شناسهٔ خبر: 143708 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مجلس در هفته‌ای که گذشت|رفت‌ و برگشت بودجه

صحن مجلس/2 وکلای ملت در هفته‌ای که گذشت بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را در دستور کار خود داشتند.

به گزارش «نماینده» مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری جلسه علنی داشت  که نمایندگان علاوه بر  بررسی برخی  طرح‌ها و لوایح بررسی دخل و خرج دولت در سال آینده را در قالب بودجه سال ۹۷ کل کشور در دستور کار داشتند که در اتفاقی نادر پس از پیروزی انقلاب اسلامی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ از سوی وکلای ملت رد شد.

جلسه روز یکشنبه ۸ بهمن قوه مقننه با دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور با یک ساعت تاخیر به دلیل بارش برف در تهران آغاز شد که در ابتدای این جلسه علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

پس از ارائه گزارش علی‌اصغر یوسف‌نژاد ۱۰ نماینده مخالف و ۱۰ نماینده موافق کلیات بودجه سال ۹۷ کل کشور به پشت تریبون خانه ملت رفته و اظهارات خود را بیان داشتند که مهم‌ترین محورهای که مخالفان بودجه اعلام کردند، گسترش استفاده از اوراق مشارکت(۱۹۴هزار میلیارد تومان) و سوق دادن آن به سمت بودجه‌های جاری، کاهش ۱۹هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی و قطع یارانه بیش از ۳۰ میلیون نفر،   افزایش بودجه جاری،   کاهش ۱۷ درصدی بودجه‌های عمرانی، عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی،   مغایرت بودجه ۹۷با اسناد بالادستی به ویژه برنامه ششم توسعه،   افزایش برداشت از صندوق توسعه ملی،   افزایش ۶۰درصدی حجم بودجه، عدم توجه به کاهش حجم دولت و متورم‌تر شدن آن، عدم توجه به حل مشکل صندوق‌هایی از جمله تامین اجتماعی و بازنشستگی،   تعیین سقف حقوق ۵ میلیون تومانی برای اعضای هیئت علمی و قضات، کمبود منابع طرح تحول سلامت،   استانی شدن بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید، بی‌توجهی به معوقات بازنشستگان و فرهنگیان، هزینه‌های بالای شرکت‌های دولتی‌های زیان‌ده،   تعیین قیمت نفت بشکه‌ای ۵۵ دلار، حجم مالیات  ۱۱۱ هزار میلیارد تومانی، عدم توجه به صادرات غیرنفتی، وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی،   بی‌توجهی به همسان سازی حقوق کارکنان کشوری و لشکری بود.

  • مخالفان و موافقان بودجه سال ۹۷ کل کشور چه گفتند؟

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس در مخالف با کلیات بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت که این بودجه عملیاتی نیست و انضباط مالی ندارد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت:عدالت در پرداخت‌ها از شاخصه‌های بودجه ۹۷ است.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال  ۹۷ گفت: تغییرات در یارانه‌ها سبب نگرانی مردم شده است.

سیدمحمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در مخالفت کلیات با لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت: در بودجه تدوین شده برنامه‌ای برای حل مشکل اشتغال وجود ندارد.

بهروز بنیادی نماینده کاشمر در مجلس در مخالفت با کلیات بودجه اظهار داشت:بودجه شرکت‌های دولتی باید در این بودجه  شفاف شود.

داود محمدی نماینده قزوین در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: بودجه برمبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده است.  

علی کاظمی نماینده اردل و فارسان در مجلس در موافقت با لایحه بودجه گفت: بودجه ۹۷ شفاف و دارای انضباط مالی است.

رمضانعلی سبحانی‌فرد نماینده سبزوار در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت:بازتوزیع یارانه‌ها از نکات مثبت بودجه۹۷ است.

زهرا سعیدی نماینده مبارکه در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: صدور مجوز سرمایه‌گذاری در کشور ۱۸ ماه طول می‌کشد.  

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان  در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت:دو سوم بودجه ۹۷ خارج از نظارت مجلس است.

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، گفت: دولت برای کوچک‌سازی در لایحه بودجه  اهتمام ویژه‌ای داشته است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس در مخالفت با کلیات بودجه گفت: سرنوشت صندوق ذخیره ارزی برای صندوق توسعه ملی تکرار نشود.

