شناسهٔ خبر: 143409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تغییرات وزارت خارجه برای تطبیق با شرایط بین‌المللی بود

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تغییر ساختار وزارتخانه با هدف تطبیق با شرایط بین‌المللی بود، گفت:این ساختار جدید یکی از مهم‌ترین تغییرات ساختاری است که وزارت خارجه درطول حیات خود داشته است.

به گزارش «نماینده»، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه سانچی پیرامون پاسخ گویی وزارت خارجه در خصوص اظهارات یکی از کارشناسان در برنامه ای که از صدا و سیما پخش شد اظهار داشت: آنچه برای ما مهم بود محتوایی بود که مطرح شده بود و نه مساله ای دیگر.

وی در خصوص برخی تعابیر رسانه ای پیرامون تغییرات در وزارت خارجه گفت: طی ماه های گذشته این بحث مطرح شد و نهایتا از ابتدای ماه دستور اجرایی شدن آن آغاز شد و این ساختار جدید یکی از مهم ترین تغییرات ساختاری در طول حیات وزارت امور خارجه بوده و هدف عمده این تغییرات تطبیق وزارت خارحه با تحولات سریع منطقه ای و بین المللی و همچنین چابک سازی ساختار های اداری آن، محوریت بخشیدن به بحث کارشناسی و کارشناسی شدن امور در وزارت خارجه است تا بتوانیم از ظرفیت کارشناسان بهترین استفاده را کنیم.

قاسمی افزود: هشت اداره دو جانبه خواهیم داشت که مسائل منطقه ای را برعهده دارند و به عنوان مدیرکل و دستیار وزیر خواهند بود. از لحاظ ساختاری زیر نظر وزیر خواهند بود و همگی زیر نظر معاونت سیاسی کار خواهند کرد.

وی گفت: ادارات دو جانبه به صورت سیال در خدمت وزارت امور خارجه خواهند بود و با توان بیشتری وظایف خود را عملیاتی خواهند کرد. امیدواریم این تغییرات بتواند مثمر ثمر باشد تا بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر از منافع ملی دفاع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص یادداشت اخیر ظریف در نشریه «فایننشال تایمز» و مطرح کردن بحث شبکه‌سازی امنیتی در منطقه اظهارداشت: این یک بحث درست و منطقی است که پیشتر هم از سوی وزیر خارجه ما مطرح شده بود و به معنای آن نیست که ما همه منطقه را یک کشور خاص می‌بینیم، بلکه آنها مجموعه‌ای از کشورها هستند که با آن کشورها ما ارتباط خوبی داریم. ارتباط ایران با کشورهای مختلف می‌تواند منجر به ثبات و امنیت بیشتر در منطقه شود و دست بیگانگان را از منطقه ما کوتاه کند.

وی با بیان اینکه وجود موانع و سخت بودن این مسیر دلیلی بر دنبال کردن اهدافمان در این رابطه نیست، گفت: ما در منطقه شاهد جنگ‌ها و تنش‌های زیادی بوده‌ایم و امیدوار هستیم که در یک محیط خردمندانه، به جمع‌بندی برسیم، چرا که صلح و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم برای همه کشورها مفید است.

همه باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند

قاسمی در خصوص برخی تحرکات نظامی ترکیه در سوریه عنوان کرد: با توجه به نوع مناسبات دو کشور، ما روابط و گفتگوهای خوبی را با کشور ترکیه داریم و حضور ایران و ترکیه در کنار روسیه در مذاکرات آستانه باعث شده است که به صورت مستمر با ترکیه در تماس باشیم.

وی افزود: درباره مواضع ایران نسبت به اقدام ترکیه هم روز گذشته بیانیه‌ای را منتشر کرده‌ایم. مسائل سوریه برای ما مهم بوده و است و با دقت تمام، همه مسائل آن کشور را رصد می‌کنیم و امیدواریم که هر چه زودتر بحران در آن کشور متوقف شود و بتوانیم در مسیر مذاکرات آستانه، تلاش‌های خود را برای حل سیاسی بحران ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ادامه وضع موجود در سوریه منجر به بازگشت تروریست‌ها می‌شود، تصریح کرد: باید همگان به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت ملی آن کشور احترام بگذارند.

