شناسهٔ خبر: 143777 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وقتی اسرار زندگی نتانیاهو فاش می‌شود + عکس

 نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار گرفته که هر روز بیش از قبل در حال از دست دادن محبوبیت خود است و چاپ کتابی در فاش ساختن زوایای پنهان زندگی وی نمی‌تواند امری اتفاقی تلقی شود.

به گزارش «نماینده»، طی هفته های اخیر یک خبرنگار مشهور یهودی، به نام بن کسبیت، در فلسطین اشغالی اقدام به انتشار کتابی در خصوص بنیامین نتانیاهو، به نام «زندگی نامه نتانیاهو» کرده است. بن کسبیت- که از روزنامه نگاران مشهور صهیونیست سرزمین های اشغالی به حساب می آید- این کتاب را پس از دیدار و مصاحبه با کسانی که طی این سال ها با نتانیاهو کار کرده اند به تحریر در آورد. در این کتاب چند موضوع از زنگی از زندگی نتانیاهو فاش می شود، که تا کنون مردم از آنها خبر نداشته اند و هرگز انتشار نیافته اند.

دختری که نتانیاهو رهایش کرد

نخستین مسئله ای که تا کنون زندگی نتانیاهو فاش نشده بود، دختری است که نتانیاهو از همسر نخستش داشت. بن کسبیت می نویسد، به رغم تمرکزی که رسانه های صهیونیستی همواره بر دو پسر نتانیاهو، یئیر و آونیر، از همسرش دومش سارا دارند، اما نتانیاهو از ازدواج نخستش دختری دارد که در رسانه های سرزمین های اشغالی هیچ گاه از او نامی برده نشده است. این دختر که هم اکنون ۳۹ سال دارد، نامش «نوعا» است.

پس از آشنایی نتانیاهو با سارا، رابطه اش با دخترش، نوعا به دلیل مانع تراشی های سارا دچار مشکل شد و برای آنکه خشم سارا برانگیخته نشود، این دو یکدیگر را مخفیانه دیدار می کردند. نتانیاهو، اوایل نوعا را در کافی شاپی در تل آویو مخفیانه و دور از انظار ملاقات می کرد و همواره در زمان دیدار سرشار از اضطراب بود که مبادا کسی وی را با نوعا ببیند و خبر به گوش سارا برسد. تا جایی این وضعیت ادامه یافت که نتانیاهو از ترس همسر دومش، این دختر را در مکانهایی مخفی چون سرویس بهداشتی ملاقات می کرد.

نتانیاهو در مقعطی که نوعا دچار تنگدستی شده بود به وی کمک هایی مالی کرد تا بتواند از تنگنای اقتصادی در زندگی اش نجات یابد. این دختر پس از ازدواج به یک حریدیِ افراطی تبدیل شد. نتانیاهو هرگز از فرزندان این دختر که نوه هایش هستند سخن نمی گوید و آن فرزندان اصلا نمی دانند که نتانیاهو پدر بزرگشان است.

نقش نتانیاهو در ترور اسحاق رابین

نویسنده کتاب زندگی نتانیاهو می نویسد می توان دست کم گفت که نتانیاهو در ترور اسحاق رابین نقش غیر مستقیم داشته است. با این استدلال که پس از امضای توافقنامه اسلو توسط رابین این نتانیاهو بود که پشت اعتراضات و تظاهرات آن دوره علیه اسحاق رابین قرار داشت. اعتراضاتی که با هدف ساقط کردن دولت رابین شکل گرفته بود. نویسنده سندی تاریخی در کتابش ارائه می کند مبنی بر اینکه پس از تشدید اعتراضات، رئیس وقت دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، شاباک در همان دوره نتانیاهو را فراخوانده و از وی می خواهد اوضاع را آرام کند چرا که شاباک به اطلاعاتی دست یافته است که براساس آن اطلاعات، جان رابین در خطر قرار دارد. اما نتانیاهو هیچ اقدامی نکرد و جلوی حاخام های افراطی شهرک نشین را- که علیه رابین به شکل خطرناکی تبلیغ می کردند- نگرفت و اجازه داد وضعیت نابسامان تا ترور رابین ادامه یابد.

