شناسهٔ خبر: 143258 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خرازی:

رژیم غیر دموکراتیک سعودی نباید به فکر توسعه دموکراسی در سوریه باشد

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان گفت: عربستان که بیداری اسلامی را با حمایت از کودتا در مصر، مداخله نظامی در بحرین و تجاوز به یمن از مسیر خود خارج کرد، چگونه به فکر توسعه دموکراسی در سوریه افتاده است؟

به گزارش «نماینده»، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز (چهارشنبه) در دومین نشست گفت‌وگوهای ایران و اعراب در بیروت طی سخنانی با بیان اینکه رابطه ایران و اعراب تاریخی چند هزار ساله و بنیادین دارد که باید به تفصیل در زمان مناسب خود بازگو شود، به دوران پس از ظهور اسلام و پذیرش دین مبین اسلام توسط ایرانیان اشاره کرد و گفت: از زمان پذیرش اسلام توسط ایرانیان، رابطه ایران و اعراب وارد نقطه عطف جدیدی شد و دین مبین اسلام ایرانیان و اعراب را زیر چتر امت اسلامی به هم نزدیک­ کرد. ایرانیان که در یک جامعه طبقاتی زندگی می­‌کردند برابری انسان‌ها را پذیرفتند و پذیرش اسلام تحول عمیقی را در زندگی اجتماعی و سیاسی آنها پدید آورد.

وی با ذکر این نکته که ایرانیان خدمات زیادی را به اعراب انجام دادند و نقش مهمی را در توسعه تمدن اسلامی و انتقال آن به مناطق دیگر عالم چون شمال آفریقا، جنوب اروپا و شرق آسیا ایفا کردند، خاطرنشان کرد: جالب است که نقش دانشمندان ایرانی در توسعه علوم، فرهنگ و تمدن اسلامی به زبان عربی انجام می‌شد و آنها ضمن تلاش برای فراگیری عمیق این زبان و تسلط بر آن، صرف و نحو زبان عربی را تدوین و آثار علمی خود را به زبان عربی منتشر کردند.

وزیر خارجه اسبق کشورمان ادامه داد: علی‌رغم وجود برخی اختلاف نظرها، همکاری اعراب و ایرانیان برای توسعه تمدن اسلامی قرن‌ها ادامه داشت. حتی زمانی که ایران از سلطه خلفای (عباسی) در بغداد خارج شد، پیوند ایران با عراق و شامات و جنوب لبنان چنان عمیق بود که حتی خلفای عثمانی حاکم بر منطقه و قدرت‌های استعمارگر بریتانیا و فرانسه نیز نتوانستند گسستی در این پیوندها ایجاد کنند.

وی گفت: به هر صورت، در قرن بیستم با شکل گیری موج ناسیونالیسم عرب و نیز رشد ناسیونالیسم ایرانی پیوندهای ایران و اعراب تضعیف شد، ولی دیری نپایید که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) ابرهای تیره را کنار زد و در سایه شعارهای وحدت بخش اسلامی مجدداً بین ایرانیان و اعراب پیوندهای محکمی برقرار شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت شاهنشاهی، اسرائیل غاصب را به عنوان متحد خود در منطقه انتخاب کرده بود، به طوری که در جنگ‌های سال 67 میلادی سوخت هواپیماهای اسرائیلی را برای حمله به کشورهای عربی تأمین کرد و بدین ترتیب، دشمنی خود را نسبت به اعراب و فلسطینی‌ها به اثبات رساند.

به گزارش فارس، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر ظلم ­ستیزی اسلام، مبارزه با صهیونیسم، تأمین حقوق فلسطینی‌ها و آزادی قدس شریف را سرلوحه مبارزات ظلم ستیزانه خود قرار داد و هنوز که نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد علی‌غم هزینه­‌های سیاسی و اقتصادی سنگینی که متحمل شده است به حمایت‌های خود ادامه می‌­دهد.

