شناسهٔ خبر: 144066 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

حجت‌الاسلام سلیمی در گفت‌وگو با «نماینده»:

قانون امر به معروف در کتابخانه دولت خاک می‌خورد

علیرضا سلیمی2 نماینده مجلس تصریح کرد: قانون «امر به معروف و نهی از منکر» مدت‌هاست در کتابخانۀ دولت گذاشته شده و روی میز آقایان نیست که آن را اجرا کنند.

ماهنامه «نماینده» - حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی «نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی» سه‌شنبه ۴ مهر ماه طی تذکری در صحن مجلس از عدم اجرای قوانین مصوب شده توسط دولت انتقاد کرد و گفته بود: «قانون امر به معروف مانند بسیاری دیگر از قوانین بر زمین مانده و اجرا نشده است، دستور فرمائید، پیگیری شود.» مسعود پزشکیان «نائب رئیس اول مجلس» که در غیاب «علی لاریجانی» اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر او گفت: «از دولت می‌خواهیم به این مسائل رسیدگی کند؛ قانون نباید معطل بماند.»

با توجه به پیگیری و تذکر این نماینده مجلس نسبت به عدم اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر سراغ او رفتیم و پیرامون عدم تمایل دولت برای اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، سؤال کردیم. سلیمی می‌گوید: «قانون امر به معروف یکی از قوانین زمین مانده به‌حساب می‌آید، بیش از ۱۰ قانون از سوی دولت اجرا نمی‌شوند. نمی‌دانیم چرا به قانون بی‌توجه‌ای می‌کنند؟»

علیرضا سلیمی «نماینده مردم محلات ودلیجان در مجلس شورای اسلامی» در گفت‌وگو با «نماینده»، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و با بیان اینکه در اصل هشتم قانون اساسی به‌صورت مفصل به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است، گفت: «متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر از اصولی است که بر زمین مانده است.»

وی تصریح کرد: «قانون در مورد امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، قانون محکمی هم داریم، ولی عمل نمی‌شود.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «قانون امر به معروف و نهی از منکر ۲ سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است؛ در این قانون وظایف تمامی دستگاه‌ها به‌صورت شفاف مشخص شده است.»

حجت‌الاسلام سلیمی در پاسخ به این سؤال که «پس چرا دولت، قانون امر به معروف و نهی از منکر را اجرا نمی‌کند؟»، گفت: «آقایان باید توضیح بدهند، ما منتظر توضیح آقایان هستیم. وقتی قانونی مصوب شد، لازم‌الاجراست.»

امام(ره) فرموده بودند: «همه باید در مقابل قانون تمکین کنند.»

وی تأکید می‌کند: «امر به معروف و نهی از منکر یک امر تشریفاتی نیست؛ امر به معروف و نهی از منکر براساس نصح صریح قانون یک وظیفه همگانی است که براساس این قانون دولت و مردم وظایفی دارند که باید اجرا کنند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هنوز آقایان پاسخی ارائه نکرده‌اند، افزود: «قانون امر به معروف رفت و برگشت‌های فراوانی داشت، سالیان سال روی آن کار شد تا به تصویب رسید، اکنون که تصویب شده است دولت انجام نمی‌دهد. همچنین براساس اصل ۸ قانون اساسی باید این موارد جدی گرفته شود اما نمی‌دانم چرا سرنوشت این قانون و قوانین دیگر که به تصویب رسیده است این‌گونه دارد رغم می‌خورد.»

سلیمی با بیان اینکه قانون امر به معروف و نهی از منکر یکی از قوانین بر زمین مانده است، تصریح کرد: «ما قوانین دیگری نیز داریم که بر زمین مانده و دولت به آن قوانین توجه نمی‌کند، نمونه آن «یارانه‌ها» است. در مورد یارانه‌ها یک ایراد مطرح می‌کردند که به دولت قبل وارد است و آن هم عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.» حال این پرسش مطرح می‌شود «آیا دولت مستقر این قانون را اجرا می‌کند؟» باید گفت: «این دولت هم اجرا نکرد.»

وی ضمن انتقاد شدید از بی‌توجهی دولت به مصوبه‌های خانه ملت، اظهارداشت: «ما سؤال می‌کنیم سهم صنعت و کشاورزی چه شد!؟ در برنامه ششم آورده بودیم «یارانه پردرآمدها حذف شود، چرا یارانه ثروت‌مندان را حذف نمی‌کنید!؟»، گفتیم یارانه اقشار ضعیف افزایش پیدا کند؛ قانون است. چرا قانون را عمل نمی‌کنند؟ دولت چه ملاحظاتی دارد؟»

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین به قانون اقدام متقابل(برجام) اشاره کرد و یادآورد شد: «قانون دیگری هم که مورد بی‌توجه‌ای دولت قرار گرفته، قانون اقدام متقابل است. آش به‌گونه‌ای شور شد که همه متوجه آن شدند. براساس گزارش کمیسیون امنیت ملی به مجلس، ۲۷ نقض از سوی طرف مقابل انجام شده است، درحالی‌که ما در قانون آورده بودیم به‌محض اولین نقض باید اقدام متقابل انجام شود، آقایان پاسخ دهند چه کرده‌اند؟»

«مگر قرار نبود تحریم‌ها برداشته شود، تحریم‌ها برداشته نشد و از سوی دیگر نقض‌های مکرر صورت گرفت، این نشان می‌دهد وضیت خوب نیست چرا که مسئولان به قوانین توجه نمی‌کنند.»

سلیمی، پیرامون بی‌توجهی دولت به قانون امر به معروف و نهی از منکر نیز اذعان داشت: «مردم براساس قانون امر به معروف و نهی از منکر می‌توانند نقد سازنده بر دولت داشته باشند اما متأسفانه باید اذعان داشت مسئولان در کشور نقد را برنمی‌تابند.»

*قانون امر به معروف در کتابخانه دولت خاک می‌خورد

وی تصریح کرد: «انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر قانون امر به معروف و نهی از منکر را در مرحله اجرا ببینیم؛ متأسفانه این قانون در طبقات مجلس خاک می‌خورد. این قانون مدت‌هاست در کتابخانه دولت گذاشته شده و روی میز آقایان نیست که آن را اجرا کنند.»

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بار دیگر بر اجرای قانون امربه معروف و نهی از منکر تأکید کرد و گفت: «برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید تمامی مسئولان پای کار باشند و همه دست به دست هم بدهند تا بتوانیم این فریضه را به نحو احسنت اجرایی کنیم.»

سلیمی در پاسخ به این سؤال «آیا مسئولان به تذکر شما نسبت به عدم اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر پاسخ دادند یا نه؟»، اظهارداشت: «علی‌رغم اینکه در صحن مجلس نسبت به این موضوع تذکر داده شد اما پاسخی داده نشد.»

نظر شما