شناسهٔ خبر: 143271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آمریکا نیروهایش در سوریه را با هدف مقابله با ایران حفظ خواهد کرد

تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در توجیه تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه حتی پس از نابودی کامل گروه تروریستی داعش، اظهار داشت که این نیروها می‌مانند تا مانع گسترش نفوذ و قدرت ایران در این کشور شوند.

به گزارش «نماینده» به نقل از روسیاالیوم، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در سخنانی در موسسه «هوور» در دانشگاه «استانفورد» کالیفرنیا، ۵ دلیل اصلی حضور ایالات متحده در سوریه را برشمرد که بدین ترتیب هستند: شکست کامل داعش، رفع تاثیر ایران، حل بحران سوریه در چارچوب فرآیند ژنو با نظارت سازمان ملل متحد، بسترسازی برای بازگشت امن آوارگان و عاری‌سازی این کشور از تسلیحات کشتار جمعی.

تیلرسون تصریح کرد که کشورش نیروهایش را حتی بعد از شکست قریب‌الوقوع داعش در سوریه حفظ خواهد کرد. او گفت: «باید تصریح کنیم که ایالات متحده حضور نظامی خود در سوریه را با هدف تضمین عدم ظهور مجدد داعش، حفظ خواهد کرد.»

وی افزود: «مهم برای منافع ملی ایالات متحده این است که حضور نظامی و دیپلماتیک خود در سوریه را به منظور پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور حفظ کند.»

تیلرسون با تأکید بر این‌که کشورش اشتباهات گذشته در سوریه را هرگز تکرار نخواهد کرد، گفت: آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج نخواهد کرد و واشنگتن اجازه نمی‌دهد اشتباهی که بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق روی داد در سوریه تکرار شود.» اشاره تیلرسون به خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ است.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که «خلافت داعش» به پایتختی الرقه نابود شده ولی خود این گروه تروریستی به طور کامل شکست نخورده است.

وی با اعلام این‌که دولت سوریه حدود ۵۰ درصد از خاک این کشور را تحت کنترل خود دارد، اظهار داشت هیچ‌یک از طرف‌ها نمی‌تواند بر تمامی کشور سیطره داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنرانی خود، ایران را «تهدید» دانست و مدعی شد: «ایران به عنوان بخشی از راهبردش برای ایجاد یک هلال شمالی- منطقه‌ای، که از ایران تا لبنان و دریای مدیترانه را در بر می‌گیرد، حضور نظامی خود را در سوریه به طور چشم‌گیری افزایش داده است: نیروهای نظامی خود را به سوریه اعزام کرده است، از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، و نیروهای نیابتی را از عراق، افغانستان، پاکستان و سایر نقاط به(سوریه) می‌فرستد.

تیلرسون در ادامه این اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد: «کاهش و از بین بردن نفوذ مخرب ایران در سوریه به تشکیل یک حکومت دمکراتیک در سوریه بستگی دارد. سوریه در دوران حکومت بشار اسد برای سال‌ها طولانی عامل ایران بوده است. یک دولت مرکزی سوریه که تحت کنترل اسد نباشد، مشروعیت حاکمیت بر کشور سوریه را خواهد داشت.»

این دیپلمات آمریکایی تأکید کرد که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و شرکای منطقه‌ای آنها هرگز به بازسازی مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد در سوریه کمک نخواهند کرد مگر این‌که اسد از قدرت کنار برود.

نظر شما