شناسهٔ خبر: 143592 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تأکید مقام معظم رهبری بر برخورد علنی با قضات فاسد

صادقی43 معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان عالی قضایی بر دو نکته مهم تأکید داشتند؛ یکی برخورد علنی با قضات فاسد و دیگری معرفی قضات خدوم و درستکار. ریاست محترم قوه نیز بر هر دو جهت تأکید دارد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه درباره انتشار اسامی قضات متخلف اظهار داشت: اتمام حجت رئیس قوه قضائیه در واقع به معنای حساسیت بالای مسئولان دستگاه قضایی نسبت به وجود فساد در این قوه است و حتی اگر مقدار اندکی هم باشد آن را بر نمی­تابند هنگامی که ما انتظار داشته باشیم که دستگاه قضایی با فساد در کشور مبارزه کند باید خودش در درجه اول پیراسته از فساد باشد و خودش در حد بسیار عالی از سلامت به سر ببرد. تا این که بتواند با فساد مبارزه کند.

وی با اشاره به فساد برخی افراد پر قدرت تصریح کرد: این خطر بزرگ وجود دارد که اینها با قدرت بزرگ اقتصادی بتوانند اعمال نفوذ کنند، بنابراین باید یک سد محکمی در برابر اعمال نفوذ آنها زده شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تاکید بر این که قوه قضائیه باید بسیار سالم باشد تا بتواند در برابر اصحاب قدرت و فساد بایستد، ادامه داد: هنگامی که پرونده بستگان یا نزدیکان کسانی که صاحبان قدرت هستند مورد بررسی قرار می­گیرد، طبیعی است که فشارهایی وارد کنند. لذا این قوه باید خیلی محکم و سالم و با پای استوار حرکت کند تا این که بتواند با صاحبان قدرت فاسد هم مبارزه کند.

صادقی با بیان این که در دوران اخیر مبارزه با فساد اقتصادی شدت گرفته است، تصریح کرد: فرقی هم نمی­کند که این دولت باشد یا آن دولت باشد این وزارتخانه باشد یا آن وزارتخانه از هر جا که می­خواهد باشد و وابسته به هر حزب و گروهی که می­خواهد باشد یا هر شخصی که می­خواهد باشد با رعایت احترامات باید به فساد فاسدان رسیدگی شود و این جز با افراد صالح ممکن نیست.

وی با اشاره به حساسیت بالایی که نسبت به صلاحیت و سلامت قوه قضائیه وجود دارد، گفت: حتی اگر موارد انگشت شماری در قوه قضائیه داشته باشیم که اهل فساد باشند به پیراستگی و سلامت دستگاه قضائی ضربه می‌زند و باید با آن مقابله کرد تا زحمات عظیم قضات شریفی که شبانه روز زحمت می­کشند و زحمات­شان هم فوق­العاده است به هدر نرود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تاکید بر این که اتمام حجت آیت الله آملی لاریجانی و دستور انتشار اسامی قضات فاسد در رسانه‌ها به معنای گسترش فساد در قوه قضائیه نیست، افزود: دستگاه قضایی مثل هر دستگاه دیگری در معرض ورود ویروس­ها و آلودگی­هایی از بیرون هست و گاهی ممکن است بعضی از این دستگاه را هم مبتلا کند که باید با آن مقابله شود و تاکنون هم این کار می­شده است و مسئله تازه­ای نیست.

صادقی با بیان این که برخی این گونه مقابله با قضات فاسد را موجب لطمه به شان قضات می‌دانند، تصریح کرد: برخورد با قضات فاسد قبلا هم صورت می‌گرفته، ولی به دلیل این که تا به امروز نام آن فاسدان اعلام نمی­شده، اینها همچنان یک نوع مصونیت اجتماعی برای خودشان داشتند و آنگونه مقابله، بازدارندگی کافی را نداشت. مردم نیز به دلیل عدم اطلاع از برخورد قاطع دستگاه قضایی، گمان می­کردند که مسئولان دستگاه نسبت به فساد حساسیت لازم را ندارند. در حالی که چنین نیست.

