شناسهٔ خبر: 143930 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تمایل رهبر کره شمالی برای برقراری روابط گرم با کره جنوبی

کره شمالی رهبر کره شمالی خواستار توسعه فضای آشتی و گفتگو با کره جنوبی شده است.

به گزارش «نماینده» پس از بازگشت هیئت عالی رتبه کره شمالی از کره جنوبی و شرکت در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی و دیدار این هیئت با مقام های ارشد سئول از جمله مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفته است که خواستار یک فضای گرم برای آشتی و گفتگو با همسایه جنوبی است.

این در شرایطی است که دشمنان کره شمالی همچنان بر اعمال فشار و اجرای تحریم ها تاکید و پافشاری می کنند.

رهبر کره شمالی پس از آنکه خواهرش در صدر یک هیئت عالی رتبه سفر ۳ روزه‌ای به کره جنوبی داشته، دستور داده است تا تدابیری برای تعامل بیشتر بین دو سئول و پیونگ یانگ اتخاذ شود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی ضمن اعلام این خبر، اشاره‌ای به دستورات خاص رهبر این کشور نکرده است.

این در شرایطی است که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد: آمریکا و کره جنوبی در خصوص تعامل دیپلماتیک بیشتر با کره شمالی به توافق رسیدند، در وهله نخست این تعامل با سئول خواهد بود و سپس این تعامل احتمالا منجر به مذاکرات مستقیم واشنگتن با پیونگ یانگ بدون پیش شرط خواهد شد.

وی در عین حال افزود: واشنگتن شدیدترین فشار علیه کره شمالی را حفظ خواهد کرد ولی در عین حال آماده مذاکره است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز امروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: با رئیس جمهور کره جنوبی به توافق رسیدیم که حفظ حداکثر فشار بر کره شمالی لازم و ضروری است.

ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن نیز گفت: اگر کره شمالی قصد دارد از بازی های المپیک استفاده سیاسی کرده و فشار بین المللی را تضعیف کند، نباید تحت تاثیر چنین اقدامی قرار بگیریم.

یک مقام ارشد نظامی کره جنوبی نیز که در مرز کره شمالی مستقر شده است، گفت: کره شمالی از زمان آغاز بازی های المپیک زمستانی، انتشار تبلیغات مرزی خود را کاهش داده است.

رئیس جمهور کره جنوبی نیز تمایل خود را برای حل و فصل بحران شبه جزیره کره از طریق راهکارهای مسالمت آمیز اعلام کرده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، خواستار اقدامات بیشتر مسکو برای لغو برنامه هسته‌ای کره شمالی شده است.

نظر شما