جمشید جعفرپور نماینده لارستان در مجلس در موافقت با لایحه بودجه سال  گفت: قیمت بنزین برای گروه‌های پر مصرف افزایش یابد.

حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس  در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت:حقوقهای نجونی در بودجه ۹۷ ساماندهی شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی نوبت عصر یکشنبه  گفت: در نطق های که امروز موافقان و مخالفان ارائه کردند نکته‌ای مبنی بر اینکه مبلغی که دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال آینده  در نظر گرفته بود حذف شده است که اینگونه نیست.

علی‌اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس در مخالفت با  کلیات لایحه بودجه گفت: رویکرد اشتغال‌زایی دولت در بودجه مشخص نیست.

رضا انصاری نماینده داراب در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت: یکی از شاخصه‌های مثبت بودجه سال ۹۷ این است که نرخ تسعیر ارز و قیمت نفت و میزان صادرات آن متناسب با واقعیت‌ها دیده شده که این متناسب با اقتصاد کشور است.

محمدمهدی برومندی نماینده  مرودشت در مجلس  در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور طی سخنانی در صحن  علنی مجلس گفت: رونق گردشگری از نکات مثبت بودجه ۹۷ است.

محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس در موافقت با لایحه بودجه سال ۹۷، گفت:افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان به عدالت نزدیک است.

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت:قطع یک باره یارانه‌ها خطای استراتژیک است.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، گفت:چاپ اوراق مشارکت در بودجه ۹۷ ادامه دارد.  

پس از اظهارات مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور به بیان سخنانی در دفاع از کلیات بودجه سال ۹۷ پرداخت که می‌توانید 

  • کلیات لایحه بودجه ۹۷ رد شد

کلیات بودجه سال ۹۷ رد شد این جمله‌ای بود که علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه پس از رای‌گیری انجام شده برای کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ بود. نمایندگان مجلس در این جلسه، از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر، با ۸۳ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را تصویب نکردند.

پس از آنکه کلیات لایحه بودجه از سوی نمایندگان رد شد این لایحه برای اصلاحات باردیگر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد و لاریجانی اعلام کرد این کمیسیون طبق آیین‌نامه مجلس ۷۲ ساعت زمان دارد تا گزارش خود را به صحن علنی قوه مقننه ارائه کند.

جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن

جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن قوه مقننه پس از جلسه غیر علنی وکلای ملت درباره لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور با دستور کار بررسی رد تقاضای تفحص از عملکرد وزارت علوم آغاز شد. نمایندگان در مصوبه‌ای شهرداری‌ها را  مکلف به پرداخت ۴ درصدی سختی کار آتش‌نشانان کردند

جت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس در جریان پیشنهاد تحقیق و تفحص از وزارت علوم دوران محمد فرهادی و در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت: وقتی اجازه نمی‌دهیم تحقیق و تفحص و سوال نمایندگان از مسیر قانونی طی شود، قطعا مشکلاتی را در آینده در پی خواهد داشت.

  • مخالفت مجلس با تفحص از وزارت علوم در زمان تصدی فرهادی

نمایندگان در جریان بررسی گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوران تصدی محمد فرهادی با ۱۲۲ رأی موافق، ۶۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن پارلمانی با رد این تقاضا موافقت کردند.

سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی به کمک سازمان بنادر و کشتیرانی می‌آیند

در جلسه علنی روز شه شنبه ماده سه قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر که برای اصلاح توسط هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون عمران برگردانده شده بود به بحث گذاشته شد و  پس از رسیدگی مجلس این ماده به پیشنهاد حمیدرضا فولادگر با ۱۲۱ رای موافق از ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه حذف شد.

 بنابراین بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر با افزوده شدن عبارت «از محل سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی» اصلاح شد.

براساس بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر سازمان بنادر و دریانوردی موظف است جهت کاهش انتظار نوبت کشتی‌های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات موردنیاز دریایی و بندری کشور در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری-صنعتی از محل منابع داخلی خود مندرج در بودجه سنواتی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی اقدام کند. از ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه ۱۲۱رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به پیشنهاد رئیس کمیسیون اصل ۴۴قانون اساسی داده شد.

