شناسهٔ خبر: 143373 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بارورسازی ابرها حلقه مفقوده تامین آب مورد نیاز کشاورزی کشور

علی وقف چی/2 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بارورسازی ابرها بیش از نیم قرن است که در برخی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی مورد نیاز کشور از این طریق وجود دارد.

به گزارش «نماینده» علی وقف‌چی، درخصوص شرایط استفاده از تکنولوژی و علم بارورسازی ابرها در کشور، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی که وجود دارد عدم استفاده علمی است که بیش از نیم قرن در برخی از کشورها که شرایط تامین آب کشاورزی آنها بیش از ما است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه این روش در کشورهای مانند استرالیا و تایلند با ۹ و ۲۷ برابر میزان بارش نسبت به کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این کشورها علی رغم عدم حضور در مناطقی مانند منطقه‌ای که کشور ما در آن حضور دارد و دارای بحران آب است از سال‌های گذشته اقدام به باروری ابرها برای تامین بارندگی کرده‌اند.

نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کشور استارلیا از سال ۱۹۴۷ میلادی و انگلیس از سال ۱۹۵۶ میلادی و بعد از این کشورها، کشورهای دیگر در این زمینه اقداماتی را داشته‌اند.

امکان تامین ۱۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز کشاورزی کشور با بارورسازی ابرها

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت تامین حداقل ۱۰ میلیون متر مکعب آب از طریق بارورکردن ابرها را دارد، گفت: با هزینه‌ای پایین‌تر از طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های تامین آب می‌توان بخشی از آب مورد نیاز کشور را تامین کرد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ در پایان با تاکید بر اینکه در کمیسیون تلفیق از دوستان درخواستی کردیم تا این مساله را یکی از اولویت‌ها قرار دهند و با اختصاص مبلغی حدود ۲۰۰میلیارد تومان کمک کنند تا از طریق مجمع‌های علمی تحقیق و پژوهش در زمینه باروری ابرها تکمیل شود، خاطرنشان کرد: درصورت تامین اعتبار مجمع‌هایی اعلام کرده‌اند که امکان استفاده از ظرفیت کشور در این بخش را دارند.

نظر شما