شناسهٔ خبر: 143500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اردوغان: عملیات نظامی سوریه خطر تقابل با آمریکا را گسترش می‌دهد

اردوغان.jpg رئیس جمهور ترکیه بر این باور است که عملیات نظامی ارتش ترکیه به سوی شهر منبیج نیز گسترش خواهد یافت.

به گزارش «نماینده» رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حالی روز چهارشنبه گفته است که عملیات نظامی ارتش ترکیه احتمالا به سوی شهر منبیج نیز گسترش خواهد یافت که این اقدام می تواند نیروهای ترکیه را در تقابل با نظامیان آمریکایی قرار دهد که پیش از این در شهر منبیج مستقر شده اند.

عملیات ارتش ترکیه در منطقه عفرین همچنان ادامه دارد. ارتش ترکیه ساعت ۱۷ روز شنبه تحت عنوان "شاخه زیتون" عملیاتی را علیه شبه‌نظامیان کرد در عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرد.

ترکیه مدعی است که هدف از آغاز این عملیات در شهر عفرین، برقراری امنیت و ثبات در طول مرزهای مشترک با سوریه است.

گسترش این عملیات به سوی منبیج که حدود ۱۰۰ کیلومتر با عفرین فاصله دارد، می تواند تهدید جدی برای برنامه های آمریکا در شمال شرق سوریه باشد. آمریکا حدود ۲ هزار نیروی ویژه خود را در سوریه مستقر کرده و بهانه واشنگتن از این اقدام کمک به کردها برای مقابله با تروریست های داعش است. هیچ یک از نظامیان آمریکایی ظاهرا در عفرین حضور ندارند ولی آنها ظاهرا در منبیج مستقر هستند.

اقدام آمریکا در ارسال سلاح برای کردهای سوری و آموزش و حمایت هوایی آنها موجب خشم و ناراحتی ترکیه شده است.

اردوغان در سخنانی در شهر آنکارا تاکید کرد: با عملیات شاخه زیتون، ما بار دیگر بازی نیروهای پلید را که به دنبال منافع مختلفی در منطقه هستند، متوقف کردیم. با آغاز عملیات در منبیج، بازی آنها را همچنان متوقف خواهیم کرد.

اختلافات آمریکا و ترکیه بر سر سیاست سوریه، روابط دو کشور را به شدت تیره و تار کرده است. از دیدگاه آمریکا، کردهای وای پی جی یک متحد کلیدی علیه تروریست های داعش و نیروهای دولتی سوریه به شمار می روند.

عملیات ارتش ترکیه در منبیج می تواند خطر رویارویی با نظامیان آمریکایی را به شدت افزایش دهد. این نیروهای آمریکایی مارس گذشته در منطقه مستقر شدند تا مانع از درگیری شورشیان مورد حمایت آمریکا و نیروهای ارتش ترکیه شوند.

بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه در سخنانی تاکید کرد: تصور نمی کنم ترکیه در حین انجام عملیات نظامی در سوریه، با ایالات متحده رو در رو شود. تنها یک احتمال ناچیز وجود دارد که این اتفاق در منطقه منبیج بیفتد.

وی در ادامه افزود: در صورت لزوم ترکیه همچنان از نیروی هوایی در منطقه عفرین سوریه استفاده خواهد کرد.

تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه در حالی پنجمین روز خود را پشت سر گذاشته است که دولت دمشق پیش از این نسبت به این اقدام آنکارا اعتراض کرده و آن را تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی خود دانسته است.

فرماندار شهر کیلیص در مرز سوریه و ترکیه نیز از زخمی شدن حداقل ۱۳ نفر در این شهر بر اثر شلیک موشک از سوی سوریه خبر داده است.

نهاد نظارتی حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز اعلام کرده است که از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه تاکنون ده ها نفر از نیروهای دو طرف کشته شده اند.

این نهاد حقوق بشری افزود: گلوله باران و حملات هوایی ارتش ترکیه موجب کشته شدن حداقل ۲۸ غیرنظامی در عفرین شده است.

ترکیه اعلام کرده است که در این عملیات تاکنون ۳ سرباز ارتش کشته شده اند. نهاد نظارتی حقوق بشر سوریه اعلام کرد که ۴۸ نفر از جنگجویان مورد حمایت ترکیه در ارتش آزاد سوریه نیز تاکنون کشته شده اند. تعداد تلفات کردهای وای پی جی نیز تاکنون به ۴۲ نفر رسیده است.

این در حالی است که ارتش ترکیه اعلام کرده است که تاکنون ۲۸۷ نفر از شورشیان کرد و تروریست های داعش کشته شده اند.

علی رغم اختلافات آنکارا و واشنگتن، ارتباطات و تماس های دو طرف همچنان ادامه دارد. مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرده است. در این گفتگو، طرف آمریکایی پیشنهاد ایجاد یک منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه را مطرح کرده است.

ترکیه پیش از این خواستار ایجاد یک منطقه حائل در داخل مرزهای سوریه شده بود.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا از ترکیه خواست تا در عملیات نظامی علیه کردهای سوری در منطقه عفرین، خویشتنداری نشان دهد.

وی در این باره گفت: خشونت در عفرین اوضاع نسبتا باثبات در این منطقه از سوریه را با اختلال روبرو می کند و موجب منحرف شدن تلاش های بین المللی برای شکست داعش خواهد شد.

نظر شما