شناسهٔ خبر: 144045 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رویترز: واشنگتن مطالباتش از اروپا درباره برجام را تعدیل کرده است

ترامپ43 یک رسانه انگلیسی مدعی شده وزارت خارجه آمریکا در سندی که برای سفارت‌خانه‌های کشورش در برلین، پاریس و لندن ارسال کرده مطالبات پیشین رئیس‌جمهور آمریکا از این کشورها درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را تعدیل کرده است.

به گزارش «نماینده» منابع خبری مدعی شده‌اند دولت آمریکا احتمالاً مطالباتش از کشورهای اروپایی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را در مقایسه با اظهارات ماه پیش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تعدیل کرده است.  

منابع آمریکایی و اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند وزارت خارجه آمریکا در سندی از دولت‌های سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) خواسته صرفاً متعهد شوند برای بهبود توافق هسته‌ای با ایران در آینده کنند.  

دو مقام اروپایی و دو مقام سابق آمریکایی به رویترز گفته‌اند اروپایی‌ها درباره اینکه چه چیزی ترامپ را راضی خواهد کرد مطمئن نیستند و تمایل ندارند درباره چنین خواسته‌ای متعهد شوند و بعداً ببینند که ترامپ باز مطالباتش را افزایش داده است.  

پنج مقام اروپایی و چهار مقام سابق آمریکایی گفته‌اند در این سند مطالبات ایالات متحده از اروپایی‌ها نسبت به آنچه دونالد ترامپ در سخنرانی ماه ژانویه  (۲۲ دی‌ماه) گفت تعدیل شده است.  

در سند وزارت خارجه آمریکا که برای سفارتخانه‌های این کشور در برلین، پاریس و لندن ارسال شده  آمده است: «ما خواستار تعهد شما مبنی بر همکاری با یکدیگر برای رسیدن به یک توافق تکمیلی یا جهت پرداختن به توسعه یا آزمایش موشک‌های دوربرد، ضمانت بازرسی‌های قدرتمند آژانس و اصلاح معایب موسوم به 'بندهای زوال‌پذیر' توافق هستیم.»

یک مقام بلندپایه آمریکایی می‌گوید در صورتی که ایالات متحده به دنبال دستیابی به توافق تکمیلی یا متعاقب باشد به دنبال جلب حمایت ایران، روسیه و چین خواهد بود اما بدون این کشورها و تنها با توافق آلمان، فرانسه و انگلیس هم ادامه کار امکان‌پذیر خواهد بود.  

در چنین سناریویی، این چهار کشور غربی ممکن است به یک توافق تکمیلی دست یابند که به موجب آن، در صورت تخلف ایران از شرایطی که جدیداً تعیین می‌شوند، تحریم‌ها علیه این کشور بازخواهند گشت.

مذاکره‌کنندگان اروپا و انگلیس، فرانسه و بریتانیا در نشستی که قبلاً گزارش نشده روز سه‌شنبه در پاریس درباره نحوه برآورده کردن مطالبات ترامپ بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

مقام‌های اروپایی می‌گویند هنوز نمی‌دانند مطالبات مطرح‌شده در سند وزارت خارجه آمریکا پابرجا خواهد بود یا خیر. آنها گفته‌اند ملاک نهایی قضاوت آنها تصمیمی خواهد بود که ترامپ روز ۱۲ ماه می درباره تعلیق تحریم‌ها علیه ایران خواهد گرفت.  

یک مقام ارشد اروپایی هم به رویترز گفته هنوز مشخص نیست که آیا این سند به معنی تغییر موضع ترامپ است یا خیر.  

رویترز نوشته بخشی از دلایل سردرگمی‌هایی که در میان اروپایی‌ها وجود دارد به اختلافاتی که میان دستگاه‌های مختلف دولت ترامپ، از جمله بین کاخ سفید و وزارت خارجه وجود دارد برمی‌گردد.

نظر شما