خرازی عنوان کرد: متاسفانه برخی از سران مرتجع عربی که از نفوذ انقلاب اسلامی نگران بودند راه مقابله با انقلاب اسلامی ایران را در پیش گرفتند و جنگی هشت ساله را بر مردم ایران تحمیل کردند و با تبلیغات شدید ضد ایرانی سعی کردند بذر دشمنی را بین ایرانیان و اعراب بپاشند و یا با حمایت از تفکر تکفیری و ایجاد گروه‌هایی چون القاعده و طالبان به مقابله با انقلاب اسلامی ایران بپردازند.

وی افزود: با پیروزی ایران در جنگ تحمیلی، توطئه مخالفان انقلاب اسلامی به شکل‌های دیگر ادامه یافت، زیرا آنها دیدند مردم عراق علی‌رغم هشت سال جنگ با ایران، اینک که صدام سرنگون شده است به روابط تاریخی خود با ایرانیان که قرن‌های متمادی در کنار هم زیسته و به دوستی و تعامل سازنده گذرانده بودند، بازگشتند و روز به روز به روابط نزدیک­تری با ایرانیان دست یافتند تا آنجا که خون ایرانیان در دفاع از مردم عراق در برابر جنایات داعش خاک عراق را رنگین ساخت و این خود یکی از رویدادهای اعجاب­انگیز در تاریخ روابط دو ملت ایران و عراق بود.

خرازی اضافه کرد: در اینجا اسرائیل که ضربات سنگینی را از جانب ایران و نیروهای مقاومت در منطقه خورده بود نظریه هلال شیعی را از زبان برخی از سران عرب مطرح ساخت و ایران هراسی محور اساسی تبلیغات اسرائیل، کشورهای مرتجع عربی و کشورهای غربی به سرگردگی آمریکا قرار گرفت تا بین ایرانیان و اعراب فاصله بیشتری بیاندازند. این در حالی بود که ایران اسلامی همچنان بزرگ­ترین حامی مبارزان فلسطینی بود که اهل تسنن هستند و در بین آنها پیرو مذهب شیعه­­ یافت نمی­‌شود. این خود بطلان شعار ساختگی و توهم هلال شیعی را نشان ­داد.

به گزارش فارس، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: توطئه اسرائیل و سران مرتجع عربی به اینجا ختم نشد، بلکه با تشکیل گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق وارد فاز نظامی شد. این گروه‌ها با سوء استفاده از فضای سیاسی پس از انقلاب‌های عربی بر موج مبارزات غیرمسلحانه مردم سوریه سوار شده با حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان، امارات، قطر، آمریکا و اسرائیل و حتی معالجه مجروحان آنها در اسرائیل به سرعت پیش رفتند و بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق را از تسلط حکومت‌های مرکزی سوریه و عراق خارج ساختند تا حدی که خطر سقوط دمشق و بغداد به دست داعش خونخوار جدی بود. در چنین شرایطی دولت‌های مزبور از ایران کمک خواستند و با کمک ایران توانستند از سقوط دمشق و بغداد جلوگیری کنند.

خرازی گفت: گروه‌های تکفیری با اقدامات ضدانسانی خود آبرو، اعتبار و حیثیت اسلام و مسلمین را در منطقه و در جهان در معرض تهدید جدی قرار دادند. تصویری که از اسلام توسط این مزدوران به جهان معرفی شد جز ایدئولوژی کسب قدرت از طریق کشت و کشتار بی رحمانه و فجیع نبود. اسلام رحمانی نبوی توسط این گروه به یک جریان خشونت­‌بار و خون‌ریز تبدیل شد، به طوری که ندای متعالی الله اکبر با بریدن سر بیگناهان، سوزاندن زنده زنده انسانها و کشتار زنان و کودکان مترادف شد.

وزیر خارجه اسبق کشورمان اضافه کرد: اگر سوریه و عراق به دست گروه‌های تکفیری کاملاً سقوط می­‌کرد قطعاً برنده اصلی این حرکت ضد انقلابی، ضد فلسطینی و ضد عربی، اسرائیل بود، زیرا اسرائیل همواره نگران وجود دولت‌های بزرگ و قوی در کنار خود است و یکی از راهبردهای آن تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی است، به طوری که امنیت و گسترش سلطه خود را وابسته به تحقق این امر می­‌داند. بنابراین، گرچه حمایت ایران از سوریه و عراق هزینه­‌ها و فشارهای سنگینی را برای ایران در برداشت، ولی باید دانست که تحمل این هزینه­‌ها و فشارها برای مقابله با اسرائیل و سلطه غرب بر منطقه و در دفاع از کشورهای اسلامی بود.  

