شناسهٔ خبر: 143325 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

«حامد کرزی»: از اقدام نظامی آمریکا علیه پاکستان حمایت نمی‌کنیم

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان اعلام کرد که واشنگتن باید فشارهای دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی بر اسلام‌آباد را افزایش دهد اما از اقدام نظامی علیه این کشور خودداری کند.

به گزارش «نماینده»، «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان در کنفرانس «رای‌سینا» در هند گفت: کلید حل مشکلات افغانستان نابودی مراکز امن تروریستی در خاک پاکستان است.

وی افزود: پاکستان همواره از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده کرده است و از گروه‌های تروریستی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: «خواستار اقدامات سیاسی و اقتصادی علیه پاکستان هستیم اما با هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه این کشور مخالفیم.»

کرزی اظهار داشت: برخی از نهادها درباره فساد اداری در افغانستان اغراق می‌کنند و این کشور را در جایگاه دوم و یا هم سوم جهان قرار می‌دهند. من به رده بندی‌های که از سوی نهادهایی که در کشورهای غربی هستند درباره افغانستان اعتمادی ندارم.

ژنرال «ویکی سینگ» وزیر امور روابط خارجی هند نیز اعلام کرد فشارهای آمریکا بر پاکستان می‌تواند نتیجه بخش باشد زیرا چین نمی‌تواند جایگاه آمریکا در این کشور را پر کند.

«ایگورمورگولوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز اظهار داشت: ما این موضوع را که با طالبان به نحوی در ارتباط هستیم تایید می‌کنیم اما ارتباط با طالبان تنها به روسیه خلاصه نمی‌شود بلکه همه کشورهای دخیل در قضیه افغانستان با طالبان رابطه دارند.

وی در ادامه تاکید کرد استراتژی واشنگتن برای افغانستان نمی‌تواند بحران در این کشور را حل کنند.

این در حالی است که آمریکا اخیرا کمک‌های ملی خود به اسلام‌آباد را متوقف کرده است و از این کشور خواسته تا علیه شبکه حقانی و مخالفان مسلح دولت افغانستان در خاک پاکستان اقدام کند.

اما مقامات پاکستانی همواره حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی را تکذیب کرده است.

نظر شما