شناسهٔ خبر: 144168 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

راهکارهای فراکسیون محیط‌زیست برای آلودکی هوا در گفت‌وگوی «نماینده» با «جبار کوچکی‌نژاد»

تصمیم‌گیری برای آلودگی هوا پیش از مرحله بحران

کوچکی نژاد سازمان محیط‌زیست باید درباره افزایش بی‌رویه روند شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری واکنش نشان دهد.

به گزارش ماهنامه «نماینده»، همواره پاییز در ذهنمان فصل برگ‌ریزان و یادآور خیابان‌های خیس است و زمستان هم سفیدی درختان و قله‌های پوشیده از برف؛ اما سال‌هاست که این تصور از ذهنمان رخت بسته و جای خود را به آسمان تیره و پردود داده و دیگر حتی از بام تهران نیز نمی‌توان شهر را به‌درستی نظاره‌گر بود و آسمان آبی برایمان به یک آروزی دست نیافتی تبدیل شده است. براساس آمار، طی سال جاری تهرانی‌ها بیش از 65 روز هوای ناسالم را تجربه کردند و مدارس نیز 4 روز پی در پی تعطیل شدند. متأسفانه در سال از هر 3 روز یک روز هوای پایتخت توسط یک یا چند آلاینده اصلی آلوده می‌شود. یکی از راهکارهای رفع آلودگی این است که مدیران و مسئولان حوزه شهری باید از سنگینی صنایع و فعالیت‌های آلاینده بکاهند و با برنامه‌های تشویقی در مردم و متولیان شهر احساس مسئولیت ایجاد کنند. طبق آمار بیش از 70 درصد «ذرات معلق» در هوای تهران را منابع متحرک یا خودروها تولید می‌کنند که از این 70 درصد کمتر از 3 درصد توسط خودروهای سواری تولید می‌شود و بیش از 97 درصد را نیز کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌ها تولید می‌کنند. از جمله راهکارهای مبارزه با رفع آلودگی هوا به‌جای درخواست دعا از مردم توسط مسئولان و مدیران حوزه محیط‌زیست می‌توان به حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری، نصب فیلتر دوده روی دیزل‌ها، مبارزه با پدرخوانده‌های صنعت و... نام برد.

در همین راستا «جبار کوچکی‌نژاد» نائب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده»، پیرامون اقدام‌های صورت گرفته و تدابیر لازم برای حل بحران آلودگی هوا در کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران، اظهار کرد: «در جلسه اخیری که فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با موضوع آلودگی هوای شهر تهران برگزار کرد، موضوع آلودگی هوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

وی افزود: «آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها هر سال در یک مقطع زمانی در ایام سرد سال اتفاق می‌افتد. معتقدم می‌توان از رسیدن وضعیت به‌مرحله بحران پیشگیری کرد تا مردم آسیب نبینند و طرح‌های متفاوتی اعم از زوج و فرد کردن خروج خودروها را پیش از رسیدن به اوج آلودگی هوا به‌کار گرفت.»

نائب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان محیط‌زیست، استانداری و شهرداری بنشینند و چاره اساسی برای حل این بحران بیندیشند. در پاسخ به پرسشی درباره «ورود مجلس به موضوع افزایش بی‌رویه شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری بنزین سوز با توجه به نقش 19 درصدی این موتورها در افزایش آلاینده‌ها در آسمان تهران»، عنوان کرد: «درباره آلودگی هوا در برنامه ششم توسعه قوانینی وضع و اهدافی برشمرده شده است؛ از جمله آنکه باید هر سال 10 درصد موتورهای بنزین سوز و کاربراتوری را خارج و به‌جای آن موتور برقی انژکتوری را در اختیار مردم قرار دهند. در قانون برنامه ششم توسعه وزارت راه، شهرداری و وزارت کشور مسئول حل این موضوع هستند و موظف‌اند هر سال 10 درصد موتورهای بنزین سوز را خارج کنند تا بخشی از آلودگی هوا رفع شود.»

وی افزود: «درباره افزایش بی‌رویه روند شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری، سازمان محیط‌زیست باید ابزار نظارتی و کنترلی را به‌کار بگیرد. قرار است به‌زودی با آقای «کلانتری»، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست جلسه‌ای در این خصوص داشته باشیم.»

نائب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارنظرهای چندی پیش کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست که از مردم خواسته بود دعا کنند تا باد بیاید و آلاینده‌ها را از آسمان با خود ببرد، گفت: «بله، لابد آقای کلانتری از هوش بالایی برخوردار است که فقط می‌تواند این دعا را انجام بدهد.»

کوچکی‌نژاد با اشاره به وجود پدرخوانده‌های صنعت و نقش آنها در آلودگی هوای شهر، اظهار کرد: «دولت مصوبه‌ای مبنی بر خروج بخش صنعت از تهران و جلوگیری از ورود صنایع جدید دارد که متأسفانه به‌درستی انجام نشد. معتقدیم دولت آقای روحانی باید بایستد و کارخانه‌های دودزا و آلوده کننده را از تهران خارج و مجوز ورود نیروی انسانی جدید را به تهران ندهد. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها می‌توانند به استان‌های دیگر منتقل شوند.»

وی درباره تقدیم طرح جدید «محمدعلی نجفی» درباره آلودگی هوا به رئیس مجلس عنوان کرد: «هنوز این طرح به بحث گذاشته نشده است. ما لایحه هوای پاک را تصویب کرده‌ایم و دیگر نیازی به قانون‌گذاری در این عرصه نیست بلکه تأکید ما بر روی اجرای درست قوانین موجود است. اکنون لایحه هوای پاک مصوب و به قانون تبدیل شده است اما بعضاً درباره آن کوتاهی می‌شود که حتماً این موضوع را در فراکسیون محیط‌زیست پیگیری می‌کنیم.»

نائب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جابجایی و انتقال بخشی از تعطیلات تابستانی مدارس به فصل پاییز با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها در ایام سرد سال و تعطیلی‌های ناگهانی مدارس در پی تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا در هر سال، اظهار کرد: «طرح ساماندهی تعطیلات در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است و فعلاً نتیجه‌ای از آن منتج نشده است.»

کوچکی‌نژاد درباره معضل ریزگردهای اهواز نیز گفت: «در لایحه بودجه سال آینده ارقام خوبی برای ریزگردها و پسماندها پیش‌بینی شده و امید است اجرا شود و از بار مشکلات بکاهد.»

وی در پایان درباره ضعف عملکردی دولت و ضعف نظارتی مجلس در باب اجرای قوانین وضع شده در حوزه محیط‌زیست و به‌ویژه آلودگی هوا اظهار کرد: «دولت در حوزه‌های مختلف اجرا دچار کندی شده و این امر به محیط‌زیست آسیب می‌زند. دولت باید برای حفظ و نگهداری خودش سریعاً کار اساسی انجام دهد. شاهد بودیم در اوج آلودگی هوا شهردار تهران در انظار عمومی ظاهر نمی‌شد و دولت و شهرداری در این بخش خوب عمل نکرده‌اند و راهکارشان این بود که مراکز آموزشی را تعطیل کنند که این امر خود باعث وارد آمدن خساراتی به کشور می‌شود.»

نظر شما