شناسهٔ خبر: 143552 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نجفی برای شهردار شدن قالیباف ۱۵ بار رای داد

کاشانی اقایان نجفی، ساعی و مسجدجامعی و خانم ابتکار " که اعضاء اصلاح طلب شورای سوم بودند جزء آن ٧ نفری بودند که در آن بن بست ایجاد شده، هربار به قالیباف رای می‌دادند.

به گزارش «نماینده»، محمدعلی نجفی شهردار تهران براساس مصوبه شورای پنجم شهر تهران گزارش تحویل و تحول در شهرداری را ارائه داد که در این گزارش فقط به نکات منفی و ضعف‌های مدیریت شهری گذشته اشاره کرد بسیاری از اعضای فعلی شورا به این گزارش سیاه نجفی واکنش نشان دادند و مطرح کردند بهتر بود نکات مثبت هم آورده می شد.

با حبیب کاشانی که ۱۴ سال عضو شورای شهر تهران، خزانه دار، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و معاون اجرایی شورا بوده است به گفت‌وگو نشستیم تا از اقدامات مدیریت شهری  قبلی بگوید.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با حبیب کاشانی است.

 عملکرد گذشته مدیریت شهری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
کاشانی: در حال حاضر احساس می‌کنم مقداری اجحاف و ناحقی در حق مدیریت شهری گذشته شده است. بنده در شورای دوم به قالیباف رأی دادم و قالیباف بعد از احمدی‌نژاد، شهردار تهران شد و در همان شورا نیز نقد جدی به قالیباف داشته‌ام چرا که وی از نیروی انتظامی به شهرداری آمده بود و روحیات خاص خود را داشت و هماهنگ کردن این روحیه با نظارت بر شورا مشکل بود. در شورای سوم با قالیباف به مشکل خوردیم و با توجه به اینکه ترکیب شورا ۱۵ نفر بود هفت نفر به آقای قالیباف و هفت نفر نیز به آقای خادم رأی می‌دادند و یک نفر نیز رأی سفید می‌داد که آن آقای شیبانی بود.

در واقع بن بستی بوجود آمد که ناچار شدیم ١٥ بار برای انتخاب شهردار رأی بگیریم.
"اقایان نجفی، ساعی و مسجدجامعی و خانم ابتکار " که اعضاء اصلاح طلب شورای سوم بودند جزء آن ٧ نفری بودند که در آن بن بست ایجاد شده، هربار به قالیباف رای می‌دادند.

 از جزئیات انتخاب شهردار در سومین دوره شورا بگوئید؟
کاشانی: هنگامی که چمران با قالیباف صحبت کرد و به توافق نهایی رسیدند تعداد رأی‌های قالیباف به هشت نفر رسید و بنده نیز به قالیباف رأی دادم که نهایتاً در صحن علنی نیز دوستان دیگری همچون بیادی و... به قالیباف رأی مثبت دادند. با توجه به آنکه در آن زمان شورا نوپا بود و در حال حاضر نیز این شورا نوپا است می‌خواستیم اعتماد مردم را به این شورا جلب کنیم و اگر شورا اقدامات مهمی را انجام ندهد و مورد حمایت قرار نگیرد با مشکلاتی مواجه می‌شود. بحث‌مان با قالیباف شخصی نبود، نه شرعاً، نه قانوناً اعضای شورا حقی ندارند کسی را برای سمتی معرفی کنند بلکه قصدمان این بود که برای انتصاب‌ها با شورا تعامل بیشتری صورت بگیرد.

نجفی اصرار بر شهردار شدن قالیباف داشت؟
کاشانی: وقتی که بیش از ۱۵ بار به یک نفر رأی داده می‌شود یعنی با شناخت و اطلاعات کافی بوده است. رأی دادن بحث شرعی دارد و در قیامت یقه ما را می‌گیرند و می‌گویند چرا برای یک مورد دست بالا بردید. الان نمی‌دانم ایراد نجفی چیست، به نقش است یا نقاش؟ در شش سال که عضو شورای شهر بودند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه بودند و واقعاً‌ نجفی فنی‌ترین شخص در کمیسیون برنامه و بودجه بود که اشراف کامل به مسائل داشت. در شش سالی که نجفی در شورا بود، بودجه تصویب شد، تفریغ بودجه آمد، انحراف از بودجه داشتیم و همه این موارد توسط نجفی تأیید شده است و چطور در آن زمان ایرادی گرفته نشد، تخلفی را مطرح نکردنداحمد مسجدجامعی بیش از ۱۵ بار به قالیباف رأی داده است و در ۸۰ درصد دوران مدیریت قالیباف با وی همراه بود.