وی ادامه داد: متأسفانه امروز با تبانی جدیدی توسط اسرائیل و رهبران مرتجع عرب علیه ملت مظلوم فلسطین روبرو هستیم که عادی ­سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا از نتایج آن است. این توطئه جدید به منظور تحقیر بیشتر اعراب، به خصوص فلسطینی‌ها طراحی شده است و اگر محقق شود اشغال کامل قدس شریف توسط اسرائیل قطعی خواهد بود.

خرازی بیان کرد: برای مقابله با این توطئه هم­اندیشی فرهیختگان عرب و ایران ضروری است.

وی با طرح این سؤال که در برابر توطئه­‌های مداوم رژیم صهیونیستی برای فراموش شدن آرمان فلسطین، سلطه آن رژیم بر منطقه، تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی، کشتار مردم عادی توسط گروه‌های تکفیری و نهایتاً تحقیر ملت‌های مسلمان منطقه توسط آمریکا و اسرائیل چه باید کرد؟ پیشنهاداتی را به شرح زیر ارائه کرد:

خرازی به بحث ترویج دیدگاه راهبردی نسبت به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: براساس دیدگاه راهبردی باید از قضاوت‌های شتابزده براساس ابعاد احساسی تحولات احتراز کرد و عمق پدیده‌­ها، مؤلفه­‌های اصلی درگیر در هر رویداد، اهداف ناپیدای بازیگران را بررسی و سرانجام تحولات را به روش‌های علمی پیش­بینی کرد. اگر اعراب سازشکار دیدگاه راهبردی نسبت به مسایل فلسطین و اسرائیل ­داشتند و به اهداف، گفتار و رفتار ظاهری غرب در ترغیب فلسطینی‌ها به ورود به مذاکره با اسرائیل خوشبینانه نگاه نمی‌کردند گرفتار قراردادهایی چون اسلو و کمپ دیوید و امثال آن که جز عبور از حقوق فلسطینی‌ها و تحقیر اعراب نتیجه‌­ای در بر نداشته است، نمی­‌شدند.

وی افزود: نمونه‌­های نگرش سطحی و دور از نگاه راهبردی نسبت به مسائل منطقه بسیار زیاد است و در جای خود باید مورد مداقه قرار گیرد. اینک که چند سالی از جریان خیزش عربی و مداخلات انجام گرفته در آن حرکت مردمی و یا تشکیل گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه و عراق و نقش اسرائیل و رهبران عرب وابسته به غرب در ایجاد و تقویت آنها تحت لوای زیبای دفاع از مبارزات سیاسی مردم گذشته است، بهتر می‌­توان به تحلیل این وقایع نشست.

به گزارش فارس، خرازی بیان کرد: اینک مستندات موجود به خوبی نشان می‌­دهند که بیداری اسلامی را عربستان با حمایت از کودتا در مصر و مداخله نظامی در بحرین و تجاوز به یمن از مسیر خود خارج ساخت، در حالی که مردم بحرین و یمن انتظاری جز مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور خود نداشتند و مصالحه معقول و منطقی حکومت‌های آنها با مردم خود می­‌توانست نتایج بسیار متفاوتی را در بر داشته باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: همچنین گسیل پول و اسلحه به سوریه و عراق شرایط لازم را برای گروه‌های تکفیری در کشتار وحشیانه انسان‌ها، ویرانی زیرساخت‌ها و شهرها و تمهید تجزیه دو کشور بزرگ منطقه فراهم ساخت و منافع راهبردی اسرائیل را تأمین کرد. بی تردید، اگر اعراب دیدی راهبردی نسبت به تحولات منطقه داشتند و هدف نهایی مداخله­‌گران را به درستی پیش‌بینی می­‌کردند دچار مواضع احساسی و زودگذر نمی­‌شدند. تنها کافی بود به این مسئله فکر کنند که چگونه دولت عربستان سعودی که یک حکومت اقتدارگرا و ضد دموکراتیک است به فکر توسعه دموکراسی در سوریه افتاده است.

