شناسهٔ خبر: 143314 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واکاوی تهدیدها و فرصت‌های نمایشگاه‌های بهاره/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

فروشگاه بهاره با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال،باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره به گوش می‌رسد،طرحی که هر ساله جمع کثیری از موافقان و مخالفان را در برابر خود می‌بیند.

«نماینده» /بدون تردید، یکی از مهمترین ایام سال برای کسبه و اصناف به ماه اسفند و روزهای پایانی منتهی به انتهای سال معطوف می شود.

اهمیت این مقطعِ سال در سالیان اخیر به مراتب بیشتر شده، زیرا بخش قابل توجهی از صنوف پس از ماه ها دست و پنجه نرم کردن با کسادی و رکود، امیدوار هستند تا سهمی از فروش کالا و محصولات مورد نیاز خانواده‌ها را در ایام نوروز به خود اختصاص دهند، امری که می‌تواند تا حدودی مشکلات و تنگناهای فعالان اقتصادی را تعدیل و مرتفع کند.

در نقطه مقابل، شاهد خیل عظیمی از مصرف کنندگان و جامعه هدف اصناف می باشیم که همچون صنوف از آسیب های مشکلات اقتصادی مصون نمانده‌اند و در این میان اتخاذ تصمیمی مدبرانه که به موجب آن حقوق اصناف، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، توأمان با یکدیگر در این ایام خاص از سال حفظ شود، ضرورتی است که با حُصول آن می توان بخشی از فشارهای اقتصادی ماه‌های گذشته را تا حدودی تعدیل کند.

در ذیل این گزارش تلاش می‌شود در گفتگو با صاحبان صنوف، کارشناسان اقتصادی و مردم عادی(جامعه مصرف کننده) ابعاد و زوایای هر چه بیشتری از نمایشگاه‌های مذکور مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد.

راه اندازی نمایشگاه های بهاره، کسب و کار اصناف را مختل می کند
بابک یزدان بین، یکی از فروشندگان و عرضه کنندگان کیف و کفش در غرب استان تهران، با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده صنوف و واحدهای تجاری در اشتغالزایی، اظهار کرد: بدون تردید یکی از چالش برانگیزترین معضلات فعلی اقتصادی کشور به موضوع بیکاری و محدودیت های موجود در عرضه و ارائه فرصت‌های شغلی معطوف می‌شود و تجربه و تحولات سال‌های گذشته نیز نشان داده در صورت عدم نقش آفرینی مثبت اصناف دیگر رمق و نفسی برای اقتصاد کشور در شرایط فعلی باقی نمی‌ماند.

وی افزود: طبیعتا در چنین فضایی، حمایت و پشتیبانی از صنوف نه یک امر مهم، بلکه ضرورتی حیاتی و اجتناب ناپذیر است که هر گونه غفلت و کم توجهی در این خصوص، آسیب‌هایی جبران ناشدنی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

این فعال صنفی در حوزه کیف و کفش، بیان کرد: به اعتقاد بنده و بسیاری از فعالان صنفی در حوزه کیف و کفش، پوشاک و... راه اندازی نمایشگاه‌های بهاره، در قالب حمایت از صنوف قابل فهم نیست، زیرا با دایر شدن چنین مراکزی، بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید روانه بازارها و مراکز فروشِ اینچنینی می شوند و به تبع بار و فشار روحی، روانی و اقتصادی تحمیل شده به اصناف در طول سال، همچنان استمرار پیدا می‌کند و با این تصمیم مشکلات پیش رو عمیق‌تر نیز خواهد شد.

وی افزود: طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن حق و حقوق مصرف کنندگان نیست و به هر حال اتخاذ این تصمیمات در راستای ارائه و عرضه اقلام و محصولات مورد نیاز جامعه هدف و متقاضیان با قیمت و سود پایین تر، نَفی شدنی نیست؛ اما انتظار می‌رود تصمیم گیران چنین طرح هایی به تمامی ابعاد قضیه توجه کنند و راهکاری اتخاذ کنند که به موجب آن هیچکدام از طرف‌ها (صنوف ومصرف کنندگان) متضرر نشوند.

