شناسهٔ خبر: 143779 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت به وظایف قانونی خود در حمل و نقل عمل نمی‌کند

طلایی نایب رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: اینکه دولت، نه این دولت بلکه دولت های گذشته هیچ کدام به وظایف و تعهداتشان برابر قانون در حوزه حمل و نقل عمومی تهران و حتی ترافیک و آلودگی هوا عمل نکرده اند.

به گزارش «نماینده»، مرتضی طلایی درباره طرح ترافیک، گفت: من در گذشته هم پیرامون این طرح اظهار نظر داشته ام. در واقع طرح ترافیک نیاز به اصلاح دارد و به نظر بنده پرداختن به آن ضروری است و در این مسئله شکی نیست.

وی عنوان کرد: مسئله ای که باید در نظر داشت چگونگی اصلاح طرح ترافیک است و به نظر می رسد این موضوع مستلزم کار کارشناسی و هماهنگی با بخش های مختلف مثل نیروی انتظامی، شورای ترافیک تهران و شورای عالی ترافیک و شورای شهر تهران است.

وی ادامه داد: تا میان این مجموعه ها هماهنگی صورت نگیرد هیچ طرحی در اجرا موفق نخواهد بود. تجربه من به عنوان کسی که در شورای شهر حضور داشته و رییس پلیس بوده نشان می دهد هرکجا بین نیروی انتظامی و شهرداری به طور عام و پلیس راهنمایی رانندگی و حمل و نقل و ترافیک به طور خاص هماهنگی و تعامل وجود نداشته باشد تمام کارهای حوزه حمل و نقل ترافیکی در حوزه شهری روی زمین می ماند.

طلایی با ذکر مثالی عنوان کرد: زمانی که پلیس بر حسب ضرورت چراغ های فرمان را به صورت دستی کنترل می کرد شهرداری معترض بود و یا نمونه های مشابه بنابراین بازنگری در طرح فعلی یک ضرورت است و این بازنگری الزاما باید هماهنگی و تعامل بین همه ذینفعان مختلف را در بربگیرد و باید به نفع مردم باشد.

نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: بی تردید این حس و نگاهی که شهرداری از این طریق به دنبال افزایش درآمد خودش هست نباید وجود داشته باشد زیرا یکی از انتقادات جدی که مطرح می کنند این است که این طرح به دنبال درآمدزایی بیشتر برای شهرداری است.

وی تصریح کرد: من معتقد به این هستم که این طرح باید مسیر عدالت اجتماعی را هدفگذاری کرده و راهکارهایی که این امکان را بوجود می آورد، فراهم کرد تا نیازمندان واقعی با ورود به محدوده ترافیک مشکلشان حل شود.

وی با اشاره به حمل و نقل عمومی و تعهدات دولت ها درباره این مسئله گفت: اینکه دولت، نه این دولت بلکه دولت های گذشته هیچ کدام به وظایف و تعهداتشان برابر قانون در حوزه حمل و نقل عمومی تهران و حتی ترافیک و آلودگی هوا عمل نکرده اند بحثی است که وجود داشته است.

طلایی ادامه داد: دامنه این تعهدات گسترده است. به عنوان مثال از محیط زیست و آلودگی هوا و خارج کردن خودروهای فرسوده و صنایع آلاینده تا سهم دولت برای حوزه حمل و نقل ریلی و مترو که متاسفانه هیچ کدام از دولت ها در گذشته به تعهداتشان در حوزه حمل و نقل ریلی عمل نکرده اند.

وی با تاکید بر اینکه اگر حمل و نقل عمومی و طرح جامع به خوبی اجرایی و پیاده سازی شود آن وقت به راحتی می توانید مدیریت در سفر داشته باشید، اظهار کرد: اگر این مسئله اجرایی شود حتی می توانید بگویید برابر استانداردهای جهانی با طی کردن هر فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر به یکی از وسایل حمل و نقل نظیر اتوبوس، مترو و مینی بوس، ون یا سواری می رسید.

وی گفت: اگر هر شهروند در هرکجای شهر تهران که هست با طی کردن ۳۰۰ متر به یکی از ایستگاه ها برسد و بتواند به سایر ایستگاه ها هم دسترسی پیدا کند. آن گاه می توانید به مردم بگویید ماشین بیرون نیاورید و هزینه های ورود شهر و هزینه های محدوده ترافیک را بالا ببرید.

نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: شما که این امکان را فراهم نکردید که ما بتوانیم  این خدمات را به مردم بدهیم بنابراین فشار آوردن به آنها کار پسندیده ای نیست.

وی درباره اینکه آیا طرح ترافیک جدید می تواند به کاهش ترافیک و آلودگی کمک کند، تصریح کرد: هنوز برای قضاوت زود است اما دو انتقاد به این طرح وارد است یکی افزایش ترافیک و دیگری افزایش آلودگی هواست.

طلایی اظهار کرد: باتوجه به ورود بیشتر خودرو به محدوده طرح ترافیک، آلودگی هوا هم بیشتر می شود اما واقعیت این است که هنوز برای این طرح کار کارشناسی صورت نگرفته و در حوزه های تخصصی مطالعه انجام نشده است.

وی تاکید کرد: کارشناسان و صاحب نظران متخصص حوزه حمل و نقل ترافیک باید نتیجه مطالعات خود را بیان کرده و بگویند که چه اتفاقاتی با اجرای این طرح می افتد بنابراین قضاوت عجولانه و شتابزده می تواند اصل یک اصلاح را هم تحت الشعاع قرار دهد.

نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما معتقدیم اصلاح طرح کار خوبی است اما حتما باید با حوصله و سعه صدر انجام بگیرد. حتی این طرح اگر امسال هم اجرایی نشد اشکالی ندارد و می توان طرحی که در گذشته بوده را اجرا کرد و برای سال آینده طرح جدید را اجرا کرد ولی نیازمند کارکارشناسی جامع و کاملی است.

نظر شما