ای را از دولت انگلیس می‌بینیم که علیرغم شعارها برای پایان جنگ تلاش می‌کند از سازکار بین‌المللی برای حمایت از متجاوز حمایت کند.

ایران و ترکیه در موضوع سوریه اشتراک مساعی دارند

سخنگو در خصوص اختلاف نظر ایران و ترکیه در خصوص عفرین گفت: ما درباره سوریه همیشه با ترکیه در تماس بوده‌ایم، در برخی موارد اشتراک نظر و گاهی اختلاف نظر داشته‌ایم، مهم این است که ما اشتراک مساعی داریم و طی روزهای گذشته گفتگوهایی بین اردواغان، پوتین و روحانی شد و قرار شد سه کشور در ماه مِی در ترکیه دیدار داشته باشند و وزرای خارجه سه کشور در مسیر روند آستانه مذاکراتی داشته باشند که این مذاکرات در حل اختلاف‌نظرها موثر است و در تلاش برای بازگشت آرامش و مبارزه با تروریسم در سوریه کمک‌کننده خواهد بود.

یمن جزو دستورکارهای ویژه دیدارهای عراقچی در مونیخ بود

وی در خصوص ملاقاتهای عراقچی در مونیخ گفت ملاقات‌های زیادی انجام گرفت که طیف وسیعی را شامل می‌شد و یکی از آن‌ها یمن بود و در جایگاه ویژه‌ای قرار داشت.

روابط ایران و هند روبه پیشرفت است

سخنگو در خصوص روابط ایران و هند و سفر هیئت پارلمانی به هند گفت: روند روابط دو کشور رو به جلو و پیشرفت بوده که در پی سفر نارندرا مودی به تهران و سفر حسن روحانی به دهلی انجام گرفت و اسناد زیادی به امضا رسید و برای اولین بار گروه دوستی پارلمانی دو کشور تشکیل شد و این گروه‌های دوستی می‌تواند نقش مکمل و به‌سزایی را در روابط دو کشور ایفا کند و این برای نخستین بار است که با هند این گروه‌ها تشکیل می‌شود که امیدواریم در هند نیز تشکیل شود.

تلاش داریم با ایجاد ثبات در منطقه، کشورهای همسایه روابط مسالمت‌آمیزی داشته باشند

قاسمی در خصوص سفر ظریف به روسیه و احتمال دعوت ایران از روسیه برای میانجیگ‌ری در مسایل منطقه گفت: با توجه به نوع روابط ایران و روسیه و جایگاه روسیه در غرب آسیا و همکاری ثمربخش دو کشور در مسئله سوریه و مبارزه با تروریسم که در نوع خود بی‌نظیر بود، حضور روسیه برای کمک به صلح می‌تواند مثمر ثمر باشد و ما در روند ایجاد یک منطقه با ثبات که کشورهای همسایه در روابط مسالمت‌آمیز قرار بگیرند نیاز به یک حرکت دسته جمعی داریم و همکاری ایران و روسیه و همه کشورهای منطقه امر خیر و ثمر بخشی برای مردم منطقه باشد.

در خصوص سیاست منطقه‌ای ایران با هیچ طرفی حتی اروپایی‌ها مذاکره نخواهیم کرد

وی در خصوص اخبار منتشر شده درباره توافق برای مذاکرات ایران و اروپا در حوره مسایل منطقه‌ای گفت: ما پیرامون همه مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با همه کشورها تبادل نظر داریم و این رفت و آمدهای سیاسی اگر این گفت‌وگوها را نداشته باشد چیزی از آن باقی نخواهد ماند. ما با اروپا می‌توانیم همچون دهه‌های گذشته این گفتگوها را داشته باشیم. اما اعلام کرده‌ایم که در خصوص برخی موضوعات مذاکراتی با دیگر کشورها نخواهیم داشت که سیاست‌های منطقه‌ای یکی از آنهاست و ما درباره چگونگی روابط با همسایگان خودمان تصمیم گرفته و به اجرا می‌گذاریم، اما این موضوع با تبادل نظر متفاوت است و آن‌ها باید به این تفاوت دقت کنند.

همکاری‌های اقتصادی از جمله دستورکارهای سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران

سخنگو در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: این سفر در دستور کار است و امیدواریم هر چه زودتر در تهران باشد، زیرا موضوعات بسیاری در دستور کار است به‌خصوص همکاری‌های اقتصادی که روندی رو به رشد را دنبال می‌کند و مسایل دو جانبه و مسایل منطقه و نیز مسایل اروپا.

