شناسهٔ خبر: 143306 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دبیر فراکسیون فرهنگیان مجلس:

آموزش و پرورش سال آینده نیز با کسری بودجه مواجه است

احد آزادیخواه دبیر فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال 97 هم با کمبود بودجه مواجه است، گفت: حدود 2 میلیون دانش‌آموز در کلاس‌هایی درس می‌خوانند که تخریبی بوده و یا نیازمند مقاوم سازی جدی است.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام احد آزادی خواه دبیر فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، درباره «وضعیت بودجه آموزش و پرورش در سال 97»، اظهار داشت: آموزش و پرورش هرسال با کمبود بودجه مواجه است و بخش عمده پاداش پایان خدمت مربوط به سال‌های 95 و 96 بازنشستگان این وزارتخانه باقی مانده است.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که رقم بودجه‌ای که دولت برای آموزش و پرورش در سال 97 در نظر گرفته است، همین الان نیز با کمبود بودجه مواجه است و اگر فقط حقوق و پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال 97 را هم بدهد، باز هم حتماً با چالش جدی مواجه است.

دبیر فراکسیون فرهنگیان مجلس در خصوص «پیشنهادات بودجه‌ای برای این وزارتخانه در بودجه سال آینده»، گفت: یکی از پیشنهادات که در کمیسیون تلفیق مطرح شد اختصاص 20 درصد از 25 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده برای ورزش و تربیت بدنی دانش‌آموزان است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین آزادی خواه با اشاره به موضوع استانی کردن بودجه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: ما به عنوان فراکسیون فرهنگیان به این موضوع نقد جدی داریم.

وی اضافه کرد: استانی کردن اعتبارات جاری، یعنی ایجاد رقابت محسوس بین 31 اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها و این رقابت، آبستن نا آرامی‌های اجتماعی خواهد بود.

دبیر فراکسیون فرهنگیان مجلس در توضیح این ادعا بیان داشت: برای نمونه روز اول ماه یک استان حقوق فرهنگیان را پرداخت می‌کند و استان دیگر اگر نتواند پرداخت کند، حتماً فرهنگیان معترض خواهند بود و این اعتراض حق‌شان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آزادی خواه متذکر شد: اگر می‌گوییم حجم اعتبارات استانی زیاد شود، منظور حقوق و مزایا نیست، بلکه منظور استانی شدن اعتبارات عمرانی و توسعه‌ای است و در غیر این صورت،  استانی شدنش اعتبارات چنگی به دل نمی‌زند.

وی در خصوص «پرداخت سرانه به مدارس»، افزود: متأسفانه این مشکل در بودجه 97 هم حل نشده است و در خصوص نوسازی مدارس نیز با مشکل جدی روبه رو هستیم .

دبیر فراکسیون فرهنگیان مجلس ابراز داشت: حدود 2 میلیون دانش‌آموز در کلاس‌هایی درس می‌خوانند که تخریبی بوده یا نیازمند مقاوم سازی جدی است، اما هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده و بودجه اختصاص داده نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آزادی خواه خاطرنشان کرد: حجم بسیار کمی اعتبار برای سرانه مدارس در نظر گرفته شده است که با توجه به وجود 2 میلیون دانش‌آموزی که در مدارس نیاز به بازسازی تحصیل می‌کنند، با بودجه در نظر گرفته شده در سال 97 حتی نمی‌توانیم یک چهارم آن را هم حل کنیم.

نظر شما