شناسهٔ خبر: 143703 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ماکرون لحن هشدارش به ترکیه را نرم کرد

ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، که اخیرا به دولت آنکارا درباره تهاجم نظامی‌اش به شمال سوریه هشدار داده بود، ابراز امیدواری کرد که حضور ترکیه در مناطق «اشغال‌شده» سوریه طولانی‌مدت نباشد.

به گزارش«نماینده»، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه لحن هشدارش به ترکیه درباره تهاجم نظامی این کشور در شمال سوریه را نرم کرده است آن هم، بعد از این‌که آنکارا اظهارات روز چهارشنبه ماکرون را «توهین‌آمیز» خواند.

ماکرون، چهارشنبه گذشته به ترکیه هشدار داده بود که عملیات نظامی آن علیه شبه‌نظامیان کُرد در ناحیه عفرین در شمال سوریه نباید بهانه‌ای برای لشکرکشی به سوریه و اشغال آن باشد و آنکارا بایستی اقدامات خود در این‌باره را با همپیمانانش هماهنگ کند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، روز گذسته در میان خبرنگاران در آنکارا، در واکنش به هشدار ماکرون گفت: «این‌که کشوری مانند فرانسه به ما درباره عملیاتی که همسو با قانون اساسی ترکیه است، هشدار دهد، توهین‌آمیز است.»

چاووش اوغلو افزود: «اروپایی‌ها دورویی این چنینی دارند. شما را محق شناخته، فقط پشت سر شما حرف می‌زنند. ما فرانسه نیستیم که الجزیره را اشغال بکنیم. حتی یادآوری این موضوع را حقارت می‌شماریم. این عملیات اشغال نیست. ما قویا از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنیم. عملیات شاخه زیتون با هدف پاکسازی خاک‌های سوریه از تروریست‌ها صورت می‌گیرد.»

در این میان، ماکرون روز گذشته در جریان سفرش به تونس، از تندی لحن سابق خود علیه ترکیه کاست و طی کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «این واکنش وزیر خارجه ترکیه به احتمال زیاد به این معناست که آن( عملیات نظامی ترکیه) فراتر از تامین امنیت مرزهایش نیست و ترکیه قصد ندارد از مواضعی که آنها را امروز اشغال کرده است، فراتر رود و یا در این منطقه به مدت طولانی بماند.»

ارتش ترکیه از دو هفته پیش عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» را در عفرین،‌ در شمال غربی سوریه برای بیرون راندن نیروهای نظامی کُرد «یگان‌های مدافع خلق» از این منطقه، شروع کرده است. این عملیات باعث گشوده شدن جبهه جدیدی در جنگ داخلی سوریه شده است

دولت فرانسه نیز همچون آمریکا از نیروهای کردهای سوریه در نبرد علیه گروه تروریستی داعش حمایت می‌کند. ولی ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به حزب کارگران کردستان( پ‌ک‌ک) است.

نظر شما