شناسهٔ خبر: 143428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پایان بی‌نتیجه نشست شورای امنیت درباره اوضاع سوریه

شورای امنیت نشست شورای امنیت درباره اوضاع سوریه بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

به گزارش «نماینده»، نشست شورای امنیت درباره بررسی حمله ترکیه به عفرین در شمال سوریه روز دوشنبه بدون صدور هیچ بیانیه‌ مشترک یا محکوم کردن این حمله پایان یافت.

در پایان این نشست که به درخواست فرانسه برگزار شده بود، فرانسوا دولاتر نماینده فرانسه در سازمان ملل درباره اوضاع شمال سوریه با توجه به ادامه تشدید تنش در این منطقه، ابراز نگرانی کرد.

وی اظهارات جان ایو لودریان وزیر خارجه کشورش را که خواستار خویشتنداری ترکیه شده بود، تکرار کرد و گفت: همه کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت در این زمینه متفق‌القول هستند.

دولاتر تاکید کرد که اولویت، حفظ وحدت همپیمانان در جنگ علیه داعش است و عفرین فقط یکی از عناصر بحران در سوریه به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، غیر از نماینده فرانسه در سازمان ملل، هیچکدام از نمایندگان کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت، اظهاراتی مطرح نکردند.

نشست شورای امنیت درباره عفرین در حالی برگزار شد که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست حضور نداشت.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این با ابراز نگرانی از عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه، از همه طرف‌ها خواسته بود خویشتنداری خود را حفظ کنند.

ارتش ترکیه روز شنبه مواضع شبه‌نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را که مورد حمایت آمریکا هستند در عفرین سوریه بمباران کرد و روز یکشنبه نیز علاوه بر گلوله‌باران منطقه، نیروی زمینی خود را به محدوده تحت کنترل کردها اعزام کرد.

ترکیه، که از «یگان‌های مدافع خلق» به عنوان گروهی تروریستی نام می‌برد، گفته است که هدف از عملیات نظامی‌اش با نام «شاخه زیتون»، پاکسازی منطقه از «تروریست‌ها» و امن کردن مرزهای ترکیه با سوریه است.

تخمین زده می‌شود که بین هشت تا ۱۰ هزار شبه‌نظامی کرد در منطقه عفرین حضور داشته باشند.

دولت سوریه این حمله را محکوم کرده و از ترکیه خواسته است تا هرچه سریع‌تر نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

نظر شما