مردم سوریه با آلام زیادی روبه‌رو هستند

قاسمی در خصوص تصویب آتش‌بس در سوریه و ادامه عملیات ترکیه در عفرین گفت: در حوزه سیاست خارجی هیچگونه تضمینی وجود نداشته و نخواهد داشت و هر نوع قطعنامه‌ای به‌خصوص در سوریه می‌تواند با شکنندگی روبرو شود و امید ما این است که این قطعنامه اجرایی شود تا امدادرسانی به تمامی نقاط سوریه انجام شود. مردم سوریه با آلام زیادی روبه‌رو هستند و نیاز زیادی برای جلوگیری از کشتار و کمک‌های بشر دوستانه وجود دارد.

حمایت آمریکا از منافقین نشان‌دهنده پیروی واشنگتن از استانداردهای دوگانه است

سخنگو در خصوص دیدار مقامات آمریکایی در آلبانی با منافقین گفت: این یک نوع دخالت آشکار و حمایت از تروریسم است، زیرا اسناد روشنی مبنی بر تروریست‌بودن این گروه وجود دارد و ما آن را حمایت از تروریسم و پیروی از استاندارهای دوگانه می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم.

جهان اسلام باید در مقابل تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس حرکتی جدی انجام دهد

قاسمی در خصوص اعلام زمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گفت: مواضع ما درباره مسئله فلسطین و انتقال پایتخت روشن است و هر آنچه بتوانیم با کشورهای اسلامی رایزنی خواهیم کرد. این یکی از سیاست‌های بسیار غلط آمریکاست که در آینده تاوان آن را خواهد داد. با نابخردی‌هایی که در تصمیمات آمریکا می‌بینیم نیاز به یک حرکت جدی در جهان اسلام وجود دارد.

تلاش عربستان برای دستیابی به فناوری هسته‌ای به طنز شبیه است

وی در خصوص همکاری هسته‌ای بین امریکا و عربستان گفت: اطلاع دقیقی درباره مسایل فنی آن ندارم اما باید آن را طنز دانست چرا که عربستان از توانمندی لازم و زیرساخت و نیروی انسانی لازم برخوردار نیست و هرچیزی را با دلار نمی‌توان خرید و این موضوع را باید در چارچوب روابط فعلی امریکا و عربستان دانست اما ما آن را رصد می‌کنیم.

امیدواریم آرامش به غوطه و دمشق بازگردد

سخنگو در خصوص اظهارات سرلشکر باقری درباره قطعنامه اخیر درباره سوریه گفت: تماسهای سه کشور وجود دارد. خشونت و کشتار قطعا مورد نظر ما نیست و برای بازگشت آرامش از دیرباز تلاش کرده‌ایم و امیدواریم این قطعنامه در کوتاه مدت بتواند فضایی را برای بازگشت آرامش در غوطه و دمشق به‌وجود آورد و این کشت و کشتار متوقف شود.

وضعیت یمن حاصل صدور تسلیحات انگلیس و آمریکا به عربستان است/ قطعنامه مطرح در شورای امنیت کمک به متجاوزان است

قاسمی در خصوص نشست شورای امنیت درباره یمن گفت: ما ارسال سلاح به من نداریم و این فرافکنی کسانی است که به جنگ و خونریزی در یمن دامن می‌زنند. انچه مدنظر جمهوری اسلامی ایران است توقف تجاوز به یمن از سوی عربستان است. تهیه این نوع قطعنامه‌ها کمکی به وضعیت یمن نخواهد کرد و تلاشی که در دولت انگلیس صورت گرفته و استفاده از سازکار بین‌المللی برای ایجاد فضایی امن برای متجاوز در محیط بین‌المللی امری مذموم است، آنچه در یمن اتفاق می‌افتد حاصل صدور تسلیحات انگلیس و آمریکا به عربستان است و این نوع رفتار قابل قبول نیست. طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از اعضای شورای امنیت تماس و تبادل نظر داشته و سعی داشته توجه آن‌ها را به جنایاتی که در یمن رخ می‌دهد جلب کند. این قطعنامه در صورت تصویب کمک به متجاوزین و تشدید تجاوز خواهد بود.