وی ادامه داد: رئیس محترم قوه قضائیه تشخیص دادند که برای بالابردن سطح بازدارندگی بهتر است که اگر باز با مفاسدی مواجه شدند آن مفاسد را اعلام کنند و اشخاص را نام ببرند و حتی با تصویرشان آنها را رسوا کنند. تا درس عبرتی برای دیگران شود. پس این موضوع جنبه بازدارندگی هم دارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به فعالیت حدود ۱۱ هزار قاضی شریف در دستگاه قضایی تاکید کرد: درصد بسیار اندکی شاید زیر یک درصد از اینها پایشان بلغزد و زمانی که نام مفسدان اعلام نشود همه این قضات زیر سوال می‌روند و ابهام به وجود می‌آید و مردم در برخورد با هر قاضی احتمال می‌دهند که اوناسالم باشد و با اعلام اسامی هم رفع ابهام و هم رفع اتهام از سایر قضات سالم می‌شود و این دفاع از حیثیت قضات سالم است.

صادقی تصریح کرد: ما نسبت به آن تعداد قلیل هم حساس هستیم که نباید باشند که خدایی نکرده کج­روی کنند و هدف این هست که این مقدار کم هم نباشد و جلوی این تعداد کم هم که کج­روی کنند گرفته شود.

وی با اشاره به فعالیت برخی سودجویان تحت عنوان آشنایی و رابطه با قاضی گفت: برخی تحت این عناوین که از اقوام و آشنایان یا دوستان قاضی هستند و یا این که رابطه پنهانی با قاضی دارند از مردم کلاهبرداری می‌کنند که بیشتر دستگیری­هایی که وجود دارد از همین واسطه­ها و کارچاق کن­ها است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به این که دستگاهی که می­خواهد با فساد در کشور مبارزه کند باید از خودش آغاز کند، گفت: وقتی قوه قضائیه اسامی قضات فاسد خودش را اعلام کند مشخص می‌شود که در مبارزه با فساد جدی است.

صادقی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان عالی قضایی بر دو نکته مهم تأکید داشتند؛ یکی برخورد علنی با قضات فاسد و دیگری معرفی قضات خدوم و درستکار. ریاست محترم قوه نیز بر هر دو جهت تأکید دارند. معاونت فرهنگی قوه قضائیه طبق دستور رهبر معظم انقلاب در نظر دارد چهره‌های ماندگار قضائی و قضاتی که سالها در سلامت کامل به مردم خدمت کرده‌اند را به مردم معرفی کند تا به عنوان الگوهای تقوا و سلامت به همه مردم معرفی شوند. به همین منظور دستورالعملی تهیه شده است که ان شاءالله پس از تصویب رییس محترم قوه قضاییه در زمینه چهره­سازی از قضات برجسته کار خواهد شد. باید اذعان کرد که تاکنون در این زمینه کار شایسته­ای صورت نگرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه دلسوزان کشور و این مردم و اسلام و انقلاب باید بدانند که با حرمت نهادن به قضات است که می­توان انتظار داشت اجرای حق و اجرای عدالت بشود. شان قضات را همه باید پاس بدارند هم درون قوه و هم بیرون قوه مبادا به خاطر همین برخورد صورت می­گیرد با فاسدان خدایی نکرده کسانی بیایند سوء استفاده کنند و بخواهند دیگران را هم متهم کنند. کار قضات ما مانند راه رفتن روی زمین یخ زده است که بسیار مشکل و نیازمند تجهزات لازم است.  همه باید کمک کنند که لوازم حرکت سالم و مؤثر دستگاه قضایی را فراهم کنند. از دولت و مجلس محترم انتظار می­رود در لایحه بودجه نیازهای بسیار ضروری قوه قضاییه را تأمین کنند و نگذارند بر اثر کمبودهای این دستگاه، مردم آسیب ببینند.

نظر شما