شناسهٔ خبر: 144064 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی ضعیف عمل کرد

مصباحی مقدم.jpg عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در بحث سیاست گذاری های اقتصاد مقاومتی پیشتاز هستیم، اما در اجرا ضعیف عمل می کنیم گفت: مدیران ما قویا این سیاست ها را دنبال نکرده اند.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، استاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با رادیو در خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: ما باید وابستگی خودمان را برای نیازهای ضروری مان و کالاهای استراتژیک به کشورهای دیگر کاهش بدهیم.

وی افزود: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی امنیت غذا و درمان است که در درمان بخش دارویی و در بخش کالاهای استراتژیک نیز گندم را داریم که تاکنون دوبار به خودکفایی گندم رسیده ایم اما هنوز هم با فراز و نشیب رو به رو هستیم و به نقطه اطمینان نرسیده ایم که ریشه این مشکل نیز به هزینه های تولید مربوط می شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت در سال جاری هر کیلو گندم را از کشاورزان ۱۴۰۰ تومان می خرد و هزینه واردات گندم ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومان است، گفت: باید مردم در بخش کشاورزی توجیه و همراه شوند و عرصه را برای تغییر و تحولات در این زمینه فراهم کنند تا هزینه ها کاهش پیداکند که اگر این امر محقق شود کشور ما از واردات بی نیاز می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر کشت مکانیزه شود دهها و صدها شغل جانبی در کنار آن از جمله بسته بندی و فرآوری محصولات ایجاد می شود و بنده معتقد هستم که این کار باید انجام شود اگرچه در حال حاضر برنامه ای وجود ندارد.

وی در خصوص مدیریت مصرف بیان کرد: زمانی که در سال ۸۹ قیمت نان آزاد شد، چهار میلیون تن مصرف گندم کاهش پیدا کرد یعنی تولید ما در آن زمان ۱۱ میلیون تن و مصرف ۱۴ میلیون تن بود، زیرا با آزادسازی قیمت آرد و نان آزاد به سمت بهینه سازی و اصلاح الگو در مصرف و تولید پیش خواهیم رفتیم.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) توضیح داد: ما در سیاست گذاری ها پیشتاز هستیم اما آنچه که اهمیت دارد بحث اجرا و عمل است که رهبر معظم انقلاب نیز در سال های اخیر به همین دلیل بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده اند، زیرا متاسفانه در اجرا ضعیف عمل می کنیم و مدیران ما قویا این سیاست ها را دنبال نکرده اند.

مصباحی مقدم در خصوص دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: رییس جمهور و وزرا به هر سفری که می رود عده ای از بازرگانان را به همراه خود می برند، علاوه بر این نیاز داریم تا کارشناسان اقتصادی در وزرات خارجه وجود داشته باشند که اطلاعات اقتصادی کشور ما را به مخاطبان ما در کشورهای دیگر معرفی کنند که در حال حاضر شاهد چنین اقداماتی نیستیم.

نظر شما