شناسهٔ خبر: 143497 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تغییر یک طرح روی دور تند/ نرخ گذاری بر اساس لایحه ای قدیمی

طرح ترافیک اعضای شورای شهر تهران لایحه ای را مبنای تعیین عوارض محدوده طرح ترافیک قرارداده اند که در شورای ترافیک تغییر اساسی کرده است .

به گزارش «نماینده»، قرار است این هفته نرخ عوارض وسایل نقلیه در محدوده های مرکز شهر تهران از سوی شورای شهر مشخص شود لایحه ای که قبل از مصوبه شورای ترافیک تهران به شورای شهر ارائه شده و تفاوت های اساسی با پیشنهاد اولیه پیدا کرده است. محمود میر لوحی عضو شورای شهر تهران می گوید: پیش‌بینی می‌شود طی هفته آینده تعرفه طرح ترافیک مشخص و در نهایت برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شود.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید مصوبه شورای هماهنگی ترافیک شهر تهران با لایحه که به شورا ارائه شده  تغییر جدی نداشته است اما بررسی مصوبه شورای ترافیک با لایه‌های که به شورای شهر ارسال شده نشان و تغییرات اساسی دارد.

تفاوت های مصوبه شورای ترافیک با پیشنهاد شهرداری

در لایحه شهرداری پیش بینی طرح ترافیک سالانه نشده  و به جز برخی خودروهای خدماتی و امدادی و وسایل نقلیه که پلاک ویلچر دارند و مجاز به ورود به محدود بودند، تمامی خودروها باید به صورت روزانه عوارض پرداخت می‌کردند اما بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ۵۳ هزار فقره به صورت مجوز ورود در کل سال، ۱۰ هزار فقره مجوز سیار و ۴۰ هزار مجوز ورود روزانه در گام نخست پیش بینی شده همچنین ۲۶ هزار و ۳۵۰ فقره نیز به صورت ذخیره و پس از طی دوره سه ماهه آزمایشی عملیاتی می شود، بنابراین با این بند از مصوبه مهمترین هدف لایحه شهرداری که حذف طرح ترافیک سالیانه و شناور بود خنثی می شود.

پرونده طرح شناور بسته نشد

 پیش از این سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طیی  اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود پرونده کارتهای شناور که با ابهام قانونی مواجه بوده و مراجع نظارتی هم بر ممنوعیت آن تاکید دارند برای همیشه بسته خواهد شد بنابراین نرخ طرح شناور نیز در لایحه دیده نشده است.

 یکی دیگر است تفاوتهای مصوبه شورای ترافیک با لایحه تعیین نرخ عوارض شهرداری تقسیم محدوده طرح ترافیک به دو حلقه اول و دوم بود.  پیش بینی شده بود خودروهایی  که به محدوده زوج و فرد هم وارد می شدند باید عوارض پرداخت می‌کردند اما در مصوبه شورای ترافیک این بند از لایحه حذف شده و پیش بینی شده شهرداری تهران ظرف سه ماه از آغاز اجرای این طرح بررسی و تحلیل نتایج حاصل از اجرای آن در حلقه اول و انجام مطالعات لازم در خصوص آثار ترافیکی و اجتماعی تغییرات جدید در محدوده زوج و فرد (حلقه دوم) نسبت به گزارش به شورای ترافیک اقدام تا در خصوص آن تصمیم گیری شود.

این در حالی است که بخشی از لایحه نرخ عوارض که از سوی شهرداری به شورا ارائه شده مربوط به محدوده زوج و فرد و ضرایب مربوط به آن است. در لایحه شهرداری سقفی برای ورود خودروها به  محدوده طرح ترافیک پیش‌بینی نشده اما در مصوبه شورای ترافیک ضمن تاکید بر اعمال ضرایبی متناسب با شاخص های آلودگی هوا، وضعیت ترافیکی، آلایندگی وسایل نقلیه و ...، تاکید شده  سقف اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک حلقه اول رعایت شود

اعضای شورای شهر تهران در حال نرخ گذاری بر اساس همان لایحه اولیه هستند در حالی که براساس رویه گذشته شورای شهر این لایحه باید پس از مصوبه شورای ترافیک تنظیم و به شورا ارائه می شد و در حال حاضر که چنین اتفاقی نیفتاده است باید لایحه ابتدایی  به شهرداری بازگشت داده شود تا تغییرات مصوبه شورای ترافیک در آن اعمال و سپس به شورا ارائه شود.

نظر شما