قاسمی درباره برخی محدودیت‌هایی که چین در نقل و انتقال دلار و دانشجویان ایرانی اعمال کرده است، گفت: درباره این مسئله چندین بار مذاکراتی را میان مقامات بانک‌های ایرانی و چینی برگزار کرده‌ایم و وزارت امور خارجه از طریق کانال‌های خود، پیگیر این مسئله بوده و بخشی از مسائل و مشکلات حل شده و امیدواریم بخش‌های باقی‌مانده هم زودتر مرتفع شود.

رابطه با اروپا می تواند بهتر از این باشد

وی همچنین درباره محورهای مذاکرات سفر آینده وزیر خارجه فرانسه به ایران عنوان کرد: سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار دو طرف قرار دارد، اما در خصوص دستور کار مذاکرات آن سفر هنوز چیزی قطعی نشده، ولی می‌توانم بگویم که طیف گوناگون و وسیعی از مباحث را برای رایزنی میان ایران و فرانسه داریم که از جمله آن، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: روابط میان ایران و اروپا قدمت خوبی دارد و ما امروز با کشورهای اروپایی روابط خوبی را داریم و این می‌تواند بهتر از گذشته هم باشد.

قاسمی افزود: طبیعی است که برخی دشمنان و بدخواهان بخواهند در این ارتباط خلل وارد کرده، آن را کمرنگ و سست کنند تا از طریق این مسئله، منافع خود را تأمین کنند. اما هم اروپا و هم ایران باید نسبت به این قبیل اقدامات و سیاست‌ها هوشیار باشند و اجازه ندهند که عده‌ای موفق شوند که روابط دوجانبه آنها را ضعیف و تیره کنند.

علت سفر نیچروان بارزانی به تهران

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اهمیت سفر نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به تهران و دیدارهای وی با مقامات ایرانی چه بوده است، گفت: این یک سفر خوب و خاصی بود که انجام شد و دو طرف در خصوص مسائل مورد علاقه یکدیگر، گفتگو و رایزنی داشتند و در رسانه‌ها هم تا جایی که می‌شد، در خصوص این سفر صحبت و تحلیل انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دیدار بارزانی با مقامات عالیرتبه ایران، نشان‌دهنده سطح بالای تعاملات ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق است که این سطح از روابط می‌تواند با توجه اشتراکات میان دو طرف افزایش پیدا کند.

قاسمی با بیان اینکه افزایش روابط میان ایران و منطقه اقلیم کردستان از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: دو طرف در این سفر بر لزوم حفظ وحدت داخلی عراق و کمک به گسترش امنیت و ثبات در منطقه تأکید کردند.

وی در خصوص برخی اتهام‌زنی‌های مقامات بحرینی به ایران گفت: اگر اتهاماتی را که مقامات بحرینی علیه ایران مطرح می‌کنند را بررسی کنیم و از طرفی، تعداد گروه‌های وابسته به ایران را هم در نظر داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این قبیل اظهارات صرفاً دروغ‌پردازی و بی‌پایه و اساس است.

آمریکا موظف به تسهیل فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قراردادهای میان ایران با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس و تهدیدی که ترامپ در این خصوص داشته که در قالب نقض برجام به حساب می‌آید، تصریح کرد: دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام، متعهد به اجرای آن است و منطبق با بند ۲۲ برجام، آمریکا موظف است که فروش هواپیماهای غیرنظامی را به ایران تسهیل کند و تخطی از این مسئله برخلاف برجام است.

عربستان همچنان بر طبل خصومت می کوبد

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و عربستان و اینکه آیا نشانه ای در بهبود رفتار آن کشور دیده شده است یا خیر، گفت: عربستان همچنان بر طبل خصومت خود می کوبد و نشان داده هنوز آمادگی رفتار خردمندانه را در برخورد با همسایگان پیدا نکرده است.

