شناسهٔ خبر: 143227 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حاجی دلیگانی پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی:

تهیه ۲۲ آیین‌نامه از ۲۲۸ آیین‌نامه‌ای که دولت باید در سال‌های اخیر تصویب می کرد

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از عدم تهیه ۲۰۶ آیین‌نامه‌ای که دولت باید در سال‌های اخیر تهیه می‌کرد و زمان تهیه ۱۶۰ آیین‌نامه به پایان رسیده انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص بخش تولید با رویکرد اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور گفت: اگر به شاخص‌های جهانی و آمار بانک جهانی مراجعه شود وضعیت ایران از لحاظ رشد ناخالص داخلی در بین ۲۴ کشور منطقه ۱۰ و در بین  ۱۹۱ کشور جهان ۸۲ است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر شاخص‌های اقتصادی ایران افزود: ایران از لحاظ آزادی اقتصادی در بین ۲۲ کشور منطقه دارای رتبه ۲۲ و در بین ۱۸۱ کشور دنیا دارای رتبه ۱۷۴ است. همچنین از لحاظ نرخ بیکاری بین ۱۰ کشور منطقه دارای رتبه ۹ و در بین ۱۰۵ کشور دنیا دارای رتبه ۹۰ است.

وی ادامه داد: ایران در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاری بین ۲۰ کشور رتبه ۱۹ و در شاخص زمان مورد نیاز برای گرفتن مجوز کسب و کار بین ۲۰ کشور منطقه رتبه ۱۵ را دارا است که این نشان‌دهنده این بوده که کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل است.

نماینده مردم شاهین شهر و میامی درمجلس با بیان اینکه جنس صحبت‌های صاحبان تولید و کارآفرینان با جنس مسائل وزارتخانه‌ها و دغدغه‌های آنها متفاوت است، یادآور شد: بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس از ۲۲۸ آیین‌نامه‌ای که در دوره مجلس دهم باید توسط دولت تعیین می‌شده تنها ۲۲ آیین‌نامه تهیه شده و ۲۰۶ مورد تهیه نشده که از این تعداد ۱۶۰ آیین‌نامه مهلت تهیه آن به پایان رسیده است.

وی افزود:در هر شهرک صنعتی مقدار فراوانی سرمایه ملی وجود دارد که از آن بهره برداری نمی‌شود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت تصریح کرد:آن چیزی که وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت مطالبات کشاورزان می‌خواهد، سازمان برنامه و بودجه اختصاص نمی‌دهد در حالی که تولید به همراه خود ارزش افزوده، ثروت، اشتغال، رشد اقتصادی و توسعه ایجاد می‌کند.

نظر شما