شناسهٔ خبر: 143790 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

بررسی وضعیت استان لرستان در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با «محمد خدابخشی»:

اتفاق خاصی در زیرساخت‌ها نیفتاد

خدابخشی نماینده الیگودرز: وزیر کشور به‌عنوان نمانیدۀ دولت در طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی، رفت‌وآمدهای زیادی به استان داشته اما تغییرات محسوسی رخ نداده است

ماهنامه «نماینده» - استان لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های منتخب اجرای طرح اقتصاد مقاومتی انتخاب شد. برای اطلاع از موفقیت این طرح در دوره حدوداً یک سال از آغاز طرح، سراغ «خدابخشی» یکی از نمایندگان استان رفتیم.

«محمد خدابخشی»، نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، در بیان روند اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در استان لرستان به «نماینده» گفت: «هر چند استان لرستان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تعیین شد اما واقعیت این است که در همین سال که سال تولید و اشتغال بوده است، اتفاق خاصی در استان لرستان نسبت به سایر استان‌های کشور نیفتاده است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اهمیت نقش زیرساخت‌ها در ایجاد تغییر و پیشرفت اقتصادی، گفت: «برای بررسی دقیق‌تر روند اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی باید به شاخص‌های مختلف در حوزه‌های زیرساختی نگاهی بیندازیم. به‌عنوان نمونه در زیرساخت حمل‌ونقل و خصوصاً حمل‌ونقل جاده‌ای در استان، یکی از شاخص‌ها درصد راه‌های روستایی آسفالت نسبت به میانگین کشوری است که استان لرستان در این شاخص بسیار پایین است و در این بخش اقدام خاصی صورت نگرفته است.»

وی در ادامه گفت: «در شهرستان الیگودرز که حوزه انتخابیه من است، درصد راه‌های روستایی آسفالته نه تنها نسبت به کل کشور بلکه نسبت به خود استان هم پایین است. در شرایطی که ما از تسخیر فضا و کرات آسمانی صحبت می‌کنیم، ۱۰۱ نقطه جمعیتی در استان دسترسی به جاده ندارند. وقتی دسترسی به جاده نباشد به دنبال آن فیبر نوری وجود ندارد، خدمات آموزشی به خوبی ارائه نمی‌شود، برق رسانی صورت نمی‌گیرد و مردم این مناطق از سایر خدمات هم محروم خواهند ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سپس با اشاره به سایر حوزه‌های قابل بررسی در این آسیب‌شناسی، توجه به بخش انرژی را مهم و تأثرگذار دانست و خاطرنشان کرد: «در حوزه زیرساخت‌های مربوط به انرژی هم همچون حمل‌ونقل شاهد تغییر وضعیت و حل مشکلات قبلی نیستیم. چنانچه بخواهیم یک پروژه اقتصادی اشتغال‌زایی را پیگیری کنیم، با کمبودها و معضلات موجود در زیرساخت برق مواجه خواهیم شد.»

محمد خدابخشی همچنین با عدم تغییر در وضعیت و وجود مشکلات در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و نیز اشتغال‌زایی تأکید کرد: «در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اگرچه پیگیری‌هایی انجام دادیم و وزیر محترم دستوراتی صادر کردند اما باز مشکلات زیادی پابرجا هستند. در استان لرستان و در حوزه اشتغال‌زایی چنانچه به آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی(کسانی که برای آنها کار ایجاد شده است) دقت کنید، متوجه خواهید شد که باز هم تغییری نسبت به گذشته ایجاد نشده است. در حوزه گردشگری که یکی دیگر از مزیت‌های نسبی استان محسوب می‌شود؛ سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده است.»

خدابخشی با اشاره به حوزه کشاورزی به‌عنوان یکی از محورهای مطرح در اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: «در متوسط کشوری ۴۶ درصد از زمین‌های زراعی آبی هستند، درحالی‌که در استان لرستان تنها ۲۳ درصد از زمین‌های زراعی آبی هستند و در حوزه انتخابیه من ۱۱ درصد از زمین‌ها آبی هستند. اگر با رویکرد اقتصاد مقاومتی اقدامی در منطقه صورت می‌گرفت چون کشاورزی جزو مزیت‌های نسبی استان لرستان است، باید شاخص‌ها بهبود پیدا می‌کرد.»

این نماینده استان به حضور وزیر کشور در منطقه برای پیگیری وضعیت اجرای طرح اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: «وزیر کشور به‌عنوان نماینده دولت در طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی، رفت‌وآمدهای زیادی به استان لرستان داشته است اما تغییرات محسوسی در استان رخ نداده است. البته ما از دولت محترم برای انتخاب لرستان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تشکر می‌کنیم اما جا داشت که دولت برای کمک به استان‌های پایلوت، ردیف خاص بودجه‌ای در نظر می‌گرفت.»

نماینده الیگودرز توضیح داد: «من که نماینده یکی از شهرهای استان پایلوت اقتصاد مقاومتی هستم با مقایسه وضعیت استان با سایر استان‌های کشور به این نتیجه می‌رسم که از ظرفیت پایلوت شدن استان لرستان برای اقتصاد مقاومتی استفاده نشد و انتظارات از این طرح برآورده نشد. لذا انتظار داریم که دولت در مدت باقی‌مانده به استان لرستان که استان کمتر توسعه یافته‌ای است نگاه ویژه‌ای داشته باشد. چون همه مردم باید از حق برخورداری برابر استفاده کنند و با این نگاه باید توسعه کشور دنبال شود. استان لرستان جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است.»

وی با بیان اینکه «در اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی باید پروژه‌های اقتصادی و عمرانی براساس مزیت‌های نسبی هر منطقه تعریف شود» افزود: «به‌عنوان مثال در شهرستان الیگودرز که حوزه معدن و صنایع معدنی مزیت نسبی شهرستان است، فعالین اقتصادی این حوزه دچار مشکل هستند. تکنولوژی‌های این حوزه قدیمی است و باید تکنولوژی‌ها به‌روز شود. قیمت تمام شده به‌واسطه تکنولوژی‌های مورد استفاده بالاست و این امر موجب می‌شود قدرت رقابت از دست برود. به دنبال آن در بازاریابی این محصولات نیز مشکلاتی وجود دارد.»

محمد خدابخشی در پایان ضمن ابراز تشکر از حسن نظر دولت برای انتخاب لرستان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: «متأسفانه این پایلوت قرار گرفتن استان لرستان باعث پیشرفتی در استان نشده است.»

نظر شما