شناسهٔ خبر: 143760 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حاجی بابایی: فرصت بیان تذکر و اخطار به نمایندگان مجلس داده شود/ مطهری: مقدورات زمانی جلسه برای نطق نمایندگان در نظر گرفته می شود

حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس بر لزوم توجه به اخطار و تذکرات نمایندگان در صحن علنی مجلس تأکید کرد.

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر و اخطار آئین نامه ای گفت: از روز گذشته که بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس آغاز شده، هرچه تلاش کردم اخطار و تذکر مطرح کنم این کار عملی نشد و امورات ما دست دکمه ها داده شده است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۱۸ و ۱۹۶ و ۱۹۷ آئین نامه داخلی مجلس و اصل ۸۵ قانون اساسی افزود: این نوع رسیدگی به بودجه در تاریخ ثبت خواهد شد، بنابراین باید وقتی تذکر یا اخطاری در صحن علنی مطرح می شود همه کارها تعطیل بشود تا به موضوع رسیدگی شود، ما هرگز نمی توانیم پیشنهادی را مطرح کنیم اما تذکر نیز نمی توانیم در صحن علنی مطرح کنیم.

حاجی بابایی ادامه داد: ملت بزرگ بدانند که بودجه ای که در مجلس مصوب شود، ما نمایندگان نمی توانیم پیشنهادی در رابطه با آن مطرح کنیم بنابراین آقای مطهری از شما خواهش می کنم به وظیفه قانونی خود به عنوان رئیس جلسه مجلس عمل کنید، اگر ۲۰ نفر از نمایندگان اخطار قانون اساسی در نظر دارند که مطرح کنند باید به اخطار هر ۲۰ نفر توجه شود.

وی با اشاره به زحمات آقای مطهری در مجلس افزود: هرکس مسئولیت ریاست جلسه مجلس را برعهده می گیرد باید پاسخگو باشد، بنده قصد داشتم اصل ۸۵ قانون اساسی را به شما اخطار دهم، اما نتوانستم این کار را انجام دهم.

حاجی بابایی گفت: براساس اصل ۸۵ قانون اساسی نمی توان اختیار قانونگذاری را به دیگران داد، اگر برای موضوع مالیات ها در سال آینده تصمیم گیری شود، اختیار این کار به دولت سپرده شود به این معنی است که اگر فردا بنده به عنوان نماینده مجلس در حوزه انتخابیه ام حضور پیدا کردم و شخصی به من گفت چرا مالیات ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بنده در پاسخ وی می گویم من اطلاع ندارم، چرا که بندی را مصوب کرده ایم که اختیار در خصوص مالیات بر عهده دولت گذاشته شده است هرچند که منظور بنده این نیست که خدای ناکرده دولت میخواهد این کار را انجام دهد.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: خواهش می کنم اجازه بدهید تذکرات و اخطارات مطرح شود چرا که هر چه نمایندگان مجلس در مباحث حضور بیشتری داشته باشند بودجه پخته تری آماده می شود.

علی مطهری در پاسخ به تذکر حاجی بابایی گفت: اخطار و تذکر شما وارد است و در زمان اخطار و تذکر باید مذاکرات در صحن علنی مجلس قطع شود و رسیدگی صورت گیرد اما دوستان نماینده باید این موضوع را اعلام کنند، بنابراین آقایان وکیلی و کاتب از اعضای هیئت رئیسه باید این موضوع را بیان کنند و بنده به عنوان رئیس جلسه نمی توانم مستقیما به موضوع ورود کنم.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی افزود: یک مقدار کوتاهی از طرف ما وجود دارد اما باید مقدورات نیز در نظر گرفته شود، زمانی که ۳۰ نفر قصد دارند در صحن علنی اخطار مطرح کنند یا ۴۰ نفر قصد دارند تذکر بیان کنند اگر بخواهیم به همه تذکرات و اخطارها توجه کنیم، کار رو به جلو پیش نمی رود بنابراین باید به صورت بینابین عمل شود و ان شاء الله بیشتر توجه خواهد شد.

مطهری یادآور شد: در خصوص موضوع مالیات بر ارزش افزوده اختیاری به دولت می دهیم و تأکید کرده ایم ضریب محاسبه آن به صورت کاهنده باشد و دولت نمی تواند مبلغی را اضافه کند و در هر صورت بر اساس نظر نمایندگان تصمیم گیری خواهد شد که آیا موضوع باید بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی پیش برود یا خیر

نظر شما