شناسهٔ خبر: 143854 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زنگنه: بسیاری از ایرادات به دولت وارد است

زنگنه وزیر نفت گفت: علی‌رغم مشکلاتی که هست و من بسیاری از آن‌ها را وارد می‌دانم اما مسیری که می‌رویم درست است چرا که تورم را کنترل کرده و به دنبال جلب سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

به گزارش «نماینده»، بیژن زنگنه پیش از ظهر امروز در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در استان‌ها از سوی وزارت نفت خرج طرح‌هایی غیر از طرح‌های نفتی شده که ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: این طرح‌ها در زمینه ورزشی و فرهنگی و جاده بوده و در گازرسانی روستایی هم اکنون استان‌هایی مثل کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشوری بالاتر بوده که دلیل آن این است که آسیبی به جنگل‌ها نرسد.

زنگنه با تبریک ایام‌الله دهه فجر انقلاب گفت: در بعد از انقلاب شهدای زیادی دادیم که سمبل فداکاری‌های ملت است و خانواده‌های زیادی فداکاری کردند و معتقدیم بدون مردم نمی‌شود کارها را پیش ببریم.

وزیر نفت به کارشکنی‌های برخی کشورها منطقه اشاره کرد و گفت: ما امروز مشکلات زیادی در منطقه داریم و یک سری کشورها هستند که هم و غم خود را بر این گذاشته‌اند که ما پیشرفت نکنیم.

زنگنه در همین خصوص گفت: یک یادداشت تفاهم که با شرکتی بین‌المللی امضا می‌کنیم بعضی‌ها آن‌ها را فرا می‌خوانند و می‌گویند چرا با آن‌ها امضا کرده‌اید و دیگر با شما کار نمی‌کنیم و اگر خواهان کار با ما هستید با ایران همکاری نکنید.

وی گفت: این کار خوبی نیست و در بین همسایه‌ها بد است و نمی‌خواهم اسم ببرم و این‌ها البته غیر از توطئه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌هاست اما یک مسلمان نباید با مسلمان دیگر این کار را بکند.

زنگنه بیان کرد: ما مشکلات داریم اما جریان اقتصادی به سمت خوبی است و چون در دولت‌های مختلف بوده‌ام وضعیت سال ۸۴ را به خوبی می‌دانم و آمار می‌گوید وضع اقتصادی ما در نیمه سال ۸۴ از نظر تولید و بیکاری و جذب سرمایه‌گذاری استثنا بوده اما همان موقع هم عده‌ای می‌گفتند پول نفت کجا رفت و چرا سر سفره مردم نرفت.

زنگنه افزود: الان بروند همه فیلم‌های آن روز را بگذارند و ببینند چه می‌گفتند در حالی که همه چیز درست پیش می‌رفت، وضع رشد اقتصادی خوب بود و تورم کنترل شده بود و انسجام مدیریتی داشتیم و سلامت در سیستم وجود داشت که غبطه آن روزها را می‌خورم اما اتفاقاتی افتاد و همه چیز به هم ریخت لذا کشورداری با شعار و احساسات نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با احساسات اگر جلو برویم به فقر مردم منجر می‌شود بعضی وقت‌ها کار سخت را باید برای بقای خوب انجام داد و الان مسیری را که می‌رویم و علی‌رغم مشکلاتی که هست و ایراداتی که به دولت می‌گیرند و من بسیاری از آن‌ها را وارد می‌دانم اما مسیری که می‌رویم درست است چرا که تورم را کنترل کرده و به دنبال جلب سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

وی افزود: اگر تاسیسات ما نوسازی شود کار انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری بالا می‌رود و با وجود این که طرح‌ها ۵ تا ۶ میلیارد دلار پول می‌خواهد باید از بخش خصوصی استفاده کرد و بخشی را از خارج بگیریم و اگر از خارج سرمایه‌گذار بگیریم امنیت هم تأمین می‌شود.

زنگنه گفت: اگر بخش پتروشیمی نبود تحریم‌ها قابل تحمل نبود؛ هم اکنون بزرگترین قلم صادراتی غیر نفتی ما محصولات پتروشیمی است که مجموع تولیدات ما به ۲۰ میلیارد دلار رسید که این رقم در دوره دولت اصلاحات یک میلیارد دلار بود.

وی اظهار داشت: باید تعامل و روابط با دیگران داشته باشیم و همچنین ابتکار داشته باشیم همچنان که در گازرسانی روستایی مجلس به ما اجازه داد از محل صرفه‌جویی در مصرف فراورده‌ها با پول آن گازرسانی روستایی شود که تاکنون در این زمینه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده و یک ریال آن هم از بودجه عمومی کشور نبوده است.

زنگنه بیان کرد: وگرنه این پول تا ۵۰ سال آینده درنمی‌آمد و اکنون مردم راضی هستند و اشتغال با این اقدام ایجاد شده چرا که برای مثال ۴.۵ میلیون خانوار را گازرسانی کردیم یعنی ۱۲ میلیون بخاری گازی در کشور تولید می‌شود که اگر این کار را نکرده بودیم چنین تقاضایی هم نبود.

وی با بیان این که تمام تجهیزات و لوازم گازرسانی روستایی در کشور هم داخلی بود گفت: همیشه هم عده‌ای می‌گویند پول نفت چه شد که حرف‌های سال ۸۴ دوباره تکرار می‌شود.

نظر شما