 شهرداری مثل مؤسسه مالی و اعتباری نیست که زیر نظر بانک مرکزی باشد و مردم نیز ذخیره ۳۰ سال از زندگی‌شان را به آنها بسپارند. شهرداری منبع درآمدش مشخص است که از عوارض پسماند، نوسازی و دیگر موارد تأمین می‌شود چرا اعلام می‌کنند ۲۰ هزار میلیارد تومان گم شده است!

 گفته می شود ۲۰ هزار میلیارد پول در شهرداری گم شده است؟
کاشانی: اگر دستگاهی و افرادی تخلف کرده‌اند باید به دستگاه‌های قضایی معرفی شوند و پاسخگو باشند و این اقدام مشمول مرور زمان نیز نمی‌شود و تنها با این اقدامات یأس و ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کنید. اینکه یکباره اعلام می‌شود ۲۰ هزار میلیارد تومان گم شده و اعداد دیگری نیز اعلام می‌شود که سند مشخصی نیز ندارد موجب یأس و ناامیدی در آحاد جامعه می‌شود. اگر مواردی مستند است باید آن را به قوه قضاییه ارائه دهند. در تمامی این سال‌ها در شهرداری تهران حسابرسی لازم صورت گرفته است و دستگاه‌های نظارتی نیز نقش خود را به درستی ایفا کرده‌اند حال این اعداد و ارقام از کجا آمده است.

 آیا تهران شهر سوخته است، شهری با ۱۲۰ هزار میلیارد درآمد؟
کاشانی: در هنگام تبلیغات و انتخابات شوراها تهران را شهر سوخته نامیدند حال سؤال من اینجا است شهری که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در آن هزینه شده است آیا شهر سوخته است. شماها که در این بازه زمانی در شهر مسئولیت داشتید و ناظر بودید آیا در به وجود آمدن این شهر سوخته نقشی نداشته‌اید.

چرا یأس و ناامیدی را در شهر گسترش می‌دهند؟
کاشانی: نظر شخصی بنده این است که عملکرد نجفی بعد از اینکه در مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد نیاورد در حیطه فعالیت‌های خود موفق نبوده علی‌رغم اینکه در وزارت آموزش و پرورش موفق بود ولی اکنون دارد فرار به جلو می‌کند، کار را سخت جلو می‌دهد که اگر به دلیلی تا پایان دوره نخواست بماند اقدام دیگری انجام بدهد. بودجه سال‌آینده را ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در شورا بسته‌اند و این یعنی می‌توان همچین درآمدی را از شهر تهران کسب کرد و حدود ۷۵ درصد از این بودجه محقق می‌شود. در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران بودجه سال ۹۷ را ۲۵ هزار میلیارد تومان بسته بودیم و وقتی که با این شرایط این میزان بودجه بسته شده است یعنی تهران پول دارد و می‌توان درآمدزایی کرد. مردم نیز عوارض خود را پرداخت می‌کنند.

 آیا کمک شهرداری به مساجد و حسینیه‌ها قانونی است؟
کاشانی: شهرداری تهران یک منبعی است که حتی به آموزش و پرورش کتابخانه ملی و دیگر بخش‌ها با مصوبه قانونی مجلس کمک می‌کند. مسجد درآمدی ندارد دو هزار میلیارد تومان بودجه معاونت اجتماعی شهرداری تهران است که مواظب فرهنگ و انسان در جامعه باشد، کجا بهتر از مسجد می‌تواند این اقدام را انجام بدهد. اداره مساجد توسط شهرداری نیست و از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۷ کمک‌هایی را برای افراد حقیقی و حقوقی گذاشته‌اند.

نجفی اولین روزی که به شهرداری آمد در جلسه‌ای با شهرداران مناطق گفت چون قبلاً‌ وزیر آموزش و پرورش بوده‌ام خدمات بهتری را به مدارس ارائه بدهید حال سؤال اینجا است اگر یک روحانی شهردار می‌شد باید به مساجد و حسینه‌ها کمک بیشتری می‌کرد. بنابراین وظیفه شهرداری است که به بخش‌های مختلف کمک کند.

نظر شما