تعیین محورهای راهبردی بحث و گفت‌وگو دومین پیشنهاد خرازی در این نشست بود و در این خصوص بیان کرد: مسائل و محورهای قابل گفت‌وگو بین ایران و اعراب فراوان است، چه مسائل تاریخی و چه مسایل مستحدثه. مهم آن است که اولویت‌ها، یعنی آنچه بیشترین تأثیر را در ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه خواهد داشت، به درستی تشخیص داده شود. یکی از این اولویت‌ها ضرورت دشمن ­شناسی است. ایرانیان و اعراب باید به این توافق برسند که مهم­ترین موضوع برای آغاز گفت‌وگوی آنان چیست. من فکر می‌­کنم مهمترین موضوع برای گفت‌وگو بین اعراب و ایران نحوه مقابله با دشمن اصلی در منطقه یعنی رژیم اسرائیل است. ایرانیان و اعراب برای نحوه برخورد با این دشمن که عامل اصلی ایجاد شکاف، تحقیر و تضعیف کشورهای منطقه است چاره‌­ای جز همفکری ندارند. 

وی افزود: البته، موضوعاتی نظیر نظم و امنیت منطقه­‌ای، ثبات و آرامش در منطقه، تمامیت ارضی کشورهای منطقه، لزوم همگرایی­‌های اقتصادی و فرهنگی بین ایران و کشورهای عرب از دیگر موضوعات مهمی هستند که در زمان خود باید مورد گفت‌وگو قرار گیرند.

خرازی همچنین پیشنهاد آغاز گفت‌وگو بین فرهیختگان ایران و اعراب را مطرح کرد و گفت:  از آنجا که گذشته چراغ راه آینده است؛ آنچه از تجارب گذشته می‌­آموزیم باید ما را از تکرار اشتباهات گذشته برحذر دارد. هم ایرانیان و هم اعراب در دهه­‌های گذشته هزینه­‌های سنگینی را در فضای عدم گفت‌وگو با هم متحمل شده‌­اند. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جنگ علیه تروریسم تکفیری در منطقه موجب شده است ایران دچار ضایعات مادی و انسانی زیادی شود. این تجارب باید ما را به تأمل و تفکر وادارد و موجب شود فرهیختگان عرب و ایران در گفت‌وگوهایی صریح و بی­‌پیرایه به تحلیل تحولات بنشینند و با نگاه به آینده راه‌حل مسائل منطقه را جستجو کنند.

به گزارش فارس، خرازی بیان کرد: بیروت می­‌تواند محل مناسبی برای آغاز این گفت‌وگوها و حلقه وصل ایرانیان و اعراب باشد، زیرا همواره محل تضارب افکار و در عین حال همزیستی اقوام، طوایف و مذاهب با نگرش‌های مختلف بوده است و از جامعه روشنفکری، مطبوعاتی و رسانه­‌ای پرتلاش و پویایی برخوردار است و بستر لازم برای شروع چنین گفت‌وگوهای راهبردی را در اختیار دارد. گفت‌وگوی ایران و اعراب در این قطب علمی می­‌تواند منطقه وسیع عربی، از شمال آفریقا تا بین النهرین و خلیج فارس را تحت تأثیر قرار دهد.

وزیر خارجه اسبق کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مهمترین و اصلی‌­ترین مسئله جهان  اسلام را آزادی فلسطین و قدس شریف می­‌داند و حمایت از دولت‌های مستقر در منطقه، مبارزه با گروه‌های تروریستی و مقابله با بی‌­ثباتی و تجزیه کشورهای اسلامی را وظیفه خود می­‌داند و لذا آمادگی دارد در گفت‌وگو با برادران و خواهران عرب خود مجدانه شرکت کند و وسایل حضور و مشارکت فرهیختگان ایرانی را در چنین نشست‌هایی فراهم کند.

برچسب‌ها:

نظر شما