شناسهٔ خبر: 143260 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاریجانی:

مذاکره بهترین راه حل برای حل اختلافات میان کشورهاست

لاریجانی.jpg رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحولاتی که در منطقه در حال وقوع است، تنها با درایت و اتحاد کشورهای اسلامی قابل حل است.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 27 دی ماه) در حاشیه سیزدهمین کنفرانس مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی در دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان و هیات همراه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته بر لزوم اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه های استکبار تاکید داشتند و این مستلزم درایت و اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه های دشمنان است.

وی افزود: برگزاری چنین اجلاس هایی می تواند نظرات کشورها را به یکدیگر نزدیک کرده و به راه حل های مشترکی برای حصول اهدافمان برسیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اجلاس برگزار شده در پاکستان گفت: چند ماه قبل اجلاس مبارزه با تروریسم با حضور 6 کشور در پاکستان برگزار شد و دستاوردهای خوبی داشت.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: ایجاد صلح و ثبات در میان کشورها آرزوی ما است و امیدواریم که بتوانیم از طریق مذاکره به دنبال راه حل های سیاسی برای رفع مشکلات باشیم.

همچنین در این دیدار رئیس مجلس لبنان گفت: شما شخصیتی هستید که هم در عرصه داخلی و هم مسایل بین المللی به مسائل اشراف کامل دارید و همیشه با پیشنهادات معقولانه به دنبال حل مسائل هستید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پارلمان ها این ظرفیت را دارند که خیلی پررنگ تر از حالا در حل مسائل و اختلافات فعال عمل نمایند اما متاسفانه اکنون از این ظرفیت ها به طور مناسب استفاده نمی شود.

نبیه بری اظهار داشت: اعضای پارلمان ها و نمایندگان کشورهای اسلامی که عهده دار دیپلماسی پارلمانی هستند باید بتوانند فراتر از دیپلماسی وزارت خارجه عمل کرده و با مذاکره و گفت وگو مسائل را حل نمایند.

وی با اشاره به راه اندازی یک مرکز آموزشی در لبنان اظهار داشت: این مرکز ویژه آموزش به نمایندگان پارلمان است تا بتوانند از ظرفیت های خود به خوبی استفاده نمایند و دبیرخانه این مرکز در بیروت است و از همه کشورها بالاخص کشورهای اسلامی برای گذراندن دوره های تخصصی می توانند به این مرکز اعزام شوند.

وی افزود: به اعتقاد بنده تحولاتی که از نظر رفتاری در برخی از کشورهای عربی شاهد هستیم نتیجه همین سیاست های غلط آمریکایی هاست، رفتارهایی که در طول تاریخ ما هرگز شاهد آن نبودیم.

نبیه بری ضمن تاکید بر لزوم اتحاد میان شیعیان و سنی ها خاطرنشان کرد: فتنه در کشورهای اسلامی یعنی اختلاف میان مسلمانان و حاکمان کشورهای اسلامی باید با عقلانیت مانع این اختلاف افکنی ها شده و نگذارند که تفرقه میان شیعه و سنی بیفتد.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر لبنان توانست بر دشمنان فائق آید و توطئه های آنان را خنثی کند در نتیجه اعتمادی بود که میان ملت آن برقرار بود و توانستیم اسرائیل را از مرزهای خود دور کنیم.

رئیس مجلس لبنان در پایان ابراز امیدواری کرد که کشورهای اسلامی از طریق دیپلماسی سیاسی بتوانند مشکلات خود را حل کرده به گونه ای که هرگز مسلمانی در مقابل مسلمان دیگر اسلحه نکشد و خون برادرش را نریزد.

نظر شما