شناسهٔ خبر: 143209 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جانباختگان حادثه نفتکش سانچی "شهید خدمت" محسوب می شوند

ربیعی مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: براساس موافقت ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید، قرار شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی به عنوان "شهید خدمت" محسوب شوند.

به گزارش «نماینده» ، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در نشست خبری این کمیته در خصوص آخرین اطلاعات بدست آمده و اقدامات انجام شده در این حادثه اظهار داشت: پس از حادثه تصمیم گرفتیم عازم شانگهای شویم و کمیته‌ای با حضور چین و چند کشور دیگر در چین تشکیل شد.

وی افزود: بخاطر اینکه معطل نشویم بدون انجام تشریفات به چین رفتیم و تا روزی که برگشتیم با فرماندهان چینی جلسات متعددی داشتیم.

ربیعی تصریح کرد: پس از اطلاع از وقوع حادثه، کار در ایران آغاز شد و در بالاترین سطوح پیگیری‌ها انجام شد و وزیر امور خارجه، من و دیگر مسئولان مربوطه وظایف خود را انجام دادیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه "مقصد کشتی سانچی به کره جنوبی بود نه کره شمالی و بارنامه کشتی این را ثابت می‌کند"، گفت:کشور کره جنوبی، محموله باری به این کشور را تایید کرده است.

وی ادامه داد: چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و تمام رادارها قطع بوده، داستانسرایی های ژول‌ورنی است که نشان می‌دهد مطرح کنندگان این قبیل شایعه ها هیچ آگاهی از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی ندارند.

ربیعی با بیان اینکه "از کشتی چینی هم عکس و فیلم گرفتیم و درخواست کردیم با خدمه آن مصاحبه کنیم که هنوز نمی‌دانم اجابت شده یا نه"، گفت: روزهای اول از شرکت‌های سَلوِیج خرید خدمت کردیم و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمانهای بین‌المللی خرید خدمت کردیم اما با توجه به اینکه ماجرا در آبهای چین بوده و دولت چین مسئولیت بین‌المللی در این زمینه دارد، مدیریت عملیات بر عهده چینی ها بود.

وی افزود: دلمان میخواست کارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته می‌شد شاید برای چینی ها مهم نباشد اما من به عنوان یک مقام رسمی شواهدی از اینکه جان آدم‌ها برای چینی ها مهم نباشد ندیدم، اما چینی ها گفتند تکنولوژی ورود به کشتی پر از گازهای سمی و حداکثر برای 20 دقیقه را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شد چرا با وجود اینکه حادثه ساعت 8 شب رخ داده امدادرسانی روز بعد آغاز شده اما باتوجه به مسافت که حدود 300 کیلومتری موقعیت نفتکش از محل حادثه، حداقل 10 ساعت طول می‌کشید تا اولین کشتی به نزدیکی سانچی برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: براساس موافقت ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید، قرار شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی به عنوان "شهید خدمت" محسوب شوند.

وی ادامه داد: ساعت 15.30 به وقت تهران حادثه اتفاق افتاد و ساعت 19 از ماجرا مطلع شدیم. همان روز اول ساعت 19.30 به سفارت چین در تهران رفتیم و یک جلسه سه جانبه برای درخواست کمک از کشورهای همجوار و مجامع  بین المللی تشکیل شد.

وی گفت: روز یکشنبه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت  نفت کمیته ای تشکیل شد. ضمن اینکه بعد از ظهر همان روز در حاشیه جلسه دولت با حضور وزاری ذیر بط موضوع پیگیری شد. روز یکشنبه اولین گروه از کشورمان برای پیگیری موضوع عازم چین شدند.

وی با بیان اینکه در همان زمان از شانگهای درخواست تشکیل ستاد عملیات فرماندهی شد و بلافاصله این ستاد آغاز به کار کرد، گفت: این ستاد روز سه شنبه تشکیل جلسه دادند و پس از آن که از روز چهارشنبه از طرف رئیس جمهور به عنوان مسئول کمیته پیگیری منصوب شدم و به طور مداوم با وزرای ذی ربط از جمله دکتر ظریف پیگیری ها با جدیت انجام شد. ضمن اینکه اقای دکتر ظریف نیز قرار بود به چین اعزام شوند اما به دلیل اینکه شرایط فراهم نبود وی طی تماس تلفنی با معاون نخست وزیر چین هماهنگی های لازم را انجام داد.

رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی ادامه داد: کمیته در چین با حضور نمایندگان بین المللی ایجاد شد و با توجه به اینکه پیش بینی می شد به دلیل وزش باد نفتکش در جهت ژاپن حرکت کند تیمی به ژاپن اعزام شد. به هر حال از همان زمانی که ما در دولت متوجه موضوع شدیم کار در سطوح مختلف در دولت با جدیت آغاز شد.

