شناسهٔ خبر: 143244 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تکرار پرداخت خسارت میلیاردی به ترکیه، این بار به ترکمنستان

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:چه کسی پاسخگوی صدها میلیون دلاری است که در نتیجه بی‌تدبیری وزارت نفت وشکایت ترکیه پرداخت می‌شود؟ این قضیه درباره ترکمنستان هم دارد تکرار می شود.

به گزارش «نماینده»، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در نطق میان دستور با اشاره به حادثه نفتکش سانچی، این حادثه را به خانواده های داغدار تسلیت گفت. وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس بین المجالس اسلامی در کشورمان در روزهای اخیر افزود: برگزاری این اجلاس با حضور ۴۴ کشور و ۱۵ رئیس مجلس جای تشکر و قدردانی دارد، گرچه به دلیل محدودیت جا و همزمانی برگزاری جلسات مجلس، امکان حضور همه نمایندگان در این اجلاس مقدور نبوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: اقدام نابخردانه ترامپ در تجاوز به حریم قدس شریف و اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نیز بی حرمتی سخیفانه به جامعه جهانی سیاه پوستان را به شدت محکوم می کنم و رئیس جمهور آمریکا نیز باید بداند که اینگونه اقدامات، بر نفرت جامعه جهانی از آمریکا و حاکمان این کشور خواهد افزود.

بروجردی گفت: در زنجیره موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتدار ملی در ابعاد راهبردی و نظامی، حلقه ضعیفی به نام اقتصاد وجود دارد که مهمترین وظیفه قوای سه گانه تقویت این حلقه و مقابله با رکود و بیکاری است؛ چرا در کشوری که بیشترین نفت و گاز را دارد، باید وضعیت اینگونه باشد؟ همه در برابر این سوال مسئولیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی و سیاست های ۲۴ گانه آن، از عمل نکردن به این سیاست ها انتقاد کرد و اظهارداشت: شرایط به گونه ای شده که تولیدکردن در کشور ما یا عاشق می خواهد یا دیوانه! چگونه ممکن است با تسهیلات بانکی با سود بالای ۲۰ درصد که بعضاً به ۳۰ درصد هم می رسد، چتر تولید فعال باشد و تولید داخلی افزایش یابد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: کدام واحد تولیدی توان تحمل سود بالای ۲۰ درصد را دارد که همه درآمد خود را تقدیم نظام بیمار بانکی کند؛ امروز یکی از بزرگترین معضلات چرخه اقتصادی کشور، نظام بانکی است.

بروجردی خاطرنشان کرد: در کشوری مانند آلمان و ژاپن پس از جنگ جهانی رونق ایجاد شد و کمر راست کردند و قد برافراشتند، این نتیجه عمل به دستورات اسلام در عرصه اقتصاد بوده است؛ بهره تسهیلات بانکی آنها ۲ تا ۳ درصد بوده، اما امروز ما با ۱۰ برابر این نرخ، چگونه انتظار داریم تولیدکنندگان در عرصه صنعت به روز سیاه ننشینند!؟

وی با تاکید بر ضرورت انقلاب در سیستم بانکی کشور گفت: در شهر بروجرد یک صنعتگر ۲ میلیارد تومان تسهیلات گرفته و ۱۰ برابر آن را به آن بانک پرداخت کرده وهمان بانک حالا متقاضی ۴۰ میلیارد تومان دیگر است! آیا با چنین وضعیتی می توان اقتصاد پویا داشت؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهارداشت: چه کسی پاسخگوی صدها میلیون دلاری است که در نتیجه بی تدبیری وزارت نفت و شکایت کشور ترکیه به آن دارد پرداخت می شود؟ نمایندگان محترم مطلع باشند. همین ماجرای تاسف بار با همسایه دیگرمان ترکمنستان نیز در حال تکرار است و آنها به دلیل ندانم کاری های ما به مراجع بین المللی شکایت کرده اند و درچنین شرایطی اگر یک بار دیگر در آن مراجع محکوم شویم، باید صدها میلیون دلار دیگر از بودجه بیت المال به آنها پرداخت کنیم.

بروجردی تاکید کرد: همه اینها باعث شده است روابط اقتصادی ما با کشور همسایه مان ترکمنستان با هزار کیلومتر مرز مشترک از ۵ میلیارد دلار با سقوط آزاد به ۱۰ درصد این مبلغ برسد؛ اینگونه نمی توان اقتصاد را مدیریت کرد. دولت باید در این زمینه یک تجدید نظر جدی کند.

وی اظهارداشت: اغتشاشات اخیر در کشور با مطالبات منطقی مالباختگان برخی موسسات که نمونه ای از بی تدبیری و ندانم کاری مسئولان است، آغاز شد و به سرعت مورد سوء استفاده عوامل خود فروخته داخلی و اربابان خارجی آنها قرار گرفت و به هیثیت ملی ما ضربه زد؛ خاضعانه و صمیمانه از ملت بزرگ ایران قدردانی می کنم که با حضور به هنگام در صحنه این توطئه را خنثی کردند.

بروجردی افزود: از دولت هم خواستارم با توجه ویژه، مشکلات این قبیل مالباختگان موسسات اعتباری را دنبال و حل کند.

نظر شما