یزدان بین در تشریح راهکار مقتضی به عنوان تصمیمی سازنده برای حفظ منافع هر دو طیف، گفت: اساسا رکود حاکم بر بازار آنچنان عمیق و فراگیر شده که به‌صورت بالقوه فضای رقابتی سنگینی در سطح بازار شکل می‌گیرد، زیرا از دست دادن حتی یک مشتری در چنین شرایطی، جبران شدنی نیست.

این فعال صنفی در بخش کیف و کفش، تصریح کرد: طرح فروش فوق العاده که با نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و به‌واسطه صنوف در محل فروشگاه‌ها و مراکز عرضه اجرایی می شود می تواند به عنوان تدبیری سازنده محسوب شود و امیدواریم با نگاه هوشمندانه و رویکرد حمایتی دستگاه‌های مربوطه، این ساز وکار در اولویت نخست مراجع ذی‌ربط قرار گیرد.

عرضه محصولات بُنجل در فروشگاه‌های بهاره؟ /برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی کمک حال خوبی برای مصرف کنندگان به شمار می‌رود
با یک بررسی میدانی در سطح معابر شهرها، به این واقعیت پی می‌بریم که جامعه مصرف کننده و خریداران و مشتریان کیف، کفش، پوشاک، میوه، آجیل، خشکبار  و پروتئین نیز نظرات متفاوتی در ارتباط با نمایشگاه‌های بهاره مطرح می‌کنند.

برخی همچون بهرام سعیدی، معتقدند راه اندازی فروشگاه‌های بهاره، توجیه چندان منطقی ندارد، زیرا بسیاری از این مراکز(حداقل برخی از غرفه های آن) به محلی برای عرضه و فروش محصولات بنجل تبدیل می شوند و جز در ارتباط با محصولات غذایی که تا حدودی نظارت ها شدیدتر و دقیق تر اعمال می شود، در ارتباط با اقلام دیگر عرضه محصولات بی کیفیت و قدیمی کرارا مشاهده و احساس می‌شود.

وی معتقد است: در شرایطی که فروشگاه های زنجیره ای تحت عناوین متعدد، در یک فضای رقابتی سنگین نرخ شکنی می کنند و محصولات مورد نیاز مصرف کنندگان را با تخفیف عرضه می کنند، ضرورتی برای راه اندازی فروشگاه های بهاره وجود ندارد.

عده ای دیگر همچون مریم رضوانی نژاد، نیز معتقدند در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و برخی از صنوف در ایام منتهی به پایان سال از هیچگونه سوء استفاده و گران فروشی دریغ نمی کنند، راه اندازی فروشگاه های بهاره یک ضرورت محسوب می شود و این امر از حقوق مسلم جامعه مصرف کننده به شمار می رود.

حمایت از صنوف به عنوان حلقه مکمل تولید، اجتناب ناپذیر است
محمد صادقی کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به لزوم مدیریت و کنترل هر چه هوشمندانه و دقیق تر بازار در هفته‌های آتی و ایام منتهی به پایان سال، بیان کرد: یکی از روش‌هایی که در سالیان گذشته با هدف حصول این امر تعریف و اجرایی شده مبتنی بر همین امر(راه اندازی فروشگاه های بهاره) می شود که البته بنابر تجربیات حاصل شده در سنوات گذشته بخش قابل توجهی از صنوف نسبت به این تصمیم نقد و اعتراض داشته اند.

وی افزود: به اعتقاد بنده در حال حاضر باید حمایت جدی تر از صنوف به عنوان اولویتی ضروری در دستور کار قرار گیرد، زیرا هر آنچه از این قشر، پشتیبانی بیشتری لحاظ شود به تبع در بخش تولید نیز، ضریب حصول توفیقات افزایش خواهد یافت.

صادقی گفت: به واقع اصناف، حلقه مکمل تولید به شمار می روند و در صورت اختلال در هر کدام از حوزه های مذکور، یک پای اقتصاد کشور می‌لنگد.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد پس از گذشت سال‌ها از تجربه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، می‌طلبد با یک تحقیقات و بررسی دقیق و لحاظ کردن آمایش سرزمینی، تهدیدها و فرصت های این طرح مورد بحث، بررسی و واکاوی قرار گیرد تا یکبار برای همیشه به راه حلی رسید که به موجب آن حقوق مصرف کنندگان، صنوف و مراکز تولیدی توامان با یکدیگر حفظ شود، امری که با همگرایی، هم اندیشی و برنامه ریزی دقیق و اصولی محقق خواهد شد.

نظر شما