لاریجانی: کسی در مجلس مانع سؤال از روحانی نیست

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس که گفته بود  عدم اجازه هیئت‌رئیسه مجلس برای حضور رئیس‌جمهور در مجلس باعث ایجاد ناآرامی‌های خیابانی شده بود، گفت: تعجب می‌کنم این را می‌گویید و عدم طرح سؤال از رئیس‌جمهور را عامل اغتشاش می‌دانید.

وی خطاب به نماینده مشهد گفت: کسی مانع طرح سؤال از رئیس‌جمهور نیست، چرا شما  کار مجلس  را با دست خودتان تضعیف می‌کنید؟

کواکبیان:کمیسیون تلفیق چشم بودجه ۹۷ را کور کرده است

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس طی اخطاری اظهار داشت: برخی موضوع رد کلیات لایحه بودجه ۹۷ از سوی مجلس را به نحوی منعکس کردند که گویی این پیام اصلاح‌طلبان به دولت بود، در حالی که اقدام مجلس، همراهی با ملت بود؛  تصمیم نمایندگان رد لایحه دولت نبود، بلکه اقدام مجلس، رد مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه بوده است.

وی تصریح کرد: اعضای ‌کمیسیون تلفیق بودجه، هفتاد و دو ساعت زمان داشتند تا اصلاحات لازم را در لایحه سال آینده انجام دهد، اما به جای آنکه سرمه به چشم بکشند، آن را کور کردند.

نماینده مردم تهران ضمن انتقاد از عدم افزایش حقوق اساتید دانشگاه‌ها براساس مصوبه کمیسیون تلفیق در سال آینده که منجر به مهاجرت مغزها می‌شود، ‌ گفت: به جای ارتقای سطح معیشتی طبقات ضعیف، حقوق اساتیدی را که ۳۰ سال در دانشگاه‌ها خدمت کرده‌اند را کاهش می‌دهیم.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان خاطرنشان کرد: منابع افزایش یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده، شفاف نبوده است.

جلسه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن قوه مقننه

یکصدوهفتاد و سومین جلسه علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۱۸ تن از نمایندگان با دستور کار بررسی مجدد لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور آغاز شد.

هیئت رئیسه پارلمان نیز در ابتدای این جلسه اعلام کرد طبق آیین نامه مجلس ۳ نماینده مخالف و ۳ نماینده موافق درباره کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ نطق خواهند داشت.

علی اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در ارائه گزارشی از کلیات این  لایحه گفت: ما بلافاصله پس از رد کلیات لایحه بودجه۹۷ در یکشنبه گذشته در جهت رفع ابهامات و تامین نظر نمایندگان تشکیل جلسه دادیم و موضوعات را بررسی کردیم.  

قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند در مجلس در مخالفت با کلیات بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت:باید در بودجه دفاعی تجدید نظر شود.

سید فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، اظهار داشت: بودجه یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۷ افزایش یافته است.  

مجید کیانپور نماینده مردم درود در مجلس  در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور گفت: یکی از شاخص‌های بودجه سال آینده این است که قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر در  در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت:گزارش لایحه بودجه با اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

هادی قوامی نماینده  اسفراین در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت:حذف یارانه ۲۰ میلیون نفر تأثیرات اجتماعی دارد.

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق از گرانی‌ حامل‌های انرژی جلوگیری کردیم. متن نطق این نماینده را اینجا بخوانید.

  • کلیات لایحه بودجه ۹۷ تصویب شد

پس از اظهارات مخالفان و موافقان لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور علی لاریجانی رئیس جلسه کلیات این لایحه را به رای وکلای ملت گذاشت که از مجموع مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در صحن علنی ‌پارلمان، ۱۸۲ نفر رأی موافق ۷۳ نفر رأی مخالف و ۶ نفر از وکلای ملت نیز به کلیات لایحه بودجه ۹۷ رأی ممتنع دادند.

علی لاریجانی ضمن تشکر از اعضای کمیسیون تلفیق برای تدوین گزارش بودجه سال ۹۷ گفت: در بحث یارانه‌ها دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه تعریف کرده بود که در کمیسیون این عدد تغییر یافت و تلاش می‌شود به تمام افرادی که نیازمند هستند یارانه تعلق بگیرد.

.

برچسب‌ها:

نظر شما