وی با بیان اینکه گزارش تفصیلی کار کمیته ویژه رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی به‌زودی منتشر می‌شود، اظهار کرد: حادثه نفتکش سانچی در بالاترین سطح در بخش‌های سیاسی و فنی پیگیری می‌شود. مقصد نفتکش سانچی و بارنامه آن برای کره جنوبی بوده است، کره جنوبی محموله باری به این کشور را تایید کرده است. اگر محموله برای کره جنوبی نبود آیا این کشور اعلام نمی کرد؟ در صورتی که کره جنوبی اعلام کرده است که محموله نفتکش متعلق به آنهاست. شایعه اصابت موشک به سانچی، داستانسرایی ژول ورنی است 

ربیعی  افزود» شایعه های مطرح شده در این باره  که محموله سانچی برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و همه رادارها قطع بوده، یکسری داستانسرایی‌ ژول‌ورنی است و نشان می‌دهد کسانی که این شایعه ها را مطرح کرده اند، هیچ آگاهی‌ از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی ندارند.   بارنامه نفتکش سانچی به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم به‌طور رسمی تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین‌الملل پنهان کردنی نیست. بنابراین شبهاتی که مطرح شده است،   یک دروغ بسیار واضح است.

* استفاده از پرچم پاناما به خاطر ارزان شدن بازرگانی بود

ربیعی درباره علت عمل نکردن رادارها نیز گفت: این‌که چرا رادارها کار نکردند به دلیل این بود که فاصله‌ سانچی تا بندر به میزانی بود که توسط ایستگاه های ساحلی امکان ردیابی وجود نداشت.

این مقام مسئول درباره حرکت کشتی سانچی تحت پرچم پاناما نیز گفت: به دلیل اینکه از نظر بازرگانی پرچم برخی کشورها از جمله پاناما، در بخش های مختلف هزینه ای، برای صاحبان کشتی ها ارزانتر تمام می شود، از پرچم این کشورها استفاده می شود و این امر، کاملا متداول است. در مورد نفتکش سانچی هم همین موضوع صادق است یعنی این نفتکش بخاطر منافع بازرگانی و بحث های هزینه ای، در کشور پاناما ثبت و با پرچم این کشور فعالیت می کرد.

* از  اولین ساعات خدمت رسانی شروع کردیم

وزیر تعاون گفت: روزهای نخست از شرکت‌های سَلوِیج (salvage) و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمان‌های بین‌المللی خرید خدمت کردیم؛ وقوع سانحه در آب‌های چین بوده است و دولت این کشور در این زمینه مسئولیت بین‌المللی دارد.

* شواهدی از بی توجهی و کم کاری چینی ها ندیدیم

وی ادامه داد: مایل بودیم کارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته می‌شد شاید برای چینی‌ها مهم نباشد، اما من به عنوان یک مقام رسمی شواهدی از این‌که جان آدم‌ها برای چینی ها مهم نباشد ندیدم.

*چرا چینی ها به جای فوم‌پاشی، آب‌پاشی کردند؟

وی بیان کرد: ما باید درک واقعی خود را از حادثه بیان کنیم. این‌که روز اول چه ادراکی داشتیم و چرا، باید امروز اعلام کنیم. ما از روز اول دلمان می‌خواست هر آنچه که از دست هر کسی در جهان برمی‌آید، برای ما انجام دهد. مدام دلم می‌خواست حجم بیشتری از عملیات در آنجا صورت گیرد.

ربیعی اظهار کرد: ما نگران بودیم و به چینی ها می‌گفتیم چرا آب می‌پاشید و فوم نمی‌پاشیدید. وقتی بررسی کردیم، گفتند که ما آن زمان باید آب می‌پاشیدیم تا بدنه را سرد کنیم. در آن زمان نمی‌توانستیم فوم بپاشیم. ادراک و بررسی‌های ما از مساله نشان می‌دهد که تصورات ما از این‌که چینی‌ها اهمال می‌کردند، درست نبوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حدود 20 کشتی در منطقه بود که 3 کشتی ایرانی و مابقی کشتی‌های ژاپنی، کره‌ای و چینی بودند اما عملیات اصلی با کشتی‌های چینی بود

 خاموش بودن موقعیت یاب ماهواره ای نفتکش سانچی را تأیید نمی کنم

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست خبری گفت: هیچ گونه سندی مبنی بر خاموش بودن سیستم رادار موقعیت یاب وجود ندارد و هر دو کشتی در زمان حادثه از این سیستم ماهواره ای خود استفاده می کردند.

وی ادامه داد: پس از بازگشایی جعبه سیاه و بررسی موضوعات سندیت این اطلاعات قابل اثبات است.

