شناسهٔ خبر: 143272 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

دعوا میان ستاد اعتدال و اصلاحات بالا گرفته است/ چپ‌ها دیگر روحانی را نمی‌خواهند

همایش انتخاباتی اصلاح طلبان مسئله «عبور از روحانی» پس از بالاگرفتن بگومگوها میان اعضای ستاد اعتدال و اصلاحات؛ وارد فاز تازه‌ای شده است.

به گزارش «نماینده»، حمایت کامل و بی‌قید و شرط جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور روحانی امر مکتومی نیست و پیر و جوان آنرا می‌دانند.

حمایتی که گاه به قدری شدید می‌شد که اصلاح‌طلبان جملاتی مثل جملات زیر را به زبان می‌آوردند.

رسول منتجب‌نیا: اصلاح‌طلبان فدائیان روحانی هستند.

عبدا... ناصری: اصلاح‌طلبان دستبوس محمدجواد ظریف هستند.

محمدرضا خاتمی: ما تضمین روحانی هستیم.

حسین مرعشی: تمام کارهای روحانی قانونیست.

اما این تمام بازی نبود...

*عبور از روحانی؛ چه کسانی، چه زمانی و چگونه!؟

برخی محافل تحلیلی از ابتدای دولت آقای روحانی در سال ۹۲ تأکید کردند که اصلاح‌طلبان حتی یک برگ سند انتخاباتی امضا شده مبنی بر حمایت از روحانی ندارند و تمام حمایتی هم که از رئیس‌جمهور ابراز می‌دارند فی‌الواقع بیان «أنا شریک» است.

این محافل از همان روزها تأکید داشتند که بر اساس این موضوع، جریان سیاسی خاص هرگز تا آخر کار با روحانی نخواهد ماند و از او عبور خواهد کرد.

آنها می‌گفتند روحانی اگر بازنده انتخابات ۹۶ باشد؛ اصلاح‌طلبان به استناد همان اسنادی که هرگز وجود نداشته‌اند ابراز می‌کنند که روحانی هرگز کاندیدای رسمی آنها نبوده و اگر پیروز باشد؛ علم «عبور از روحانی» را بلند خواهند کرد چون هرگز مایل نیستند با کارنامه روحانی پا به انتخابات سال ۱۴۰۰ بگذارند.

و این علم عبور از روحانی این روزها گویی به اهتزاز درآمده است.

*دعوا میان ستاد اعتدال و اصلاحات بالا گرفته است/ چپ‌ها دیگر روحانی را نمی‌خواهند

طی هفته‌های اخیر اگرچه کشور درگیر التهاباتی مثل فتنه اقتصادی، حاشیه‌های شورای شهر تهران، زلزله و اخباری از این قبیل بوده است اما در لابه‌لای این اتفاقات، چپ‌ها به قاعده یک لحظه هم از برائت‌جویی از آقای روحانی غافل نبوده‌اند.

آنها در اغتشاشات اخیر تهران و مشهد و چند شهر دیگر شوآف حضور خود در کنار مردم را اجرا کردند و حتی تندتر از اغتشاشگران دست به سیاه‌نمایی اقتصادی زدند اما لام تا کام از اینکه در بوجود آمدن وضع موجود و کارنامه روحانی چه نقشی دارند؛ حرفی نزدند.

اما این تمام ماجرا نبود.

عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به تازگی طی اظهاراتی از این گفته است که رئیس‌جمهور روحانی از ۹ صبح تا ۷ عصر بیشتر کار نمی‌کند و ناطق نوری به او تذکر داده است که باید بیش از این فعالیت کند.

در واکنش به این صحبت‌ها، اما حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور روحانی در یک توییت نوشت:

«آیا ایشان مشاور ارشد بوده اند؟ آیا ایشان مشاور بوده اند؟ آیا کارتِ ساعت حضور و غیاب رئیس جمهور در اختیار ایشان است؟ آقا / خانم "می گویند" کیست؟ جریان آقای ناطق را خودشان برای ایشان تعریف کرده اند یا همان جنابِ" می گویند؟»

او تأکید کرده است که «کار ریاست جمهوری شبانه روزی است.»

جالب آنکه یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز چندی قبل در گزارشی از این نوشت که آشنا و چند تن دیگر در دولت «مجاهدان شنبه» هستند. (کنایه از اینکه برای روی کار آمدن روحانی زحمتی نکشیده‌اند و اکنون بر سر سفره سمت‌ها نشسته‌اند.)

یکی از این رسانه‌ها همچنین در مطلبی تأکید کرده است که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دشمن اصلاح‌طلبان است. [۱]

خانه‌تکانی اصلاحات از بودن با روحانی اما ابعاد دیگری هم دارد.

«بهزاد نبوی» چهره شهیر جریان سیاسی خاص و از چهره‌های ستادی اصلاحات مدتی قبل در یک مصاحبه و یک سخنرانی نه تنها از این گفت که اصلاح‌طلبان با روحانی هیچ توافقی نداشته‌اند بلکه مؤتلف بودن چپ‌ها و آقای روحانی را نیز منکر شد و از این گفت که بین اصلاح‌طلبان و روحانی هیچ ائتلافی هم در کار نبوده است. [۲]

در همین حال و پس از انتخابات ۹۶، اصلاح‌طلبانی مثل مرتضی حاجی، علی صوفی، احمد شیرزاد و چند تن دیگر صراحتا ابراز کرده‌اند که مسئولیت عملکرد روحانی با خودش است نه با اصلاح‌طلبان! [۳]

این در حالی است که در فضای سیاست، همه می‌دانند حمایت غیر منتقدانه از یک کاندیدای انتخاباتی و مثلا ابراز اینکه ما فدایی او هستیم! به منزله بر عهده گرفتن مسئولیت عملکرد او و شراکت در سرنوشت او نیز هست. مقوله‌ای که گویا اصلاح‌طلبان در یک عزم جمعی قصد انداختن طرحی نو در آن دارند.

احمد نقیب‌زاده از استادان اصلاح‌طلب نیز چندی قبل اینطور گفته است که: «همه از دولت ناراضی‌اند».

این در حالیست که او کسی بود که زمانی در ایام دولت یازدهم گفته بود اگر روحانی شکست بخورد مردم انقلاب خواهند کرد.

به پرونده این رفتارها و اظهارات البته بایستی سرد شدن تدریجی اصلاح‌طلبان نسبت به چیزی به نام برجام را نیز افزود. [۴]

برجامی که اصلاح‌طلبان روزگاری از این می‌گفتند که نوشداروی حل تمام مشکلات کشور است و مردم اگر برای امضای آن به خیابان نمی‌آیند و شادمانی نمی‌کنند از روی «ناآگاهی» است. [۵]

عده‌ای معتقدند که این سرد شدن برای انکار همه آن رفتارهایی است که در پرونده اصلاح‌طلبان مضبوط شده و چپ‌ها در کنار بگومگوهایی که با ستاد دولت به راه انداخته‌اند؛ قصد پاک کردن سابقه برجامی خود را نیز دارند. تماماً برای عبور سهل‌تر از روحانی...

***

۱_mshrgh.ir/۷۶۴۹۶۰

۲_mshrgh.ir/۷۹۰۴۹۹

۳_mshrgh.ir/۷۶۴۹۶۰

۴_mshrgh.ir/۸۲۲۰۰۴

۵_http://www.farsnews.com/۱۳۹۶۰۷۲۵۰۰۰۵۷۰

نظر شما