ترس از استراق سمع

بن کسبیت به مسئله دیگری در کتابش اشاره می کند و می گوید نتانیاهو از وسواس جنون آمیز رنج می برد و همواره در این توهم است که در حال استراق سمع و رصد وی هستند به ویژه در خصوص آمریکا که توانمندی های فراوانی در این عرصه دارد. به همین دلیل او همواره دوست داشته است که نشست هایش را در مقر موساد در تل آویو برگزار کند. تا مطمئن شود که هیچ کس از او استراق سمع نمی کند. اما دلیل دیگری هم برای حضور در مقر موساد وجود دارد و آن هم شراب لوکسی است که در مقر موساد با ایهود باراک می نوشد.

مبادله گلعاد شالیط و نتانیاهو

هنگامی که گلعاد شالیط، یهودی فرانسوی تبار با بیش از ۱ هزار اسیر فلسطینی مبادله شد توسط مصر به سرزمین های اشغالی منتقل گردید. نتانیاهو، نخست وزیر، و ایهود باراک که وزیر امنیت وقت بود بر سر اینکه چه کسی نخستین عکس را با شالیط پس از پیاده شدن از هواپیما بگیرد اختلاف پیدا کردند. اما از آن سو شالیط پیش از فرود آمدن هواپیما در فرودگاه تل آویو در هواپیما بیهوش شد. «داوید میدان»، مذاکره کننده رژیم صهیونیستی که در هواپیما حضور داشت می دانست نتانیاهو و باراک از عکس یادگاری با شالیط نخواهند گذشت لذا برای آنکه شالیط بلافاصله پس از فرود هواپیما راهی بیمارستان نشود، دستور داد هواپیما مدتی در آسمان چرخ بزند تا شالیط با کمک کادر پزشکی به هوش بیاید و نتانیاهو و باراک عکس یادگاری با وی را از دست ندهند.

اما نکته مهمتری که وی در کتابش به آن اشاره می کند عدول نتانیاهو از قواعدی است که خود او با اعلام آنها توانسته بود آراء یهودیان سرزمین های اشغالی را به دست آورد. نتانیاهو همواره اعلام کرده بود حاضر نیست با گروه های مقاومت-که آنها را تروریست می نامید- مذاکره کند. اما زمانی که در سال ۲۰۱۱ خیابان های تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی مملو از جمعیت معترض شد وی از این قاعده عبور کرد. در سال ۲۰۱۱ به دلیل برخی گرانی ها به ویژه گرانی و بحران مسکن در فلسطین اشغالی جمعیت قابل توجهی که بعضا تا ۴۵۰ هزار نفر نیز آمار آنها اعلام شده، به خیابان های آمدند. نتانیاهو برای اینکه بتواند در این بحران محبوبیت به دست آورد از اصل خود عدول کرد و با مذاکره با حماس حاضر به مبادله شالیط با بیش از ۱ هزار اسیر فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی شد.

جمع بندی

آنچه در فوق به آن اشاره رفت را اگر در کنار پرونده فساد مالی نتانیاهو موسوم به پرونده های ۲ هزار و ۳ هزار قرار دهیم به نتیجه می رسیم این وقایع باعث خواهد نتانیاهو به مرور در فلسطین اشغالی محبوبیت عمومی خود را از دست بدهد. پیگیری پرونده های فساد نتانیاهو و خانواده اش از سوی دستگاه قضایی، وقتی با چاپ یک کتاب همراه می شود نمی تواند یک اتفاق تلقی شود و این گمان تقویت می شود که دوره نتانیاهو تمام شده و تاریخ انقضای وی همین روزها به سر می رسد و دستگاه تصمیم ساز و تصمیم گیر رژیم صهیونیستی در حال حذف تدریجی نتانیاهو است. ماجرایی که به شکلی غم انگیز تر برای رابین و پس از آن ایهود اولمرت نیز رقم خورد.

نظر شما