راستاد با بیان اینکه سیستم شناسایی خودکار روی کشتی ها نصب است، گفت: ایستگاه های ساحلی می توانند از طریق این سیستم ها مبدا، مقصد، محموله و تمام اطلاعات کشتی را رصد کنند اما این امکان تا فاصله 25 مایلی از ساحل فراهم است؛ و این در حالی است که نفتکش ایرانی در زمان وقع حادثه در فاصله 158 مایلی نسبت به ساحل قرار داشت بنابراین امکان ردیابی کردن کشتی از طریق این سیستم وجود نداشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: به علت شدت تصادف دو کشتی، خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند؛ حتی افرادی که در کابین فرماندهی بودند فرصت زدن دکمه وضعیت اضطراری را نداشتند. بررسی های میدانی نشان می دهد کشتی فله بر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو یعنی دماغه با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بوده برخورد کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد:در مسیر کشتی ها ممکن است تلاقی هایی وجود داشته  باشد چرا که مسیر در دریا همانند هواپیما مسیری قطعا از پیش تعیین شده نیست. بنابراین در این تلاقی ها احتمال بروز تصادف وجود دارد همانطور که در سایر شقوق حمل و نقل حوادث اجتناب ناپذیر است.

* جزئیات جعبه سیاه تا سه ماه دیگر مشخص می شود/ بررسی با حضور مسئولان ذی نفع

راستاد درباره مکان و زمان بازگشایی جعبه سیاه نیز گفت:  بازگشایی جعبه سیاه در چین صورت می‌گیرد و سه ماه طول می‌کشد تا گزارشی در این خصوص اعلام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا با خدمه کشتی چینی که با سانچیبرخورد کرده، گفت‌وگو شده است؟   عنوان کرد: در بررسی حادثه، یک بخش مصاحبه با خدمه کشتی چینی خواهد بود. مرحله اولیه رسیدگی شروع نشده است و بررسی که انجام شود، معاینه کشتی کریستال و مصاحبه با خدمه آن انجام خواهد شد.

* نظر ربیعی درباره بازگرداندن پیکرها

وی درباره بازگرداندن پیکرها گفت: فردای حادثه با پزشکان و متخصصان شیمی، با کاپیتان‌ها صحبت کردم، و چینی‌ها هم بطور قطعی اعلام کرده بودند که باتوجه با حجم میعانات گازی و سوخت کشتی و دیگر مواد شیمیایی روی کشتی، احتمال زنده ماندن خدمه صفر است.

 وی ادامه داد:همواره در صدد این بودیم که بگوییم؛ اما حتی بازگرداندن پیکرها هم برای ما بسیار مهم بود. گفتن این خبر سخت بود؛ تصمیم گرفتن بین  تصمیم فنی و تصمیم انسانی کار سختی است. برغم همه این حرفها با یک اپسیلون امید که کسی جایی سالم مانده باشد آنجا رفتم. چینی ها گفتند تکنولوژی ورود به کشتی پر از گازهای سمی و حداکثر برای 20 دقیقه را ندارند.

* سخنگوی شرکت ملی نفتکش: سانچی تمام امکانات و استانداردهای بین المللی را داشت

بهرامی درباره افزایش تجهیزات و تمهیدات برای کشتی‌های نفتکش گفت:این کشتی‌ها تحت قوانین بین‌المللی و استانداردهای بین‌المللی است و نمی‌شود از خودمان چیزهایی را به آن اضافه کنیم.

وی ادامه داد:این کشتی ساخت 2008 کره‌جنوبی بود و تمام امکانات روز و استانداردهای لازم را داشت. کشتی دارای تجهیزات تعریف شده‌ای است. گذاشتن مثلاً دوربین آنلاین روی کشتی هیچ کمکی نمی‌کند. از این بحث‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم چون کشتی در بدو حرکت هیچ مشکلی نداشت.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش افزود:در تاریخ صنعت تانکر و حمل و نقل دریایی هرگز چنین فاجعه‌ای نداشتیم و شاید این اتفاق منجر به شکل‌گیری قوانین جدید و اقدامات پیشگیرانه برای آینده باشد. کشتی دو نوع رادار کوتاه و دوربرد دارد؛ رادارهای دوربرد می‌توانند تا فاصله 40-30 مایل را ببینند. اما بحث این نیست که کشتی چینی را روی رادار دیده‌اند یا نه؛ بحث تعامل دوطرف بعد از مشاهده یکدیگر و تعیین مسیر حرکت است.

 وی تأکید کرد:در این مسیر کشتی‌ها و قایق‌های بسیار زیادی حرکت می‌کنند و 40 درصد حوادث دریایی سال گذشته در این منطقه رخ داده و حدود 36 کشتی و قایق در این ناحیه غرق شده  است. به هر حال عمل را رادار انجام نمی‌دهد و راهبر است که بعد از مشاهده رادار دست به عمل می‌زند.

نظر شما