شناسهٔ خبر: 144023 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آخرین خبر از استخدام جدید در آموزش و پرورش

بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: درباره جذب نیروی انسانی گفت: حدود ۱۸ هزار نفر در آزمون استخدامی مجدد آموزش و پرورش جذب خواهند شد و احتمالاً فروردین ۹۷ آزمون استخدامی برگزار می‌شود و مهر ۹۷ تعدادی از آنها به عنوان معلم جذب خواهند شد.

به گزارش «نماینده»، نشست خبری سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش امروز یک شنبه (۲۹ بهمن ماه) در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

بعد از طرح جدید وزارت آموزش و پرورش و مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی و ممنوعیت برگزاری آزمون در پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی نشست سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در تشریح این سیاست جدید و پاسخ به برخی ابهامات و سوالات برگزار شد.

سید محمد بطحایی در این نشست خبری با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در پایشی که از اجرای سند داشتیم ۳۰ درصد آن اجرا شده است که این عدد خوبی نیست و این ۳۰ درصد هم در بخش‌هایی اجرا شده که آسانتر بوده و در بخش‌های کیفی اجرا صورت نگرفته است و توسعه نامتقارن و عدم پیشرفت متوازن در اجرای سند را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: در حوزه منابع انسانی و فضا و تجهیزات از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین پیشرفت خوبی نداشتیم و با تلاش همکارانمان در وزارت آموزش و پرورش قبل از پایان سال ساختارهای عملیاتی ساختن زیر نظام‌ها را طراحی کردیم و کارگروه‌های پیاده‌سازی زیرنظام‌ها فعال خواهند شد و در سال ۹۷ آینده روشنی از اجرای سند خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در اوایل سال ۹۷ می‌توانیم توضیحات بیشتری را درباره اجرای متوازن سند تحول بنیادین ارائه کنیم.

*راه‌اندازی تلویزیون تعاملی برای ارتباط با خانواده دانش‌آموزان

بطحایی در خصوص شبکه ملی آموزش و پرورش عنوان کرد: جامعه ذینفعان آموزش و پرورش بسیار گسترده است و این مسئله می‌طلبد تا لوازم ارتباطی با آنها را تقویت کنیم. تلویزیون تعاملی در این‌باره راه‌اندازی شده است و بر اساس اهدافی که داریم به دنبال این هستیم حرف‌های خود را با خانواده دانش‌آموزان که مهمترین شریک تربیتی ما در آموزش و پرورش هستند در میان بگذاریم و آنها نیز حرف‌های خود را با معلمان مطرح کنند. امیدواریم با این روش فاصله ما با خانواده‌ها کمتر شود.

*عضویت معلمان در هیئت امنای صندوق ذخیره با هدف افزایش مشارکت

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نیروی انسانی شاغل و بازنشسته در آموزش و پرورش داریم و آنها را باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهیم، افزود: ابزار استفاده از مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری‌ها اندک است و در این زمینه دو کار انجام داده‌ایم از جمله حضور دو نفر از معلمان در اعضای هیئت امنای صندوق و ذخیره و یک نفر به عنوان بازرس است که نتایج آن به زودی اعلام می‌شود و افراد برگزیده در مرحله دوم که حضوری است به انتخاب سه نفر خواهند پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح انتخاب مدیران مدارس، بیان کرد: فرهنگیانی که تصور می‌کنند توانایی مدیریت مدارس را دارند اعلام آمادگی می‌کنند و پس از بررسی سوابق آنها و امتیاز بندی اسامی آنها در اختیار مدیران مناطق قرار می‌گیرد.

*آزمون شادابی و نشاط را از کودکان گرفته است

بطحایی با اشاره به حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی، افزود: بحث ما این است که کودکان در دوره ابتدایی هنوز به لحاظ ویژگی‌های روانی به مرحله‌ای نرسیده‌اند که انقدر در معرض استرس‌های فراوان برای آماده‌سازی کنکور قرار بگیرند نیازی نیست که آنها در کلاس‌های آمادگی موسسات خصوصی شرکت کنند. با فشار فراوانی که به آنها می‌آید نمی‌توانند دوران کودکی را درک کنند و این شرایط خوبی نیست که ۲۵۰ هزار نفر را تحت فشار قرار دهیم تا ۱۵ هزار نفر به مدارس خاص بروند. البته باید مراقب کودکان دارای استعدادبرتر باشیم اما روش آن باید متفاوت از آزمون باشد آزمون باعث شده شادابی و نشاط کودکی در آنها کمتر است البته نمی‌خواهم بگویم تمام تقصیرها به گردن آزمون است.

*نشاط در مدرسه فقط با حذف آزمون ایجاد نمی‌شود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران در پاسخ به پرسشی که طرح جایگزین شما به جای حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی و طراحی مدرسه بدون استرس چیست؟ اظهار کرد: نشاط در مدرسه با حذف آزمون ایجاد نخواهد شد و عوامل دیگر مانند فضای آموزشی در اینباره موثرند و در برخی مواقع برنامه‌های درسی مانع ایجاد نشاط و باعث افسردگی دانش‌آموزان است و از همه مهمتر نقش معلم به عنوان عامل ایجاد نشاط در مدرسه باید مورد توجه قرار بگیرد اما اگر بخواهیم صبر کنیم تمام این عوامل کنار هم فراهم شود و مدرسه از یک قفس که پرنده‌ای در آن حبس شده رها شود، گامی پیش نمی‌رود.

بطحایی ادامه داد: اگر بتوانیم سند تحول را به صورت متوازن جلو ببریم مدرسه بدون استرس محقق خواهد شد و حتما باید از تجربه مدارس موفقی مانند فرهاد و سایر مدارس موفق استفاده کنیم. امروز برای صدور مجوز مدارس غیردولتی انحصاری وجود ندارد و رجل سیاسی و غیرسیاسی در صورت داشتن شرایط آن می‌توانند مجوز تاسیس مدارس غیردولتی را دریافت کنند وبرنامه مفصلی را برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی داریم که مدیرکل مدارس غیردولتی سال آینده آن را اعلام خواهند کرد.

*جذب ۱۸ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

بطحایی درباره جذب نیروی انسانی گفت: حدود ۱۸ هزار نفر در آزمون استخدامی مجدد آموزش و پرورش جذب خواهند شد و احتمالاً فروردین ۹۷ آزمون استخدامی برگزار می‌شود و مهر ۹۷ تعدادی از آنها به عنوان معلم جذب خواهند شد.

نظر شما