وی بیان کرد: بهتر است عربستان در جریان منافع خود و دیگر کشورها حرکت کند؛ چرا که ما همواره علاقه مندیم با کشورهای پیرامونی روابط خوب و سالم خود را داشته باشیم که این منجر می شود به صلح و ثبات منطقه، اما عربستان نتوانسته است تاکنون بر توهمات خود فائق آید و همچنان رفتار خصمانه ای از خود نشان می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تداوم بحران در یمن نیز اظهار کرد: آنچه در شعار و حرف نسبت به بحران یمن و لزوم توقف آن بحران گفته می شود با آنچه که در عمل اتفاق می افتد، بسیار متفاوت است و ما شاهدیم همچنان جنایات گسترده ائتلاف به رهبری عربستان ادامه دارد. انتظار می رود که مدافعین حقوق بشر در نهایت بتوانند مسببان فاجعه یمن را مجبور کنند که دست از جنایت های خود در آن کشور بردارند، چرا که در غیر اینصورت کشتار و فاجعه انسانی در آن کشور به عنوان یک نقطه تاریک در تاریخ معاصر ما کماکان ادامه خواهد داشت.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که ارتباط با همسایگان مهمتر است یا حفظ برجام، بیان کرد: توسعه روابط با همسایگان  همیشه جزو اولویت های اساسی ما بوده و هست و همانطور که در آغاز دولت دوازدهم هم گفته شد این یکی از دو ابر اولویت  اساسی وزارت خارجه است. ما در سیاست خارجی مسائل مهم و مختلف زیادی را داریم که دنبال کردن هیچ یک به معنای فدا کردن موضوعی نسبت به موضوع دیگر نیست.

وی گفت: در بحث برجام و نیز در بحث توسعه روابط با همسایگان تلاش های خود را داشته و خواهیم داشت و سعی می کنیم اجازه ندهیم بدخواهان برجام بخواهند به آنچه که می خواهند دست یابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بحث اقتصادی هم باید با توجه به شرایط جهانی، پسابرجام، کمک به افزایش رونق اقتصادی، مورد توجه بیشتر قرار بگیرد و در این خصوص وزارت خارجه در کنار دیگر دستگاه های داخلی تلاش می کند نسبت به این مهم اقدام کند.

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و اروپا در ابعاد مختلف به خصوص بانکی و مالی افزود: مذاکرات اقتصادی میان ایران و اروپا، ایران و کشورهای آسیایی و غیر آن ادامه داشته و خواهد داشت و این به منظور استفاده از تسهیلات مالی و بانکی بیشتر است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و اروپا دشمنان خود را دارد و برخی نمی خواهند این روابط توسعه پیدا کند، بیان کرد: برخی همچنان معتقدند نفوذ ایران در منطقه در حال افزایش است که باید بگوییم بله؛ این مساله هست اما نفوذ انواع مختلفی دارد و نفوذ ایران در منطقه مثبت است و از ثمرات خوب آن کشورهای اروپایی از جمله فرانسه بهره برده اند و اگر نبود این نفوذ ایران، امروز بغداد و دمشق هم در دست تروریست ها قرار داشت.

پرونده نفتکش سانچی تا بازخوانی جعبه سیاه و ارائه گزارش های کارشناسی باز خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حادثه اخیر کشتی سانچی که منجر به کشتی شدن تعدادی از هموطنان شد، اظهار کرد: وزارت خارجه به عنوان دیده بان کشور از ابتدا در جریان این امر قرار گرفت و ستادی در وزارت خارجه تشکیل شد و همچنین سفارتخانه ما در چین و کنسولگری های ما در آن کشور با دستورکارهای مشخصی که دریافت کردند، وارد میدان شدند و پیگیری های لازم را از طریق مقامات چین انجام دادند.

قاسمی در پایان گفت: هم سفارت چین و هم ما بر این مساله تاکید کردیم که هر گونه کمکی که خانواده های آن عزیزان برای سفر به چین لازم داشته باشند، فراهم خواهیم کرد و با تمام وجود در خدمت آنها هستیم و این پرونده همچنان باز است تا زمانی که جعبه سیاه بازخوانی شود و گروه های تحقیقی که همچنان در صحنه هستند گزارش های خود را ارائه کنند.

نظر شما