بسیاری از کشورهای به دولت ترامپ و آمریکا بی‌اعتماد هستند

سخنگو در خصوص سناریوی نمایش تکه‌های آهن از سوی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: این رفتارها که جدید هم نیست شبیه نمایش است و بخش زیادی از مردم جهان هم به‌خوبی در این مورد آگاهی لازم را دارند و این نمایش‌ها را که بسیار غلط و ناشیانه اجرا می‌شود را باور نمی‌کنند. بی‌اعتمادی به دولت ترامپ و آمریکا را در رایزنی‌های خود با بسیاری از طرفها دیده‌ایم و آن‌ها واقعیت را تشخیص و تمیز می‌دهند.

در خصوص ایده گفتگوهای منطقه‌ای با کشورهای منطقه رایزنی شده است

قاسمی در خصوص پیشنهاد ظریف درباره گفتگوهای منطقه‌ای گفت: این ایده‌ای است که اعلام شده و در تماس با کشورهای منطقه درباره آن رایزنی شده است و امیدورایم آن‌ها را به این ایده نزدیک کنیم که برای رسیدن به یک منطقه امن نیازمند حرکت جمعی هستیم.

مقامات بحرین به سفارش دیگران علیه ایران یاوه‌گویی می‌کنند

سخنگو در خصوص اظهارات ضد ایرانی مقام بحرینی گفت: برخی صحبت‌ها آنقدر بی‌ربط، بی‌جا و دروغ است که صرف وقت برای پاسخ به آن‌ها نادرست است. برخی مقامات بحرین به سفارش دیگران از این یاوه‌گویی‌های بی‌ربط دارند که نیازی به پاسخ ندارد.

نفت و انرژی یکی از دلایل دخالت آمریکا در منطقه است

قاسمی در خصوص حضور آمریکا و روسیه در منطقه گفت: آمریکای ترامپ نشان می‌دهد که به حوزه نفتی و انرژی باز می‌گردد و شرکت‌های نفتی بازگشت مجدد را دارند. یکی از دلایل دخالت آمریکا در کشورهای منطقه می‌تواند بحث انرژی باشد.

نازنین زاغری به خاطر جرایمش دوران محکومیت را طی می‌کند

وی در خصوص اظهرات همسر نازنین زاغری علیه ایران و موضوع غرامت انکلیس به ایران گفت: بحث خانم زاغری حقوقی و قضایی است و وی دوران محکومیت خود را طی می‌کند. بحث دو تابعیتی از سوی ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و به خاطر جرم‌هایی وی که در سیستم قضایی مطرح شده دوران محکومیت خود را طی می‌کند این موضوع به وزارت خارجه ارتباط پیدا نمی‌کند. ارتباط موضوع زاغری و غرامت انگلیس بی‌ربط است.

صحبت‌های ضدایرانی مقامات آمریکایی تعجبی ندارد

سخنگو در خصوص اظهارات ضدایرانی مطرح شده در نشست مونیخ گفت: صحبت مقامات آمریکایی در مونیخ علیه ایران تعجبی ندارد و بر همگان روشن است که چه سیاست‌هایی درباره ایران از سوی نهادهای آمریکایی دنبال می‌شود، اما کشورها بر اساس منافع ملت خود رفتار می‌کنند. این نیز در ادامه همان عهدشکنی امریکا در خصوص نزدیک نشدن ایران به کشورهای دیگر است اما تاکنون حاصلی نداشته و شکستی است در شکست‌های پی‌درپی آمریکا، زیرا ما در روابط با کشورها به صورت تک‌به‌تک پیش می‌رویم و با تعدادی قرارداد بستیم و با تعدادی در حال بستن قرار داد هستیم و آمریکا محبور خواهد شد که از این اقدامات که جز نفرت‌پراکنی حاصلی نداشته است، دست بردارد.

صحبت‌های ترامپ جدید نیست و ایران با تمام توان سیاست‌های خود را به پیش می‌برد

وی در خصوص تهدید ترامپ علیه ایران گفت: این سوال باید از خود وی پرسیده شود. من نمی‌توانم مفسر سخنان وی باشم و برای ما این نوع صحبت کردن علیه ایران موضوع جدیدی نیست و جمهوری اسلامی ایران با تمام توان سیاست‌های خود را به پیش می‌برد.

نظر شما