شناسهٔ خبر: 143232 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

واردات تجهیزات و کالاها علیرغم توان ساخت داخل/ واردات رسمی تولید کشور را فلج کرده است

فولادگر/1 رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی گفت: واردات رسمی تولید کشور را فلج کرده که بخشی از این رخنه‌گاه در قانون است که اصلاح می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص بخش تولید با رویکرد اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور گفت: سال ۹۶ به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال توسط رهبری نامگذاری شده و مقام معظم رهبری در سخنان ابتدای سال خود موضوع تولید داخل و جلوگیری از واردات را به قدری با صراحت مطرح کرد که از عبارت "حرام شرعی" برای کالایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، استفاده کردند.

در بنگاه‌های کوچک و بدنه تولید همچنان با مشکل و رکود روبرو هستیم

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست" تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی" ۶ سال پیش ابلاغ شد، افزود: سیاست اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم که ابلاغ شده بر حمایت از تولید داخل تأکید دارد و قوانین مهمی در مجلس در سال‌های گذشته برای حمایت از تولید داخل تصویب شده که شامل قانون رفع برخی از موانع تولید، قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون حداکثر استفاده از تولید داخل، قانون بهبود فضای کسب و کار و بخشی از قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سنواتی در راستای حمایت از تولید داخل است.

وی ادامه داد: چه شده که علیرغم همه این قوانین، راهبردها و سیاست‌ها شاهد این هستیم که تولید داخل دچار مشکل است و علیرغم اینکه کشور در دوسال گذشته رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کرده، البته به لطف فروش نفت و نفتی بودن دولت؛ اما هنوز همچنان در بنگاه‌های کوچک و بدنه تولید با مشکل و رکود روبرو هستیم.

بخشی از مشکلات تولید ناشی از مسائل ارزی، بانکی و مالیاتی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد:بخشی از مشکلات تولید ناشی از مسائل ارزی، بانکی و مالیاتی است، اما بخشی ناشی از این بوده که علیرغم توان فنی و مهندسی، نرم افزاری و سخت‌افزاری و وجود جوانان خلاق و مهندسان باتجربه که امکان تولید و ساخت تجهیزات را دارند با واردات مواجه هستیم.

وی با اشاره به واردات برخی کالاها و تجهیزات علیرغم توان ساخت داخل افزود:توربین، مبدل، شیرآلات الکتروموتور، مبدل حرارتی الکتروموتور، پمپ، بویلر از جمله تجهیزاتی بوده که علیرغم توان داخل از خارج وارد شده است و عمده این تجهیزات از چین، کره جنوبی، هند، آلمان، اتریش و ایتالیا بوده است.

فولادگر ادامه داد:وزارت نفت، وزارت نیرو، راه و شهرسازی و بخشی از وزارت صنعت و بهداشت، واردکنندگان این تجهیزات بوده‌اند؛ لذا علیرغم اینکه شرکت‌های داخلی قادر به ساخت بسیاری از کالاها و تجهیزات هستند، این تجهیزات وارد کشور می‌شود.

واردات رسمی تولید داخل را فلج کرده است

وی با بیان اینکه وزارت صنعت بخشی از وظایف خود را در حمایت از تولید داخلی به خوبی انجام داده و از تولید داخلی حمایت کرده است، اظهار داشت: وزارت نفت و مابقی وزارتخانه‌ها که تجهیزات خارجی وارد می‌کنند باید پاسخگو باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه واردات رسمی تولید داخل را فلج کرده است، افزود: یک اصلاحیه قانونی مطرح شده است چرا که ما معتقد هستیم بخشی از رخنه‌گاه در خود قانون است.

 رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماده ۲۳۶ درباره اجرای این قانون تهیه می شود و گزارش آن در صحن علنی مطرح می‌شود.

نظر شما